Page 53 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 53
na IIII. nedello tiga adventa.
ti, taku bi spodobnu ti lubi sveti preroki bily imejli biti, kateri so za Božjo
volo na tim hudim svejtu čez vso masso veliku sturili inu preterpejli. Ampak
ony cagajo174 vsi na svoj svetusti inu se derže z močnim zavupeinjem na tu 174. Obupavajo; izposojeno iz srvn. zagen (biti
oblublenu žegnanu sejme, kateru ima tej kači to glavo strejti.175 strahopeten, plašen, obotavljiv, obupan) ali iz stvn.
Ta vegši dejl Iudov pak h Christusevimu čassu neiso hoteli po le-tim Ioannes vučy ti Iude zagēn (isti pomen), in sicer med 900 ter 1200 (H.
potu jiti, so mislili: »Kaj bi hotel ali mogel le-ta cimermanski176 hlapec znati? tudi le-ta pot. Jazbec, 2007, 87).
175. 1 Mz 3,15.
My se moramo po tej postavi177 deržati, postiti, offrovati,178 almožne179 dajati, 176. Tesarski; izpeljano iz nem. der Zimmermann
tu bode ta nerbulši inu bližniši pot v nebessa, le-ta petler180 ne more pomaga- (tesar).
ti«. Zakaj Christus je cilu ubog inu reven bil, de kateri se na ta čudessa inu 177. Predpisu, zakonu (SSKJ).
njegove pridige nej deržal, ta sicer ništer nej na nym našil, de bi kai velalu. 178. Žrtvovati, podariti; izposojeno iz srvn. opfer n.
Natu, de bi ty Iudje njega ne pustili mimu jiti inu bi njega ne grešili, taku je (žrtev, daritev) ali srvn. opfern (žrtvovati, darovati),
Bug ferordnal,181 ta milostivi Oča taku, de bi ta lubi Ioannes kakor en troben- in sicer od vključno 12. stoletja dalje (H. Jazbec,
tar pred tem vyudom, pred GOSPUDOM Christusom, imel semkaj jiti inu 2007, 61).
ta trobenta biti. Kadar bi ony uže to slišali, de bi ony tedaj te očy gori odpe- 179. Miloščino; izposojeno iz stvn. alamousan n.
rli iny182 gledali na tiga, kateri ima uže zdajci za nym jiti, ta bi ta pravi Messi- poleg alamuosa f. (miloščina) ali srvn. almousen n.
as bil. poleg almouse f. (enak pomen) in preko lat. alimosi-
Zatu ker ty Iudje le-tukaj eno legatjo183 ali selstvu k njemu odpravio inu Tu pričovainje na (usmiljenje, sočutje) med 900 in 1200 (H. Jazbec,
njega vprašajo, aku je on Christus, Elias ali en prerok. Odgovory on: »Iest Ioannesovu od sebe inu 2007, 25).
od GOSPUDA 180. Berač; izpeljano iz bavav. petteln (beračiti)
nejsim.« Kadar ony še od vprašejnia ne nehaj»Kaj si ti tedaj, kaj ti sam od se- Christusa. ali iz srvn bav. petelen (beračiti, prositi) ali iz stvn.
be praviš?« Tukaj on odgovory: »Iest je vam hočem poveidati. Iest sim ena bav. petelõn (na vso moč prositi, beračiti),
vpyeča štima v pusčavi, porovnajte ta pot tiga GOSPUDA,184 tu je: »Iest sim in sicer pred 1500 (H. Jazbec, 2007, 64).
ta trobentar pred tem vyudom semkaj. Zatu s flissom185 mojo pridigo poslu- 181. Ukazal, naročil, zapovedal; izpeljano iz nem.
šajte, zakaj on bode skoraj za mano prišal, kateri je pred mano bil,186 inu vas verordnen (ukazati, naročiti, zapovedati).
bode Svetim Duhum karstil, de jest kakor en služabnik le z vodo znam kar- 182. Inu.
styti. On je v srejdo mej vas stopil, ampak vy njega ne znate.187
Zatu je le-tu moja služba, h kateri sim jest poslan, de jest imam ena On je pred mano, 183. Odposlanstvo; izpeljano iz nem. Legat (odposla-
vpyeča štima ali en pridigar v pusčavi biti, de kadar vy ta glas moje trobente kateri bode za mano nec, pooblaščenec).
slišite, vy vejste, de je on tukaj. Zakaj jest sim ta vpyeča štima inu ta pridigar, prišal.188 184. Jn 1,19–23; Mt 3,3; Mr 1,3; Lk 3,4 Iz 40,3.
185. Marljivostjo, vnemo, pridnostjo, vztrajnostjo,
na kateriga vy imate poslušati. Ta pervi uže, kateri za mano pride, ta je, ka- prizadevnostjo; izposojeno iz srvn. vlîȝ m. (mar-
kot189 Izaias tudi prerokuje na 40. cap.190: 'Onu je ena štima eniga pridigarja v ljivost, vnema), in sicer okoli leta 1100 (H. Jazbec,
pusčavi, perpravite ta pot timu GOSPUDU, naredite na tem puli eno ravno 2007, 41).
stezo našimu Bogu.' Le-ta (pravi Ioannes) sim jest, kir vam takovu imam po- 186. Jn 1,15; Jn 1,30.
vejdati. Zatu gledajte gori, on je uže mej vami, ampak vy njega ne znate, iest 187. Jn 1,26; Mt 3,11; Mr 1,7–8; Lk 3,16.
pak je vas imam vučiti, de ga vy poznate inu gori vzamete, zakaj ta pervi pri- 188. Jn 1,15; 1,30.
digar, kateri po meni bode gori vstal, ta je gvišnu,191 jest sim le-ta naprej po
slani sel. Takovo službo jest zdaj pelam inu pridigujem, on še ne pridiguje, 189. Kakor.
ampak skoraj po meni se on bo pustil slišati, taku gledajte uže, de ga vy ne 190. Iz 40,3; Jn 1,23; Mt 3,3; Mr 1,3; Lk 3,4.
grišite inu ja dobru merkainje na njega imeite.«
Kakor je Ioannes pridigoval, taku je onu šlu. Zakaj hitru po njegovim 191. Zagotovo, sigurno; izposojeno iz srvn. gewis,
karstu se je Christus s cudessi192 v Galileji pustil viditi, je dvanajst apostolov, gewisses (zanesljiv, gotov) ali stvn., g(e)eis (gotov,
inu sicer dva inu sedemdesset mlajših, vunkaj poslal inu nym pridigovati za- siguren), in sicer v 10. stoletju (H. Jazbec, 2007, 69).
povedal. Tu nebesku krajlestvu je blizi prišlu, tu je Christus je pred rokami
inu ta pravi, od kateriga on pričuje. Na tiga istiga se vy deržite inu ga gori 192. Čudessi.
vzamite, taku vy ne morete faliti. »Za mano on bode prišal, ampak on je bil
pred mano.«193 Zakaj loannes je pul lejta stariši bil kakor Christus, ta 193. Jn 1,15; Jn 1,30.
GOSPUD, inu vener pravi: »On je bil pred mano.«194 Tu bi pred teimi Iudi 194. Jn 1,15; Jn 1,30.
enu šentovaine195 bilu, kadar bi jo ony taistikrat bily zastopili. Kakor se vidi,
Ioannis 8,196 ker on pravi: »Prejdan je Abraham bil, sim jest.« Zakaj onu je tu- 195. Preklinjanje; izposojeno iz bav. nar. schenten
likajn rečenu, de je le-ta človik, prejden je on na zemlo rojen, od vekoma (ošteti, grajati, preklinkjati, psovati) v 12. stoletju
pravi Syn Božy bil. Takoviga ty Iudje taistikrat nejso zastopili, ampak Io- (H. Jazbec, 2007, 73).
annes je je gvišnu z le-temi bessedami taku meinil inu to Božjo čast teh per- 196. Jn 8,58.
son hotel dotekniti. Kakor on tudi s teim za dosti na znanje da, ker on pravi:
»Iest nejsim vrejden, de bi jest njegovih črevlev jermene odvezal.«197 197. Jn 1,27; Mr 1,7; Lk 3,16; Apd 13,25.
Tukaj
53
ti, taku bi spodobnu ti lubi sveti preroki bily imejli biti, kateri so za Božjo
volo na tim hudim svejtu čez vso masso veliku sturili inu preterpejli. Ampak
ony cagajo174 vsi na svoj svetusti inu se derže z močnim zavupeinjem na tu 174. Obupavajo; izposojeno iz srvn. zagen (biti
oblublenu žegnanu sejme, kateru ima tej kači to glavo strejti.175 strahopeten, plašen, obotavljiv, obupan) ali iz stvn.
Ta vegši dejl Iudov pak h Christusevimu čassu neiso hoteli po le-tim Ioannes vučy ti Iude zagēn (isti pomen), in sicer med 900 ter 1200 (H.
potu jiti, so mislili: »Kaj bi hotel ali mogel le-ta cimermanski176 hlapec znati? tudi le-ta pot. Jazbec, 2007, 87).
175. 1 Mz 3,15.
My se moramo po tej postavi177 deržati, postiti, offrovati,178 almožne179 dajati, 176. Tesarski; izpeljano iz nem. der Zimmermann
tu bode ta nerbulši inu bližniši pot v nebessa, le-ta petler180 ne more pomaga- (tesar).
ti«. Zakaj Christus je cilu ubog inu reven bil, de kateri se na ta čudessa inu 177. Predpisu, zakonu (SSKJ).
njegove pridige nej deržal, ta sicer ništer nej na nym našil, de bi kai velalu. 178. Žrtvovati, podariti; izposojeno iz srvn. opfer n.
Natu, de bi ty Iudje njega ne pustili mimu jiti inu bi njega ne grešili, taku je (žrtev, daritev) ali srvn. opfern (žrtvovati, darovati),
Bug ferordnal,181 ta milostivi Oča taku, de bi ta lubi Ioannes kakor en troben- in sicer od vključno 12. stoletja dalje (H. Jazbec,
tar pred tem vyudom, pred GOSPUDOM Christusom, imel semkaj jiti inu 2007, 61).
ta trobenta biti. Kadar bi ony uže to slišali, de bi ony tedaj te očy gori odpe- 179. Miloščino; izposojeno iz stvn. alamousan n.
rli iny182 gledali na tiga, kateri ima uže zdajci za nym jiti, ta bi ta pravi Messi- poleg alamuosa f. (miloščina) ali srvn. almousen n.
as bil. poleg almouse f. (enak pomen) in preko lat. alimosi-
Zatu ker ty Iudje le-tukaj eno legatjo183 ali selstvu k njemu odpravio inu Tu pričovainje na (usmiljenje, sočutje) med 900 in 1200 (H. Jazbec,
njega vprašajo, aku je on Christus, Elias ali en prerok. Odgovory on: »Iest Ioannesovu od sebe inu 2007, 25).
od GOSPUDA 180. Berač; izpeljano iz bavav. petteln (beračiti)
nejsim.« Kadar ony še od vprašejnia ne nehaj»Kaj si ti tedaj, kaj ti sam od se- Christusa. ali iz srvn bav. petelen (beračiti, prositi) ali iz stvn.
be praviš?« Tukaj on odgovory: »Iest je vam hočem poveidati. Iest sim ena bav. petelõn (na vso moč prositi, beračiti),
vpyeča štima v pusčavi, porovnajte ta pot tiga GOSPUDA,184 tu je: »Iest sim in sicer pred 1500 (H. Jazbec, 2007, 64).
ta trobentar pred tem vyudom semkaj. Zatu s flissom185 mojo pridigo poslu- 181. Ukazal, naročil, zapovedal; izpeljano iz nem.
šajte, zakaj on bode skoraj za mano prišal, kateri je pred mano bil,186 inu vas verordnen (ukazati, naročiti, zapovedati).
bode Svetim Duhum karstil, de jest kakor en služabnik le z vodo znam kar- 182. Inu.
styti. On je v srejdo mej vas stopil, ampak vy njega ne znate.187
Zatu je le-tu moja služba, h kateri sim jest poslan, de jest imam ena On je pred mano, 183. Odposlanstvo; izpeljano iz nem. Legat (odposla-
vpyeča štima ali en pridigar v pusčavi biti, de kadar vy ta glas moje trobente kateri bode za mano nec, pooblaščenec).
slišite, vy vejste, de je on tukaj. Zakaj jest sim ta vpyeča štima inu ta pridigar, prišal.188 184. Jn 1,19–23; Mt 3,3; Mr 1,3; Lk 3,4 Iz 40,3.
185. Marljivostjo, vnemo, pridnostjo, vztrajnostjo,
na kateriga vy imate poslušati. Ta pervi uže, kateri za mano pride, ta je, ka- prizadevnostjo; izposojeno iz srvn. vlîȝ m. (mar-
kot189 Izaias tudi prerokuje na 40. cap.190: 'Onu je ena štima eniga pridigarja v ljivost, vnema), in sicer okoli leta 1100 (H. Jazbec,
pusčavi, perpravite ta pot timu GOSPUDU, naredite na tem puli eno ravno 2007, 41).
stezo našimu Bogu.' Le-ta (pravi Ioannes) sim jest, kir vam takovu imam po- 186. Jn 1,15; Jn 1,30.
vejdati. Zatu gledajte gori, on je uže mej vami, ampak vy njega ne znate, iest 187. Jn 1,26; Mt 3,11; Mr 1,7–8; Lk 3,16.
pak je vas imam vučiti, de ga vy poznate inu gori vzamete, zakaj ta pervi pri- 188. Jn 1,15; 1,30.
digar, kateri po meni bode gori vstal, ta je gvišnu,191 jest sim le-ta naprej po
slani sel. Takovo službo jest zdaj pelam inu pridigujem, on še ne pridiguje, 189. Kakor.
ampak skoraj po meni se on bo pustil slišati, taku gledajte uže, de ga vy ne 190. Iz 40,3; Jn 1,23; Mt 3,3; Mr 1,3; Lk 3,4.
grišite inu ja dobru merkainje na njega imeite.«
Kakor je Ioannes pridigoval, taku je onu šlu. Zakaj hitru po njegovim 191. Zagotovo, sigurno; izposojeno iz srvn. gewis,
karstu se je Christus s cudessi192 v Galileji pustil viditi, je dvanajst apostolov, gewisses (zanesljiv, gotov) ali stvn., g(e)eis (gotov,
inu sicer dva inu sedemdesset mlajših, vunkaj poslal inu nym pridigovati za- siguren), in sicer v 10. stoletju (H. Jazbec, 2007, 69).
povedal. Tu nebesku krajlestvu je blizi prišlu, tu je Christus je pred rokami
inu ta pravi, od kateriga on pričuje. Na tiga istiga se vy deržite inu ga gori 192. Čudessi.
vzamite, taku vy ne morete faliti. »Za mano on bode prišal, ampak on je bil
pred mano.«193 Zakaj loannes je pul lejta stariši bil kakor Christus, ta 193. Jn 1,15; Jn 1,30.
GOSPUD, inu vener pravi: »On je bil pred mano.«194 Tu bi pred teimi Iudi 194. Jn 1,15; Jn 1,30.
enu šentovaine195 bilu, kadar bi jo ony taistikrat bily zastopili. Kakor se vidi,
Ioannis 8,196 ker on pravi: »Prejdan je Abraham bil, sim jest.« Zakaj onu je tu- 195. Preklinjanje; izposojeno iz bav. nar. schenten
likajn rečenu, de je le-ta človik, prejden je on na zemlo rojen, od vekoma (ošteti, grajati, preklinkjati, psovati) v 12. stoletju
pravi Syn Božy bil. Takoviga ty Iudje taistikrat nejso zastopili, ampak Io- (H. Jazbec, 2007, 73).
annes je je gvišnu z le-temi bessedami taku meinil inu to Božjo čast teh per- 196. Jn 8,58.
son hotel dotekniti. Kakor on tudi s teim za dosti na znanje da, ker on pravi:
»Iest nejsim vrejden, de bi jest njegovih črevlev jermene odvezal.«197 197. Jn 1,27; Mr 1,7; Lk 3,16; Apd 13,25.
Tukaj
53