Page 127 - Rajka Bračun Sova, Umetnina – ljubezen na prvi pogled? Pedagoški pomen interpretacije. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2016. Digitalna knjižnica, Dissertationes 28
P. 127
rezultati raziskave 127
TRIANGULACIJA 2
Obiskovalčev diskurz Um.zgod. diskurz
Knjižni vodnik uporaba vodnika: 0% namenjen obiskovalcem (»de-
javni obiskovalec«)
Tacitna interpretaci- »Sploh nisem opazil.« »A vidite, kako so stene pobar-
ja (barva sten v prostoru vane. Če vas na to kaj spominja.
Modernizem 50-ih Kako so bile v času socializma
in 60-ih let) pobarvane bolnice ali pa šole,
karkoli ( ). In na tej osnovi sten
najdete to, kar je v petdesetih
in šestdesetih najboljšega v mo-
dernizmu pri nas nastalo.«
Obiskovalci: -poznavalci in nepoznavalci: predviden je obiskovalec – po-
realni, imaginarni celostno doživljanje umetnine, znavalec umetnosti:
odzivanje s čustvenimi dožive- »abstraktna« interpretacija,
tji, vnašanje osebnih izkušenj strokoven jezik, zaprta inter-
-poznavalci/nepoznavalci: pretacija, ni interpretacije o in-
reflektirano/spontano, pri- terpretaciji
stransko/nepristransko, pripra-
vljenost vložiti več/nepripra-
vljenost
Slika 12: Prikaz triangulacije podatkov o obiskovalčevem diskurzu, pridobljenih z
opazovanjem in intervjuvanjem obiskovalcev, in umetnostnozgodovinskem dis-
kurzu, pridobljenih z analizo razstave, knjižnega vodnika in vodenih ogledov.
Poglavje zaključuje triangulacija podatkov o obiskovalčevem in
umetnostnozgodovinskem diskurzu (slika 12). Kot vidimo, ta pokaže na
določena neskladja. Razloge za to bomo skušali poiskati z analizo mu-
zejskega, institucionalnega diskurza.
Muzejski diskurz
Ker se analiza diskurza ukvarja z uporabo jezika, lahko nacionalni pro-
gram za kulturo, kritike in objave o razstavi razumemo kot sredstvo ozi-
roma način, kako politika, stroka, galerija udejanjajo, pojmujejo, razu-
mejo vzgojno-izobraževalno vlogo muzeja. Rezultate podrobneje pred-
stavljamo v treh sklopih.
Nacionalni programi za kulturo
V prvem nacionalnem programu za kulturo za obdobje 2004–2007 (v
nadaljevanju NPK) je dejavnost umetnostnih muzejev opredeljena v
okviru dveh področij, in sicer »vizualnih umetnosti« ter »varstva kul-
turne dediščine«. Z umetnostnim in dediščinskim diskurzom, kakor se
izrisujeta skozi opredelitvi teh dveh področij, NPK »opredeljuje javni
interes za kulturo z namenom zagotavljanja pogojev za kulturno ustvar-
TRIANGULACIJA 2
Obiskovalčev diskurz Um.zgod. diskurz
Knjižni vodnik uporaba vodnika: 0% namenjen obiskovalcem (»de-
javni obiskovalec«)
Tacitna interpretaci- »Sploh nisem opazil.« »A vidite, kako so stene pobar-
ja (barva sten v prostoru vane. Če vas na to kaj spominja.
Modernizem 50-ih Kako so bile v času socializma
in 60-ih let) pobarvane bolnice ali pa šole,
karkoli ( ). In na tej osnovi sten
najdete to, kar je v petdesetih
in šestdesetih najboljšega v mo-
dernizmu pri nas nastalo.«
Obiskovalci: -poznavalci in nepoznavalci: predviden je obiskovalec – po-
realni, imaginarni celostno doživljanje umetnine, znavalec umetnosti:
odzivanje s čustvenimi dožive- »abstraktna« interpretacija,
tji, vnašanje osebnih izkušenj strokoven jezik, zaprta inter-
-poznavalci/nepoznavalci: pretacija, ni interpretacije o in-
reflektirano/spontano, pri- terpretaciji
stransko/nepristransko, pripra-
vljenost vložiti več/nepripra-
vljenost
Slika 12: Prikaz triangulacije podatkov o obiskovalčevem diskurzu, pridobljenih z
opazovanjem in intervjuvanjem obiskovalcev, in umetnostnozgodovinskem dis-
kurzu, pridobljenih z analizo razstave, knjižnega vodnika in vodenih ogledov.
Poglavje zaključuje triangulacija podatkov o obiskovalčevem in
umetnostnozgodovinskem diskurzu (slika 12). Kot vidimo, ta pokaže na
določena neskladja. Razloge za to bomo skušali poiskati z analizo mu-
zejskega, institucionalnega diskurza.
Muzejski diskurz
Ker se analiza diskurza ukvarja z uporabo jezika, lahko nacionalni pro-
gram za kulturo, kritike in objave o razstavi razumemo kot sredstvo ozi-
roma način, kako politika, stroka, galerija udejanjajo, pojmujejo, razu-
mejo vzgojno-izobraževalno vlogo muzeja. Rezultate podrobneje pred-
stavljamo v treh sklopih.
Nacionalni programi za kulturo
V prvem nacionalnem programu za kulturo za obdobje 2004–2007 (v
nadaljevanju NPK) je dejavnost umetnostnih muzejev opredeljena v
okviru dveh področij, in sicer »vizualnih umetnosti« ter »varstva kul-
turne dediščine«. Z umetnostnim in dediščinskim diskurzom, kakor se
izrisujeta skozi opredelitvi teh dveh področij, NPK »opredeljuje javni
interes za kulturo z namenom zagotavljanja pogojev za kulturno ustvar-