Page 124 - Rajka Bračun Sova, Umetnina – ljubezen na prvi pogled? Pedagoški pomen interpretacije. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2016. Digitalna knjižnica, Dissertationes 28
P. 124
rajka bračun sova ■ umetnina – ljubezen na prvi pogled?
dih teh ikonografskih informacij ni. Izvedel pa je tudi, kako »kodirati
sliko skozi realistični ključ«, kar lahko zanima le poznavalca umetnosti.
Vsesplošni poudarek pri interpretacji je na stilu ali slogu, kar kaže še en
primer (Stane Kregar, Lovec v jutru):
In zdaj, če vas peljem h Kregarju... Kregarja bomo potem še srečali v pet-
desetih letih, ampak Kregar je zanimiv primer. Prvič, to sliko smo izposta-
vili, tukaj se seveda sedemintrideset približno konča zdaj, ampak ... Spo-
minja vas mogoče takoj na Dalija, na nadrealizem. In tukaj vidite, seve-
da sem že doživel to, ampak to je pa zelo nasilno. Od noža, pa tako naprej.
Ampak zanimivo je to, da je bil- da vidite približno, skozi katere kanale
je nadrealizem vstopil v slovenski prostor, ker je bil Kregar katoliški du-
hovnik. No, to neko mero duhovnosti tudi lahko sledite. (Voden ogled 2.)
Obiskovalec mora sam vedeti, kaj je nadrealizem, in ga prepoznati
na sliki. Podobno mora obiskovalec sam vedeti oziroma prepoznati, kaj
je abstrakcija v kiparstvu, na primer:
Gre za neko abstrahirano portret ali podobo krajine, tudi recimo v teh
primerih kiparstva tega tipa Spacala, kjer kipi dejansko še zmerej nekaj
predstavljajo, čeprav so že skrajno abstraktne oblike. (Voden ogled 1.)
H kategoriji interpretacije, ki je bolj abstraktna kot konkretna, saj
se ne nanaša neposredno na umetniški predmet oziroma eksponat, spa-
da tudi tip razlage, ki se splošno navezuje na skupino umetnin oziroma
na avtorja (po principu istovetenja dela z avtorjem), del pa ne opiše po-
globljeno.
Raziskava je pokazala, da kustosi eksplicitno predvidevajo kulturni
kapital obiskovalcev – njihovo poznavanje umetnosti:
Jasno nam je, da gre za nek odnos, ki je lahko v takih primerih, kot veste,
( ) teh njegovih znamenitih ikonografij, precej težak in temačen, ampak
še zdaleč od tega, da bi ga bilo mogoče na odprt način dešifrirati ali do-
jeti, doumeti do konca, do zadnje vrstice. (Voden ogled 1.)
/.../ nimamo Avgusta Bertholda, ki je bil, kako bi rekel, še bolj ključna
oseba, ampak ( ), ki je bil tudi prvi fotograf, ki je bil šolan na Dunaju in
je tudi imel svoj atelje, ampak že pri motivu, Sejalca nimamo razstavlje-
nega, ampak saj veste, kako je s to zgodbo. Fotograf ... pač sodelovali so
in tudi nekatere slike so nastale na podlagi fotografij. (Voden ogled 2.)
Recimo, če vam dam en tak primer, ki ga vsi najbolj poznate. (Voden
ogled 3.)
dih teh ikonografskih informacij ni. Izvedel pa je tudi, kako »kodirati
sliko skozi realistični ključ«, kar lahko zanima le poznavalca umetnosti.
Vsesplošni poudarek pri interpretacji je na stilu ali slogu, kar kaže še en
primer (Stane Kregar, Lovec v jutru):
In zdaj, če vas peljem h Kregarju... Kregarja bomo potem še srečali v pet-
desetih letih, ampak Kregar je zanimiv primer. Prvič, to sliko smo izposta-
vili, tukaj se seveda sedemintrideset približno konča zdaj, ampak ... Spo-
minja vas mogoče takoj na Dalija, na nadrealizem. In tukaj vidite, seve-
da sem že doživel to, ampak to je pa zelo nasilno. Od noža, pa tako naprej.
Ampak zanimivo je to, da je bil- da vidite približno, skozi katere kanale
je nadrealizem vstopil v slovenski prostor, ker je bil Kregar katoliški du-
hovnik. No, to neko mero duhovnosti tudi lahko sledite. (Voden ogled 2.)
Obiskovalec mora sam vedeti, kaj je nadrealizem, in ga prepoznati
na sliki. Podobno mora obiskovalec sam vedeti oziroma prepoznati, kaj
je abstrakcija v kiparstvu, na primer:
Gre za neko abstrahirano portret ali podobo krajine, tudi recimo v teh
primerih kiparstva tega tipa Spacala, kjer kipi dejansko še zmerej nekaj
predstavljajo, čeprav so že skrajno abstraktne oblike. (Voden ogled 1.)
H kategoriji interpretacije, ki je bolj abstraktna kot konkretna, saj
se ne nanaša neposredno na umetniški predmet oziroma eksponat, spa-
da tudi tip razlage, ki se splošno navezuje na skupino umetnin oziroma
na avtorja (po principu istovetenja dela z avtorjem), del pa ne opiše po-
globljeno.
Raziskava je pokazala, da kustosi eksplicitno predvidevajo kulturni
kapital obiskovalcev – njihovo poznavanje umetnosti:
Jasno nam je, da gre za nek odnos, ki je lahko v takih primerih, kot veste,
( ) teh njegovih znamenitih ikonografij, precej težak in temačen, ampak
še zdaleč od tega, da bi ga bilo mogoče na odprt način dešifrirati ali do-
jeti, doumeti do konca, do zadnje vrstice. (Voden ogled 1.)
/.../ nimamo Avgusta Bertholda, ki je bil, kako bi rekel, še bolj ključna
oseba, ampak ( ), ki je bil tudi prvi fotograf, ki je bil šolan na Dunaju in
je tudi imel svoj atelje, ampak že pri motivu, Sejalca nimamo razstavlje-
nega, ampak saj veste, kako je s to zgodbo. Fotograf ... pač sodelovali so
in tudi nekatere slike so nastale na podlagi fotografij. (Voden ogled 2.)
Recimo, če vam dam en tak primer, ki ga vsi najbolj poznate. (Voden
ogled 3.)