Page 102 - Rajka Bračun Sova, Umetnina – ljubezen na prvi pogled? Pedagoški pomen interpretacije. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2016. Digitalna knjižnica, Dissertationes 28
P. 102
rajka bračun sova ■ umetnina – ljubezen na prvi pogled?
Razlike med poznavalci in nepoznavalci
V tem sklopu so predstavljene temeljne razlike med estetskimi doživetji
poznavalcev in nepoznavalcev (slika 10). Ključne kategorije so tri: reflek-
tirano/spontano gledanje, pristransko/nepristransko gledanje in pripra-
vljenost/nepripravljenost za gledanje (večji vložek, manjši vložek v gle-
danje).
Obiskovalčev diskurz: intervjuji
Poznavalci Nepoznavalci
Reflektirani Spontani
»Se mi zdi, no, da je poznal to, kaj je že bil, Bru- »Jaz sem tako svatbo doživel. In to čisto v živo …
eghel, to, severno slikarstvo že iz renesanse, taka leta 1980. Bratovo poroko. V majhni kmečki hiši-
kmečka svatba. Že liki so taki prizemljeni, moč- ci, kjer je bil točno takšen dren, peč, vse, vse isto,
ni, pa da se jim vidi, da so na kmetih nekje. Taka edino teh maškar ni bilo, recimo. In enkratno
splošna veselica.« vzdušje.«
Nepristranski Pristranski
»Rada se zasanjam v določena obdobja ne glede »Božidar Jakac ima nekatere slike, ki so, pred-
na to, da vem, da je bilo v ozadju marsikaj slabega. vsem če so iz partizanskega življenja, neke gro-
Tukaj [partizanska umetnost] zelo težko to sploh zote, pa tako, jaz teh slik ne maram ne gledat ne ...
odmisliš tisto – pač bila je vojna – ampak še vedno Ker dovolj je že tisto, da so bili grozni časi, potem
rada gledam.« pa da mora človek še to na sliki potem gledati.«
Pripravljeni (večji vložek) Nepripravljeni (manjši vložek)
»Takrat sem si prav vzela čas, pa prebirala.« »Za to moraš imeti tudi čas, da vse skupaj preučiš.
Mora prebrati, koga zanima. /.../ In da bi si jaz čas
vzela in šla tole brat, recimo, da bi prišla v to sobo,
samo da tole preberem, ne vem, če bi si.«
Slika 10: Prikaz podatkov o obiskovalčevem diskurzu, pridobljenih z intervjuva-
njem ciljno izbranih obiskovalcev (razlike med poznavalci in nepoznavalci).
Reflektirano/spontano gledanje. Poznavalci se odzivajo bolj reflekti-
rano (kritično) oziroma posredno, nepoznavalci pa bolj spontano, nepo-
sredno. Za primer poglejmo dva različna odziva na sliko Franceta Kra-
lja Kmečka svatba:
Se mi zdi, no, da je poznal to, kaj je že bil, Brueghel, to, severno slikar-
stvo že iz renesanse, taka kmečka svatba. Že liki so taki prizemljeni,
močni, pa da se jim vidi, da so na kmetih nekje. Taka splošna veselica.
/.../ (Int. 1., poznavalec)
Jaz sem tako svatbo doživel. In to čisto v živo... Imam jo iz mladosti – iz
čitanke ali pa iz umetnosti, enega berila ... Sliko kot tako, ampak zdaj-
le trenutno me pa nagovarja, ker sem pa točno tako ohcet doživel ... leta
Razlike med poznavalci in nepoznavalci
V tem sklopu so predstavljene temeljne razlike med estetskimi doživetji
poznavalcev in nepoznavalcev (slika 10). Ključne kategorije so tri: reflek-
tirano/spontano gledanje, pristransko/nepristransko gledanje in pripra-
vljenost/nepripravljenost za gledanje (večji vložek, manjši vložek v gle-
danje).
Obiskovalčev diskurz: intervjuji
Poznavalci Nepoznavalci
Reflektirani Spontani
»Se mi zdi, no, da je poznal to, kaj je že bil, Bru- »Jaz sem tako svatbo doživel. In to čisto v živo …
eghel, to, severno slikarstvo že iz renesanse, taka leta 1980. Bratovo poroko. V majhni kmečki hiši-
kmečka svatba. Že liki so taki prizemljeni, moč- ci, kjer je bil točno takšen dren, peč, vse, vse isto,
ni, pa da se jim vidi, da so na kmetih nekje. Taka edino teh maškar ni bilo, recimo. In enkratno
splošna veselica.« vzdušje.«
Nepristranski Pristranski
»Rada se zasanjam v določena obdobja ne glede »Božidar Jakac ima nekatere slike, ki so, pred-
na to, da vem, da je bilo v ozadju marsikaj slabega. vsem če so iz partizanskega življenja, neke gro-
Tukaj [partizanska umetnost] zelo težko to sploh zote, pa tako, jaz teh slik ne maram ne gledat ne ...
odmisliš tisto – pač bila je vojna – ampak še vedno Ker dovolj je že tisto, da so bili grozni časi, potem
rada gledam.« pa da mora človek še to na sliki potem gledati.«
Pripravljeni (večji vložek) Nepripravljeni (manjši vložek)
»Takrat sem si prav vzela čas, pa prebirala.« »Za to moraš imeti tudi čas, da vse skupaj preučiš.
Mora prebrati, koga zanima. /.../ In da bi si jaz čas
vzela in šla tole brat, recimo, da bi prišla v to sobo,
samo da tole preberem, ne vem, če bi si.«
Slika 10: Prikaz podatkov o obiskovalčevem diskurzu, pridobljenih z intervjuva-
njem ciljno izbranih obiskovalcev (razlike med poznavalci in nepoznavalci).
Reflektirano/spontano gledanje. Poznavalci se odzivajo bolj reflekti-
rano (kritično) oziroma posredno, nepoznavalci pa bolj spontano, nepo-
sredno. Za primer poglejmo dva različna odziva na sliko Franceta Kra-
lja Kmečka svatba:
Se mi zdi, no, da je poznal to, kaj je že bil, Brueghel, to, severno slikar-
stvo že iz renesanse, taka kmečka svatba. Že liki so taki prizemljeni,
močni, pa da se jim vidi, da so na kmetih nekje. Taka splošna veselica.
/.../ (Int. 1., poznavalec)
Jaz sem tako svatbo doživel. In to čisto v živo... Imam jo iz mladosti – iz
čitanke ali pa iz umetnosti, enega berila ... Sliko kot tako, ampak zdaj-
le trenutno me pa nagovarja, ker sem pa točno tako ohcet doživel ... leta