Page 44 - Maša Vidmar, Vedenjske težave in učna uspešnost. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes, 30
P. 44
vedenjske težave in učna uspešnost
je med značilnostmi starševstva oziroma družine in neko mero prilagoje-
nosti; npr. Brody in Ge 2001; Eisenberg et al. 2003; Eisenberg, Gershoff et al.
2001; NICHD 2003), drugi tudi o vlogi različnih konstruktov (npr. social-
na kompetentnost, odnosi z učitelji, Valiente et al. 2008; prožnost, Spinrad
et al. 2006; Eisenberg, Spinrad et al. 2004) kot posrednikov med prizadev-
nim nadzorom in učno uspešnostjo oziroma različnimi merami prilaga-
janja. Raziskave, ki so poročale o prizadevnem nadzoru kot posredniku
med značilnostmi družinskega okolja in otrokovimi vedenjskimi težava-
mi, predstavljamo v naslednjem poglavju, saj smo to ugotavljali tudi v pri-
čujoči raziskavi.
Značilnosti starševstva in psihološke značilnosti mame
Med vlogami, ki jih ima v otrokovem razvoju družina, je bilo v razvojni psi-
hologiji do zdaj največ pozornosti namenjene socializaciji oziroma starše-
vstvu. Starši se med seboj precej razlikujejo glede tega, kakšne socializa-
cijske postopke uporabljajo v interakciji z otrokom, torej kakšne zahteve
imajo do otrok in kako jih postavljajo predenj (Marjanovič Umek in Zu-
pančič 2004b).
V pričujoči raziskavi smo se osredotočili na štiri dimenzije staršev-
stva, in sicer: (1) avtoritativnost (starši uporabljajo tehniko indukcije, pos-
tavljajo meje vedenju otroka, do otroka se vedejo odzivno, dosledno in nak-
lonjeno), (2) neučinkovit nadzor (starši naredijo stvari namesto otroka, so
nedosledni pri postavljanju pravil in zahtev do otroka, poleg tega ne vztra-
jajo in hitro popustijo), (3) uveljavljanje moči (starši uporabljajo telesno in
besedno kaznovanje otroka, otroku odvzamejo privilegije, vztrajajo, da jih
otrok takoj uboga) in (4) spodbujanje spoznavnega razvoja (starši spodbu-
jajo spoznavanje prostorsko-časovnih odnosov, dojemanje pojavov v nara-
vi) (Zupančič, Podlesek in Kavčič 2004). Želeli smo preveriti konceptualna
modela, ki sta prikazana na slikah 2 in 3.
Slika 2: Konceptualni model neposrednega učinka starševstva na učno uspešnost.
44
je med značilnostmi starševstva oziroma družine in neko mero prilagoje-
nosti; npr. Brody in Ge 2001; Eisenberg et al. 2003; Eisenberg, Gershoff et al.
2001; NICHD 2003), drugi tudi o vlogi različnih konstruktov (npr. social-
na kompetentnost, odnosi z učitelji, Valiente et al. 2008; prožnost, Spinrad
et al. 2006; Eisenberg, Spinrad et al. 2004) kot posrednikov med prizadev-
nim nadzorom in učno uspešnostjo oziroma različnimi merami prilaga-
janja. Raziskave, ki so poročale o prizadevnem nadzoru kot posredniku
med značilnostmi družinskega okolja in otrokovimi vedenjskimi težava-
mi, predstavljamo v naslednjem poglavju, saj smo to ugotavljali tudi v pri-
čujoči raziskavi.
Značilnosti starševstva in psihološke značilnosti mame
Med vlogami, ki jih ima v otrokovem razvoju družina, je bilo v razvojni psi-
hologiji do zdaj največ pozornosti namenjene socializaciji oziroma starše-
vstvu. Starši se med seboj precej razlikujejo glede tega, kakšne socializa-
cijske postopke uporabljajo v interakciji z otrokom, torej kakšne zahteve
imajo do otrok in kako jih postavljajo predenj (Marjanovič Umek in Zu-
pančič 2004b).
V pričujoči raziskavi smo se osredotočili na štiri dimenzije staršev-
stva, in sicer: (1) avtoritativnost (starši uporabljajo tehniko indukcije, pos-
tavljajo meje vedenju otroka, do otroka se vedejo odzivno, dosledno in nak-
lonjeno), (2) neučinkovit nadzor (starši naredijo stvari namesto otroka, so
nedosledni pri postavljanju pravil in zahtev do otroka, poleg tega ne vztra-
jajo in hitro popustijo), (3) uveljavljanje moči (starši uporabljajo telesno in
besedno kaznovanje otroka, otroku odvzamejo privilegije, vztrajajo, da jih
otrok takoj uboga) in (4) spodbujanje spoznavnega razvoja (starši spodbu-
jajo spoznavanje prostorsko-časovnih odnosov, dojemanje pojavov v nara-
vi) (Zupančič, Podlesek in Kavčič 2004). Želeli smo preveriti konceptualna
modela, ki sta prikazana na slikah 2 in 3.
Slika 2: Konceptualni model neposrednega učinka starševstva na učno uspešnost.
44