Page 98 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 98
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju danes

o naravnih razlikah v sposobnostih trdno usidrala v družbeno podzavest
(Walkerdine, 1998: 31). To ima za posledico pojav vzorca diskriminacije de-
klet na naravoslovnih področjih (Warrington in Younger, 2000). Thomas
(2016) je, denimo, ugotovil, da implicitne predstave učiteljev/-ic o tem, da je
(naravoslovna) znanost moško področje, pozitivno vplivajo na motivacijo
fantov, negativno pa na motivacijo deklet.

Pri izbiri študija se dekleta večinoma še vedno odločajo za druga pod-
ročja kot fantje (Ule, 2010).17 Spolno specifičnih izbir kurikularnih vsebin,
ki niso povezane z nadarjenostjo in sposobnostmi (prav tam), pa ne gre
enoznačno interpretirati kot izključno posledic preferenc ali celo naravnih
razlik fantov in deklet, kot to počnejo diskurzi o spolni razliki v izobra-
ževanju. Pri tem bi namreč pozabili na razmerja moči v procesu hierarhi-
zacije izobraževalnih področij in delovnih mest (Mencin Čeplak in Taš-
ner, 2009). Tradicionalno moške vsebine imajo namreč v družbi prestižen
status, skozi zgodovino pa se je dekletom študij teh predmetov onemogo-
čal (Francis in Skelton, 2005: 84). Ule in Šribar (v Tašner in Mencin Čep-
lak, 2011: 179) spolno specifično izbiro študija razlagata skozi prizmo pre-
vladujočega neoliberalnega diskurza, ki zagovarja gospodarski razvoj ter
napredek, tega pa naj bi poganjala prav področja, ki si jih tradicionalno v
večji meri izbirajo moški. V sodobni zahodni družbi, ki temelji na vredno-
tah konkurenčnosti, tekmovalnosti in inovativnosti, imajo diplomanti/-tke
»moških« izobraževalnih področij prednost pri zaposlovanju, saj so nara-
voslovno-tehniška področja razumljena kot uporabnejša in pomembnejša
za gospodarstvo, posledično pa tudi za družbo (prav tam.).

Feminizacija
Teze o feminizaciji šolstva, ki naj bi škodovala fantom, so vseprisotne. Ru-
tar (2016) v Šolskih razgledih ugotavlja, da je »v šolah veliko več žensk kot
moških in da to ne more biti brez posledic za telesni, spolni, osebnostni in
duhovni razvoj otrok«. Gurian (2000: 6) poziva starše, učitelje in vzgojite-
lje k prekinitvi »protifantovske naravnanosti«. Tudi drugje zasledimo ide-
je o neustreznosti »ženskega pristopa«, ki ogroža prihodnost fantov, saj ne
ustreza pravilnemu razvoju in vzgoji moške narave (Vilčnik, 2015). Razpra-
va o feminizaciji šolstva je uokvirjena v kritiko feminizma, ki naj bi v šo-

17 V letu 2015 sta dve tretjini vseh diplomantk pridobili diplomo s področij družbene
vede, poslovne vede in pravo ali s področij izobraževalne vede in izobraževanje uči-
teljev ter umetnost in humanistika. V moški populaciji diplomantov je na naštetih
področjih diplomirala dobra tretjina, sta pa bili bolj »moški« področji naravoslovje
in tehnika, kjer je študij zaključila manj kot tretjina žensk (SURS, 2015).

98
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103