Page 96 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 96
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju danes

o ljubezni, skrbi, pomoči, moški energiji (Gurian, 2000). Po drugi strani se
čustveno lepljenje dominantnih tem, kot že nakazano, poskuša zaviti v di-
skurz strokovnosti.

Skupna točka diskurzov je tudi uporaba binarnih dihotomij, sredstva
družbene ideologizacije, ki deluje skozi mehanizme poenostavljanja, bri-
sanja podrobnosti in posploševanja. Najspretneje dualizme uporablja kri-
tika prenove šolskega sistema.12 Tudi v ostalih primerih je uporaba dualiz-
mov pogosta.13 Čeprav se zdi protislovno, je tovrstno poenostavljanje sveta
kljub svoji okostenelosti eden izmed ključnih elementov sodobnosti. Meha-
nizmi poenostavljanja družbene raznovrstnosti so najuspešnejši – in zato
najnevarnejši – v trenutkih, ko delujejo potihem in nevidno. Najpogoste-
je je to prav na ravni vsakdanjega življenja, na tistih poljih, ki se nam sicer
zdijo povsem apolitična, a so takšna le na videz, torej tudi na področju iz-
obraževanja.

Nekatere predpostavke, na katerih temeljijo diskurzi o spolni
neenakosti v izobraževanju
V nadaljevanju sledi pregled najpogostejših argumentov in predpostavk
v dominantnih diskurzih, s katerimi avtorji analiziranih virov razlagajo
spolno razliko v izobraževalnih dosežkih in upravičujejo nujnost obliko-
vanja »izobraževalnega sistema, približanega potrebam fantov« (Gurian,
2000: 91) oz. »dečkom prijazne šole« (Vilčnik, 2015).14

ne oči, plašnice, hudič, revček (gl. Gurian, 2000; Musek Lešnik, 2011; Perko 2011 v
Vistoropski, 2011; Vilčnik, 2015).
12 »V enem svetu so naši šolarji samostojni kritični misleci, ki radi hodijo v šolo, znajo
veliko, imajo najboljše učbenike v Evropi, nimajo stresa ... v njem se cedita mleko in
med, med cvetovi rožic, ki tehtajo najmanj pol kilograma, pa brenčijo mavrični ko-
libriji žvrgoleč ode v slavo uspešni šolski prenovi, medtem ko okoliške gričke zalj-
šajo zlati spomeniki v čast brezmadežni devetletki. V drugem svetu imajo slovenski
šolarji težave z razmišljanjem, vedno manj cenijo šolo, znajo vedno manj, šola pa jih
obremenjuje bolj kot vrstnike v kateri koli drugi evropski državi.« (Musek Lešnik,
2011: platnica)
13 Denimo moški – ženska, oče – mati, testosteron – progesteron, agresija – sočutje,
tveganje – previdnost, tekmovalnost – držanje v ozadju, narava – vzgoja, biologija –
kultura, trdo – mehko, lovec – skrbnica (Gurian, 2000); uspeh – šibkost, svoboda –
zapiranje (Vilčnik, 2015); tisti, ki nosijo hlače – tiste, ki nosijo krila (Šmuc, 2014).
14 Če gre verjeti analiziranim diskurzom, je ena izmed ključnih težav današnjega šol-
skega sistema prav njegova neprilagojenost potrebam fantov (kar implicitno pome-
ni, da naj bi bil prilagojen dekletom). Za kritiko zožitve boja za pravično šolo na boj
za »dečkom prijazno šolo« glej Tašner in Mencin Čeplak (2011).

96
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101