Page 108 - Rajka Bračun Sova, Umetnina – ljubezen na prvi pogled? Pedagoški pomen interpretacije. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2016. Digitalna knjižnica, Dissertationes 28
P. 108
rajka bračun sova ■ umetnina – ljubezen na prvi pogled?
samo bežno pogledala.« (Int. 20, nepoznavalka.) »Tule po moje ne bova
dolgo.« (Int. 24, nepoznavalka.) »Tule sem pa jaz že malo bosa. To so pa
že stvari, ki meni niso najbolj pri srcu.« (Int. 25, nepoznavalka.) Vendar
je raziskava pokazala, da so se poznavalci tukaj bolj potrudili, na primer
(Tomo Podgornik, Brez naslova, 1976): »Pred tem bi se zdaj lahko use-
del in bi to opazoval. Pol ure in več.« (Int. 8, poznavalec.)
Raziskava je pokazala, da so poznavalci tudi v iskanje informacij
pripravljeni vložiti nekoliko več kot nepoznavalci, čeprav so v isti sapi
mnogi (ne pa vsi) izjavili tudi, da napisov ne berejo, temveč črpajo iz la-
stnega védenja. Primer: »Če ocenim, da vem o tisti umetnosti sam do-
volj, se v to [branje daljših uvodnih napisov] ne spuščam. /…/ Če pa
grem na priložnostne razstave, si pa praviloma vzamem čas in prebe-
rem uvodni tekst. /…/ Zadnje čase se poskušam, če se le da, udeleže-
vati tudi vodstev.« (Int. 4, poznavalec) Triangulacija podatkov, prido-
bljenih z opazovanjem in intervjuvanjem, potrjuje, da obiskovalci raz-
lično iščejo oziroma potrebujejo informacije (gl. sliko 9). Razlike med
poznavalci in nepoznavalci lahko ponazorimo na primeru Avantgar-
de dvajsetih let:
Takrat [ob zadnjem obisku] sem si prav vzela čas, pa prebirala.. (Int. 22,
poznavalka.)
/…/ za to moraš imeti tudi čas, da vse skupaj preučiš. Mora prebrati,
koga zanima. /.../ In da bi si jaz čas vzela in šla tole brat, recimo, da bi pri-
šla v to sobo, samo da tole preberem, ne vem, če bi si. V teh letih zdajle ne
vem, če bi si. /.../ (Int. 18, starejša nepoznavalka.)
In še primer dveh različnih odzivov na Rekonstrukcijo Tržaškega
konstruktivističnega ambienta v tej sobi:
No, tole je pa nekaj, kar je čisto izven zmožnosti mojega dojemanja.
/.../ saj mi ni tuja misel, da je prišlo v umetnosti do nečesa takega, tudi
si predstavljam, da bi tudi jaz slej ko prej hotel kaj takega delati, če bi bil
umetnik, samo tukaj pa res nimam pojma, zakaj in kaj ... ( ) bolj mi je v
konceptu to že, da ne smeš stopiti noter, me malo bega. Tako da tukaj bi
definitivno šel brat stvari. /.../ (Int. 4., poznavalec)
Obiskovalec: Da si je tole zaslužilo toliko truda in tako mesto in ... (smeh)
Raziskovalka: Se sprašujete, zakaj.
Obiskovalec: Vedno se vračam k temu vprašanju. Rabil bi poduk.
Raziskovalka: Tule imava nekaj informacij.
samo bežno pogledala.« (Int. 20, nepoznavalka.) »Tule po moje ne bova
dolgo.« (Int. 24, nepoznavalka.) »Tule sem pa jaz že malo bosa. To so pa
že stvari, ki meni niso najbolj pri srcu.« (Int. 25, nepoznavalka.) Vendar
je raziskava pokazala, da so se poznavalci tukaj bolj potrudili, na primer
(Tomo Podgornik, Brez naslova, 1976): »Pred tem bi se zdaj lahko use-
del in bi to opazoval. Pol ure in več.« (Int. 8, poznavalec.)
Raziskava je pokazala, da so poznavalci tudi v iskanje informacij
pripravljeni vložiti nekoliko več kot nepoznavalci, čeprav so v isti sapi
mnogi (ne pa vsi) izjavili tudi, da napisov ne berejo, temveč črpajo iz la-
stnega védenja. Primer: »Če ocenim, da vem o tisti umetnosti sam do-
volj, se v to [branje daljših uvodnih napisov] ne spuščam. /…/ Če pa
grem na priložnostne razstave, si pa praviloma vzamem čas in prebe-
rem uvodni tekst. /…/ Zadnje čase se poskušam, če se le da, udeleže-
vati tudi vodstev.« (Int. 4, poznavalec) Triangulacija podatkov, prido-
bljenih z opazovanjem in intervjuvanjem, potrjuje, da obiskovalci raz-
lično iščejo oziroma potrebujejo informacije (gl. sliko 9). Razlike med
poznavalci in nepoznavalci lahko ponazorimo na primeru Avantgar-
de dvajsetih let:
Takrat [ob zadnjem obisku] sem si prav vzela čas, pa prebirala.. (Int. 22,
poznavalka.)
/…/ za to moraš imeti tudi čas, da vse skupaj preučiš. Mora prebrati,
koga zanima. /.../ In da bi si jaz čas vzela in šla tole brat, recimo, da bi pri-
šla v to sobo, samo da tole preberem, ne vem, če bi si. V teh letih zdajle ne
vem, če bi si. /.../ (Int. 18, starejša nepoznavalka.)
In še primer dveh različnih odzivov na Rekonstrukcijo Tržaškega
konstruktivističnega ambienta v tej sobi:
No, tole je pa nekaj, kar je čisto izven zmožnosti mojega dojemanja.
/.../ saj mi ni tuja misel, da je prišlo v umetnosti do nečesa takega, tudi
si predstavljam, da bi tudi jaz slej ko prej hotel kaj takega delati, če bi bil
umetnik, samo tukaj pa res nimam pojma, zakaj in kaj ... ( ) bolj mi je v
konceptu to že, da ne smeš stopiti noter, me malo bega. Tako da tukaj bi
definitivno šel brat stvari. /.../ (Int. 4., poznavalec)
Obiskovalec: Da si je tole zaslužilo toliko truda in tako mesto in ... (smeh)
Raziskovalka: Se sprašujete, zakaj.
Obiskovalec: Vedno se vračam k temu vprašanju. Rabil bi poduk.
Raziskovalka: Tule imava nekaj informacij.