Page 56 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 56
Izlaga tiga evangelia
prešuštnik, oben tat, oben ubojnik, de ti almožno daješ, si v tojej službi flisssig
etc. Tu se more inu ima na tem svejtu per teh človékih hvaliti inu za žamet,
229. Svilo (žida; SSKJ). žyde229 inu zlate štuke230 deržati, ampak kadar se pred našiga GOSPUDA Boga
230. Z zlatom ali srebrom prešita tkanina; izposojeno inu njegovo sodbo pride, taku reci: »Pred tabo, GOSPUD, je moj narbulši
žamet inu zlati štuk, huiši kakor obena garda cujna ali ruta. Za tiga volo ne
iz srvn. stuck, stucke (kos, košček, del tkanine) (M. sodi mene po moyh dellih, jest hočem rad je pustit tvoje stare cuine biti. Bug
Snoj, 2014, Slovar jezika Janeza Svetokriškega). dai, de bi jest le mogel vrejden biti, na tem bi hotel rad zadosti imejti.«
231. Flp 3,5–7. S. Paulus se tudi poniža Taku stury sveti Paul tudi, Philip. 3231: »Iest«, pravi on, »sim en lzraeliter,
inu se le GOSPUDI po tej postavi en farizeer inu po tej pravici v postavi prez tadla,232 de me oben
232. Napake, pomanjkljivosti, hibe; izposojeno iz Christusa trošta. človik ne more svariti.« Tu pusti nekaj sussebniga biti, kadar se gdu pred
srvn. tadel (napaka, pomanjkljivost, hiba) (M. Snoj,
ludmy taku more hvaliti. »Ali vener iest«, pravi on, »vso le-to svetust uže za
2014, Slovar jezika Janeza Svetokriškega). Christusovo volo štemam za škodo inu govno. Inu je moje narvegše vesselje
inu narbulši trošt, de jest imam najden biti nikar v mojej pravici, katera je iz
233. Flp 3,8–9. te postave, temuč v ti pravici, katera skuzi to vero na Christusa pride, katera
bode od Buga tej veri perrajtana. De jest le uže takove pravice mojga
234. Prešuštnik, nečistnik; izposojeno iz bav. nem. GOSPUDA morem uživati, taku štemam jest vso mojo pravico za govno inu
Lotter (nečistnik, postopač, lenuh) ali srvn. lot(t)er blatu.«233 Le-tukaj je Paulus še debeliši della kakor Ioannes, ta je vsaj obreiže,
(enak pomen) (M. Snoj, 2014, Slovar jezika Janeza imenuje svoja dobra della eno cujnjo teh črevlev, Paulus pak je imenuje blatu
inu govno. Tu je zadosti nesnažnu od našiga svetiga lebna govorjenu. My bi
Svetokriškega). pak imeili takove exemple si sussebnu pustiti priporočene biti, dobru merka-
235. Gospa, dama; izposojeno iz srvn. vrouwe (go- ti, se v risnici flissati, de my pred tim svitum vsej čistosti inu pošteinju živimo,
spa) (M. Snoj, 2014, Slovar jezika Janeza Svetokri- de ty ludje nejmajo kaj čez nas tožiti. Takovu sliši v le-ta leben le-tukaj na
zemli inu tudi tukaj gori neha, kakor se vidi. En brumen mož bo pokopan
škega). ravnu taku dobru kakor en loter,234 ena brumna frauva235 ravnu taku dobru ka-
236. Razloček (SSKJ). kor ena kurba.
237. Pogani, nekristjani, brezverci; izposojeno iz srvn. Koku se ima ta pravica Kadar onu pak k unimu inu h timu večnimu lebnu ima priti, taku se vu-
heiden m., in sicer v 12. stoletju (H. Jazbec, 2007, 29). te vere inu teh dobrih či reči: »Iest se deržim na mojga GOSPUDA Christusa inu na njegovo sve-
dell rezločiti. tust, katero on meni v tem karstu, v bessédi inu zacramentu oblubuje inu
238. Močno dišeči izloček iz pižmarjeve žleze; mošus
(pižem; SSKJ); izposojeno iz srvn. bisem oz. stvnem. šenkuje, per tem se jest hočem pustiti najti kakor en ubog cervič etc.« De se
taku en rezlotik236 stury mej našim potelesnim lebnom inu svetustjo inu mej
bisam(o) (M. Snoj, Slovenski etimološki slovar). tem večnim lebnom inu svetustjo, katera pred Bugom vela. Ty ajdje237 so se
tudi v leipi čistosti inu pošteinju deržali inu veliku za te očine dežele volo
239. Posmehovati se; izposojeno iz srvn. spot(t)en sturili inu terpejli, zatu se ony tudi spodobnu imajo hvaliti. Ampak le-tukaj
(posmehovati se, rogati se, norčevati se iz nekoga, kadar ta smert pride, se onu loči, tu ostane vse naše djanje inu terpleinje od-
zadaj, zakaj skuzi tu my ne zadobimo odpusčanja teh grejhov ali pravico etc.
nečesa) (H. Jazbec, 2007, 76). Kej imamo my pak tedaj to pravico inu svetust vzeti, katera pred Bugom inu
v tim večnim lebni vela? Tukaj se pravi le-taku, de se my z Ioannesom poni-
žamo inu rečem»GOSPUD, le-tukaj pride ena uboga cuinica, ena stara, rez-
derta, garda ruteca ali, kakor Paulus pravi, ena smerdeča govna. Pred tém
svitum onu dobru more pyžum,238 žamet inu en zlat štuk biti, ampak pred
tabo, GOSPUD, pusti mene eno staro cujnjo biti, s katero jest tvojmu Synu-
vi te črevle izbrišem, inu šeinkaj meni njegovo pravico, kateri je sred svojo
pravico moj naržlahtniši inu dragìši šac. Zakaj jest vejm, de jest skuzi njega
inu njegovo pravico v nebesku krajlestvu pridem, ker bi jest skuzi mojo sve-
tust moral na dnu tiga pakla yti.«
Papežova svetust ie Iz tiga pride, de my fray moremo zastopiti, de menihi inu farij, kloštri
ferdamliva. inu kar timu glih more imenovanu biti, vse k Hudiču inu v pakal slliši. Zakaj
ony s svojemi dobrimi delli ne gledajo tjakaj, de ony Bogu to dolžno pokorsči-
no izkažejo inu nikomer neiso h pohuišainju, temuč de ony s tem mislio tam-
kaj izveličani biti. Zatu prodajejo ony tudi svoja dobra della drugim ludem. Tu
se pak pravi Christusa cilu zatayti, ja, se njemu špotati239 inu njega taku ferrah-
tati, kakor so se njemu ty Iudje špotali inu njega ferrahtali. Pred takovo gnus-
njobo se my imamo varovati inu se le-tukaj vučiti, koku my takovim zapelav-
cem
56
prešuštnik, oben tat, oben ubojnik, de ti almožno daješ, si v tojej službi flisssig
etc. Tu se more inu ima na tem svejtu per teh človékih hvaliti inu za žamet,
229. Svilo (žida; SSKJ). žyde229 inu zlate štuke230 deržati, ampak kadar se pred našiga GOSPUDA Boga
230. Z zlatom ali srebrom prešita tkanina; izposojeno inu njegovo sodbo pride, taku reci: »Pred tabo, GOSPUD, je moj narbulši
žamet inu zlati štuk, huiši kakor obena garda cujna ali ruta. Za tiga volo ne
iz srvn. stuck, stucke (kos, košček, del tkanine) (M. sodi mene po moyh dellih, jest hočem rad je pustit tvoje stare cuine biti. Bug
Snoj, 2014, Slovar jezika Janeza Svetokriškega). dai, de bi jest le mogel vrejden biti, na tem bi hotel rad zadosti imejti.«
231. Flp 3,5–7. S. Paulus se tudi poniža Taku stury sveti Paul tudi, Philip. 3231: »Iest«, pravi on, »sim en lzraeliter,
inu se le GOSPUDI po tej postavi en farizeer inu po tej pravici v postavi prez tadla,232 de me oben
232. Napake, pomanjkljivosti, hibe; izposojeno iz Christusa trošta. človik ne more svariti.« Tu pusti nekaj sussebniga biti, kadar se gdu pred
srvn. tadel (napaka, pomanjkljivost, hiba) (M. Snoj,
ludmy taku more hvaliti. »Ali vener iest«, pravi on, »vso le-to svetust uže za
2014, Slovar jezika Janeza Svetokriškega). Christusovo volo štemam za škodo inu govno. Inu je moje narvegše vesselje
inu narbulši trošt, de jest imam najden biti nikar v mojej pravici, katera je iz
233. Flp 3,8–9. te postave, temuč v ti pravici, katera skuzi to vero na Christusa pride, katera
bode od Buga tej veri perrajtana. De jest le uže takove pravice mojga
234. Prešuštnik, nečistnik; izposojeno iz bav. nem. GOSPUDA morem uživati, taku štemam jest vso mojo pravico za govno inu
Lotter (nečistnik, postopač, lenuh) ali srvn. lot(t)er blatu.«233 Le-tukaj je Paulus še debeliši della kakor Ioannes, ta je vsaj obreiže,
(enak pomen) (M. Snoj, 2014, Slovar jezika Janeza imenuje svoja dobra della eno cujnjo teh črevlev, Paulus pak je imenuje blatu
inu govno. Tu je zadosti nesnažnu od našiga svetiga lebna govorjenu. My bi
Svetokriškega). pak imeili takove exemple si sussebnu pustiti priporočene biti, dobru merka-
235. Gospa, dama; izposojeno iz srvn. vrouwe (go- ti, se v risnici flissati, de my pred tim svitum vsej čistosti inu pošteinju živimo,
spa) (M. Snoj, 2014, Slovar jezika Janeza Svetokri- de ty ludje nejmajo kaj čez nas tožiti. Takovu sliši v le-ta leben le-tukaj na
zemli inu tudi tukaj gori neha, kakor se vidi. En brumen mož bo pokopan
škega). ravnu taku dobru kakor en loter,234 ena brumna frauva235 ravnu taku dobru ka-
236. Razloček (SSKJ). kor ena kurba.
237. Pogani, nekristjani, brezverci; izposojeno iz srvn. Koku se ima ta pravica Kadar onu pak k unimu inu h timu večnimu lebnu ima priti, taku se vu-
heiden m., in sicer v 12. stoletju (H. Jazbec, 2007, 29). te vere inu teh dobrih či reči: »Iest se deržim na mojga GOSPUDA Christusa inu na njegovo sve-
dell rezločiti. tust, katero on meni v tem karstu, v bessédi inu zacramentu oblubuje inu
238. Močno dišeči izloček iz pižmarjeve žleze; mošus
(pižem; SSKJ); izposojeno iz srvn. bisem oz. stvnem. šenkuje, per tem se jest hočem pustiti najti kakor en ubog cervič etc.« De se
taku en rezlotik236 stury mej našim potelesnim lebnom inu svetustjo inu mej
bisam(o) (M. Snoj, Slovenski etimološki slovar). tem večnim lebnom inu svetustjo, katera pred Bugom vela. Ty ajdje237 so se
tudi v leipi čistosti inu pošteinju deržali inu veliku za te očine dežele volo
239. Posmehovati se; izposojeno iz srvn. spot(t)en sturili inu terpejli, zatu se ony tudi spodobnu imajo hvaliti. Ampak le-tukaj
(posmehovati se, rogati se, norčevati se iz nekoga, kadar ta smert pride, se onu loči, tu ostane vse naše djanje inu terpleinje od-
zadaj, zakaj skuzi tu my ne zadobimo odpusčanja teh grejhov ali pravico etc.
nečesa) (H. Jazbec, 2007, 76). Kej imamo my pak tedaj to pravico inu svetust vzeti, katera pred Bugom inu
v tim večnim lebni vela? Tukaj se pravi le-taku, de se my z Ioannesom poni-
žamo inu rečem»GOSPUD, le-tukaj pride ena uboga cuinica, ena stara, rez-
derta, garda ruteca ali, kakor Paulus pravi, ena smerdeča govna. Pred tém
svitum onu dobru more pyžum,238 žamet inu en zlat štuk biti, ampak pred
tabo, GOSPUD, pusti mene eno staro cujnjo biti, s katero jest tvojmu Synu-
vi te črevle izbrišem, inu šeinkaj meni njegovo pravico, kateri je sred svojo
pravico moj naržlahtniši inu dragìši šac. Zakaj jest vejm, de jest skuzi njega
inu njegovo pravico v nebesku krajlestvu pridem, ker bi jest skuzi mojo sve-
tust moral na dnu tiga pakla yti.«
Papežova svetust ie Iz tiga pride, de my fray moremo zastopiti, de menihi inu farij, kloštri
ferdamliva. inu kar timu glih more imenovanu biti, vse k Hudiču inu v pakal slliši. Zakaj
ony s svojemi dobrimi delli ne gledajo tjakaj, de ony Bogu to dolžno pokorsči-
no izkažejo inu nikomer neiso h pohuišainju, temuč de ony s tem mislio tam-
kaj izveličani biti. Zatu prodajejo ony tudi svoja dobra della drugim ludem. Tu
se pak pravi Christusa cilu zatayti, ja, se njemu špotati239 inu njega taku ferrah-
tati, kakor so se njemu ty Iudje špotali inu njega ferrahtali. Pred takovo gnus-
njobo se my imamo varovati inu se le-tukaj vučiti, koku my takovim zapelav-
cem
56