Page 115 - Maša Vidmar, Vedenjske težave in učna uspešnost. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes, 30
P. 115
r azpr ava in implik acije

različne ocenjevalce, pri učni uspešnosti pa različne označevalce in v veči-
ni primerov iste ocenjevalce. Višina avtoregresijskega koeficenta za vedenje
pozunanjenja v srednjem otroštvu je v pričujoči raziskavi višja od relativne
stabilnosti (korelacijski koeficienti) v enoletnih časovnih obdobjih v zgo-
dnjem otroštvu ter višja od enoletne stabilnosti med zgodnjim in srednjim
otroštvom, o kateri poročata M. Zupančič in T. Kavčič (2007a). To lahko
kaže na to, da je vedenje pozunanjenja v obdobju otroštva vse bolj stabilno,
kar se povezuje tudi z navedbami Hinshawja (1992), da je vedenje pozuna-
njenja v obdobju otroštva in mladostništva bolj odporno na različne vrste
strokovnih obravnav kot vedenje ponotranjenja.

Skupna interpretacija
Če povzamemo zgornje ugotovitve, vidimo, da smo v obeh modelih naš-
li pomembno pot navzkrižnega učinka med M2 vedenjskimi težavami in
M4 učno uspešnostjo, medtem ko je bila obratna pot v obeh modelih nepo-
membna (pričakovali pa smo jo v obeh). Rezultati delno podpirajo hipote-
zo 2. Dobljeni koeficienti navzkrižnih poti so bili v vseh modelih nizki (višji
v modelu z vedenjem ponotranjenja, nižji v modelu z vedenjem pozunanje-
nja), morda tudi zato, ker smo v raziskavi obravnavali splošno populacijo
prvošolcev; če bi v raziskavo vključili le učence, katerih vedenje pozunanje-
nja in ponotranjenja kaže na težave v prilagajanju (spodnjih 10 % populaci-
je, LaFreniere et al. 2001), bi bili morda koeficienti višji. Kljub temu lahko
zaključimo, da so v obdobju srednjega otroštva oziroma v prvih razredih
osnovne šole vedenjske težave pomemben vzdolžen dejavnik učne uspeš-
nosti, obratno pa ne velja. Za učno uspešnost slovenskih drugošolcev je to-
rej pomembna odsotnost vedenjskih težav v prvem razredu. Po drugi strani
je za odsotnost vedenjskih težav drugošolcev učni uspeh v prvem razredu
nepomemben.

Poleg tega vidimo, da smo imeli v obeh modelih (na slikah 6 in 7) vi-
soko stabilne konstrukte; vedenje pozunanjenja je bilo nekoliko stabilnej-
še od vedenja ponotranjenja in učne uspešnosti. Zmerne do visoke koefi-
ciente stabilnosti teh konstruktov so v svojih raziskavah dobili tudi drugi
raziskovalci (npr. Chen et al. 1997; Masten et al. 1995, 2005; Welsh et al.
2001). Glede na to, da smo za vedenjske težave pri M2 in M4 uporabili iste
označevalce ter različne ocenjevalce, lahko zaključimo, da je v srednjem ot-
roštvu stabilnost vedenja ponotranjenja razmeroma nižja od stabilnosti ve-
denja pozunanjenja. Podobno sta ugotovili tudi slovenski raziskovalki za
zgodnje otroštvo (Zupančič in Kavčič 2007a), pa tudi tuji raziskovalci (npr.

115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120