Page 48 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 48
Izlaga tiga evangelia
Ampak le-tukaj onu stoy: »Blagur je timu, kateri se na meni ne pohui-
143. Mt 11,6. ša.«143 Nu aku ti Christusa prov poslušaš, vzameš njegovo bessedò gori, mu
144. Evangeliu. prideš v njegovu krajlestvu, taku ti boš izkusil inu vidil, de ta evangelium
dobra della ne prepoviduje, kakor ty papežniki na nas lažejo, temuč te kars
145. Mt 11,5. čenike vučy in opomina dobra della dellati, de se oni v risnici zatu an vzame-
jo, de oni zupar Božjo bessèdo inu vejst, ništer naprej ne vzamejo, pusty po
svitno gosposčino ostati, cessaria, krajla, pusty tiga rabelna, meča, šibe inu
druziga nucati, kar h pošteinju sliši. Zakai se ti tedaj pohujšaš na tem svetim
enangeliu144 inu ga šentuješ, kakor de bi se ništer dobriga ne imeilu sturiti.
Evangelium dobrih del Dobrih dell ne zamečuje, ni ne prepoviduje ta evangelium. Tu on pak
ne prepoviduje, temuč prepoveduje, kadar mi zdaj moremo inu imamo umrejti jnu vu en drugi leben
tu zavupainje na ta
della on prepoviduje. jiti inu zupar tiga obeniga svejta ni pomuči nej, da my tedaj na naš leben inu
dobra della nejmamo se zanesti ni zavupati, temuč se po GOSPUDU Chris-
tusu okuli pogledati inu z močnim zavupanjem na njegova della inu zaslu
žeinje se zanesti, de my skuzi njega gnado inu večnu izveličanje, v unim leb-
ni imamo najti.
Zakaj ravnu za tiga volo je nam Bug enu takovu tellu s takimj mnogo-
terimi nucnimi vudi dal, de bi my le-tukaj na zemli ne imejli praznovati,
temuč s temi nogami hoditi, z rokami tipati, s temi usti govoriti, s tejmi
očyma imejli gledati,etc. Čez le-tu je on tudi svojo bessedo, te desset za-
puvidi dal, de bi my naša della vsa po nyh imejli rovnati, zupar njegovo čast
inu našiga bližniga prid ništer ne imejli andlati. Takovu pusti ta evangelium
Dobra della imajo ludje nikar le samuč se zgoditi, temuč vely tudi, da bi e mi le flissig imejli sturiti.
dellati. Kadar je pak ta človik zdaj nag in le sam inu iz le-tiga svita pred Božjo
pravdo ima priti, tukaj tebi ukaže ta evangelium po enim drugim troštu se
okoli pogledati, na kateri ti tvoje vupainje inu serce moreš postaviti inu
gruntati.
Zatu si li ti dobro živil, taku je prov inu dobru, zahvali Boga zatu, am-
pak ne zanessi se na smerti ležoč na tu istu, kakor de bi tebi Bug imel tu
nebu zatu dati, temuč derži se le semkaj k le-timu krajlu, našimu GOSPUD
Christusu Jezusu, kateri (kakor ta evangelist le-tukaj melda) to oblast inu
opravilu ima pelati, de on ima te sleipce videče, te hrome hodeče, te gobavce
čiste, te glušce slišeoče dellati, te mertve gori obujati inu tem ubozim ta
evangelium pridigovati,145 tu je, ta reuna zmartrana, režalena serca ima troša-
ti. Zakaj on od svojga Očeta nej h timu postavlen, de bi on nas za naših grej-
hov volo imel obeissiti ali v kulli plesti, temuč de bi on tem ubozim vistem
imel svejtovati, te iste gori narediti, troštati inu nym vekoma pomagati.
Kateri uže njega za takoviga ne derže, ni se takove gnade k njemu ne
zanesso, temuč se na njemu inu na njegovim vukuvi pohuišaj inu njega fer-
rahtajo, kakor ty Iudje so sturili inu ty hynavci še na ta današni dan sture tem
on bode k svojmu čassu dobru branil. Inu je ravnu tu teh zmot ena, de se ta
svejt na tem vuku Christusevim pohuiša, de se on ne hoče na Božjo gnado,
temuč na svoja lastna della inu zaslužeinje zapustiti, kreiga inu svary za tiga
volo ta sveti evangelium, de je en zapelavski vuk, kateri dobra della prepo-
veduje, kateri te ludy žihre inu divye della.
Ta sveit se pohuiša H drugimu, se tudi ta sveit pohujša v tem na Christusu, de je on taku
na Christusu. cilu ubog inu reven. Item, da ravnu kakor on ta križ nesse inu se na ta isti
pusti obeissiti, taku on opomina svoje karsčenike, de oni svoj križ nase vza-
mejo inu za nym taku skuzi vse šlaht izkušnave inu nadluge gredo. Takovimu
je ta sveit zlu sovraž inu beižy pred tem. Inu ravnu kakor se vidi, kadar my ta
evangelium spoznamo inu za tiga istiga volo kaj vagamo ali terpejti imamo,
de nyh veliku s kardellom takaj padejo, kakor ta červivi sad po leitu.
H tretimu, se pravi tu tudi eno pohujšainje, kadar my več na naše serce
inu
48
Ampak le-tukaj onu stoy: »Blagur je timu, kateri se na meni ne pohui-
143. Mt 11,6. ša.«143 Nu aku ti Christusa prov poslušaš, vzameš njegovo bessedò gori, mu
144. Evangeliu. prideš v njegovu krajlestvu, taku ti boš izkusil inu vidil, de ta evangelium
dobra della ne prepoviduje, kakor ty papežniki na nas lažejo, temuč te kars
145. Mt 11,5. čenike vučy in opomina dobra della dellati, de se oni v risnici zatu an vzame-
jo, de oni zupar Božjo bessèdo inu vejst, ništer naprej ne vzamejo, pusty po
svitno gosposčino ostati, cessaria, krajla, pusty tiga rabelna, meča, šibe inu
druziga nucati, kar h pošteinju sliši. Zakai se ti tedaj pohujšaš na tem svetim
enangeliu144 inu ga šentuješ, kakor de bi se ništer dobriga ne imeilu sturiti.
Evangelium dobrih del Dobrih dell ne zamečuje, ni ne prepoviduje ta evangelium. Tu on pak
ne prepoviduje, temuč prepoveduje, kadar mi zdaj moremo inu imamo umrejti jnu vu en drugi leben
tu zavupainje na ta
della on prepoviduje. jiti inu zupar tiga obeniga svejta ni pomuči nej, da my tedaj na naš leben inu
dobra della nejmamo se zanesti ni zavupati, temuč se po GOSPUDU Chris-
tusu okuli pogledati inu z močnim zavupanjem na njegova della inu zaslu
žeinje se zanesti, de my skuzi njega gnado inu večnu izveličanje, v unim leb-
ni imamo najti.
Zakaj ravnu za tiga volo je nam Bug enu takovu tellu s takimj mnogo-
terimi nucnimi vudi dal, de bi my le-tukaj na zemli ne imejli praznovati,
temuč s temi nogami hoditi, z rokami tipati, s temi usti govoriti, s tejmi
očyma imejli gledati,etc. Čez le-tu je on tudi svojo bessedo, te desset za-
puvidi dal, de bi my naša della vsa po nyh imejli rovnati, zupar njegovo čast
inu našiga bližniga prid ništer ne imejli andlati. Takovu pusti ta evangelium
Dobra della imajo ludje nikar le samuč se zgoditi, temuč vely tudi, da bi e mi le flissig imejli sturiti.
dellati. Kadar je pak ta človik zdaj nag in le sam inu iz le-tiga svita pred Božjo
pravdo ima priti, tukaj tebi ukaže ta evangelium po enim drugim troštu se
okoli pogledati, na kateri ti tvoje vupainje inu serce moreš postaviti inu
gruntati.
Zatu si li ti dobro živil, taku je prov inu dobru, zahvali Boga zatu, am-
pak ne zanessi se na smerti ležoč na tu istu, kakor de bi tebi Bug imel tu
nebu zatu dati, temuč derži se le semkaj k le-timu krajlu, našimu GOSPUD
Christusu Jezusu, kateri (kakor ta evangelist le-tukaj melda) to oblast inu
opravilu ima pelati, de on ima te sleipce videče, te hrome hodeče, te gobavce
čiste, te glušce slišeoče dellati, te mertve gori obujati inu tem ubozim ta
evangelium pridigovati,145 tu je, ta reuna zmartrana, režalena serca ima troša-
ti. Zakaj on od svojga Očeta nej h timu postavlen, de bi on nas za naših grej-
hov volo imel obeissiti ali v kulli plesti, temuč de bi on tem ubozim vistem
imel svejtovati, te iste gori narediti, troštati inu nym vekoma pomagati.
Kateri uže njega za takoviga ne derže, ni se takove gnade k njemu ne
zanesso, temuč se na njemu inu na njegovim vukuvi pohuišaj inu njega fer-
rahtajo, kakor ty Iudje so sturili inu ty hynavci še na ta današni dan sture tem
on bode k svojmu čassu dobru branil. Inu je ravnu tu teh zmot ena, de se ta
svejt na tem vuku Christusevim pohuiša, de se on ne hoče na Božjo gnado,
temuč na svoja lastna della inu zaslužeinje zapustiti, kreiga inu svary za tiga
volo ta sveti evangelium, de je en zapelavski vuk, kateri dobra della prepo-
veduje, kateri te ludy žihre inu divye della.
Ta sveit se pohuiša H drugimu, se tudi ta sveit pohujša v tem na Christusu, de je on taku
na Christusu. cilu ubog inu reven. Item, da ravnu kakor on ta križ nesse inu se na ta isti
pusti obeissiti, taku on opomina svoje karsčenike, de oni svoj križ nase vza-
mejo inu za nym taku skuzi vse šlaht izkušnave inu nadluge gredo. Takovimu
je ta sveit zlu sovraž inu beižy pred tem. Inu ravnu kakor se vidi, kadar my ta
evangelium spoznamo inu za tiga istiga volo kaj vagamo ali terpejti imamo,
de nyh veliku s kardellom takaj padejo, kakor ta červivi sad po leitu.
H tretimu, se pravi tu tudi eno pohujšainje, kadar my več na naše serce
inu
48