Page 270 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 270
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju danes

Keywords: reading literacy, reading culture, education, pre-school educa-
tion, primary school education, libraries, public libraries, school libraries,
comparative studies

Barica Marentič Požarnik
Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju – kdo raziskuje, kaj,
kako in čemu? Zapostavljena vloga akcijskega raziskovanja
učiteljev
Običajen odgovor na vprašanje, »čemu raziskovanje«, je, da je raziskova-
nje v vzgoji in izobraževanju namenjeno boljšemu razumevanju in spre-
minjanju – izboljševanju različnih razsežnosti vzgoje in izobraževanja (v
angl. razlika med conclusion-oriented in decision-oriented research). Gle-
de na to, da je pri uvajanju sprememb osrednji člen največkrat učitelj, je
pomembno, kakšno vlogo mu v raziskovanju dodeljujemo. Učitelj je zelo
pogosto dajalec podatkov oz. informacij (zlasti na osnovi vprašalnikov z
zaprtimi vprašanji), včasih je izvajalec navodil oz. raznih postopkov (pe-
dagoški eksperimenti). Od njega dalje pričakujemo, da bo spremljal razi-
skovalne rezultate poklicnih raziskovalcev in jih upošteval v svoji praksi.
Vse preredko pa je v raziskovanju enakopraven partner, kot je to v akcij-
skem raziskovanju, v katerem skušajo udeleženci izboljšati racionalnost in
pravičnost vzgojno-izobraževalne prakse, razumevanje te prakse in situa-
cij, v katerih se odvija. Zakaj je pri nas razmeroma malo akcijskega razisko-
vanja v enakopravnem sodelovanju med raziskovalci in učitelji ter drugimi
strokovnjaki – »kritičnimi prijatelji«? Ali zato, ker je njegovo izvajanje raz-
meroma zahtevno in je premalo načrtnega usposabljanja zanj? Ali je pre-
več v nasprotju s prevladujočo paradigmo znanosti, ki poudarja in celo ab-
solutizira značilnosti, kot so objektivnost, kvantifikacija, posplošljivost,
ponovljivost…? Ali moti vzpostavljanje drugačnega razmerja moči med
raziskovalci, šolsko politiko in učitelji praktiki? V prispevku so ob osnov-
nih značilnostih in variantah akcijskega raziskovanja ter uspelih primerih
predstavljene tudi dileme, ovire in spodbude za prihodnost.
Ključne besede: akcijsko raziskovanje učiteljev, odnos teorije in prakse, vlo-
ga učiteljev v raziskovanju, sprememba raziskovalne paradigme
Research in education – who, what, how and why is being
researched? The ignored role of teachers’ action research
The usual answer on the question about the purpose of educational re-
search is that its main role is to better understand and to improve differ-
ent dimensions of education (the difference between conclusion-oriented

270
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275