Page 480 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 480
Izlaga tiga evangelia
pastyrja zajde, zakaj ona ne more sama sebi svejtovati inu je vsak hip v farli-
kosti, de jo kej ta volk, kir sicer za njo hodi, popade inu požre. V takovi farli
kosti nejma cilu obeniga svejta ni pomuči, se ne more tudi s tem narmanšim
ni sčititi ni gori deržati, zakaj obena zvyr nej mej vsemi, katero je Bug taku
cilu prosto inu prez brambe stvaril. V glihi viži se s enim gréšnikom godi,
kateriga je ta Hudič od Buga inu njegove bessede odpelal inu v greih perpra-
vil, zakaj tukaj on nej oben hip žiher, potehmal naš sovražnik, ta Hudič (ka-
kor Petrus pravi), hodi okuli kakor en erjoveč lev inu gleda, koku bi on nas
1992. 1 Pt 5,8. mogel požrejti.1992
1993. Izposojevalec denarja, bankir, oderuh Koku Bug te greišnike V takovi farlikosti uže je le-tu ta edini trošt, de my eniga pastyrja ima-
ysče. mo, našiga lubiga GOSPUDA Christusa, kateri se nas oblasti inu nas yše
(Matija Kastelec in Gregor Vorenc:
Slovensko-latinski slovar). nikar zatu, de bi on za teh greihov volo nas hotel štraifati inu v ta pakal vrejči.
Zakaj tu je le hudičeva missal inu maininga, temuč kadar nas najde, de nas
hoče na svoje ramo z vesseljem položiti inu domu nesti, tam my pred tem
volkum moramo žihri ostati inu našo potrébo ali pašo na tu narbulše imejti.
Koku se pak le-tu zgody, veiste vy, de on svojo bessedo povsod očitu pusty
rezglassiti inu slovejti. V tei isti susseb slišimo, kakov grozovit jamer inu bu-
tora je ta greih, kateri nas v tu večnu ferdamnanje pahne. Ampak Bug, ta se
je iz očine lubezni čez nas, nepokorne greišnike inu otroke, usmilil inu sku-
zi svojga Synu od takoviga jamra en tak svit našil inu pomagal, de ne pege-
ruje od nas ništer, temuč de my tu s hvalo ali s hvaležnostjo gori vzamemo, na
GOSPUDA Christusa verujemo, se po Božji bessedi deržimo inu njemu vol-
ni inu pokorni ostanemo.
Koku se te ovčice Kadar uže te zmotne ali zahajoče ovčice, ty ubogi greišniki, takovu
najdejo. slišio, dobe enu zanessenje k Bugi iz takove pridige, per sami sebe mislio:
»Aj, kaj ti je tedaj v misli bilu, ti nesrečni človik, kadar ti eniga taku mi-
lostiviga Boga imaš, de se tudi neisi njegove vole deržal tar si se pustil timu
Hudiču v nepokorsčino pelati? Kaj tebi vsaj pomagajo ty sramotni denar-
ji, po katerih ti lakomnuješ? Ne bi bilu bulši en spodoben inu vsakaterimu
terpežliv dobičak z Bugom inu s častjo, kakor de ti hočeš pred Bugom inu
ludmy en nespodobni vuhernik1993 zmerjan inu za tiga volo ni sreče ni zdra-
uvja per takovim sramotnim dobičku imeti? Kaj tebi vsaj pomaga ta nepo-
šten, nečist leben? Ne bi bilu bulše v zakonu biti inu dobro vejst imejti,
kakor izvunaj tiga zakona v greihih inu v sramoti ležati inu vsak hip čaka-
ti tiga strašniga urtelna Božjiga? Kaj tebi pomaga žertje inu pyančovainje,
od kateriga h puslednimu tiga telessa bolezan, nagla smert inu končanje
pride? Skoraj, skoraj verni se inu od tiga pusti, prejden tebe Božji serd
prenagli, kateri bi vsaj tebi rad hotel milostiv biti, kadar bi le-ti sam hotel,
inu bi se skuzi takove svojevolne greihe nikar globokeši v to nemilost
Božjo ne vtikal.«
Kir se tu zgody, zlasti de ta serca v sebe gredo, tu premislio inu skuzi
Christusa en trošt zapopadejo, taku najde ta pastyr Jezus svoje zmotne ali
zahajoče ovčice, katere se po tiga pastyrja štimi obernejo inu v vsimu zanes-
senju k njemu teko inu vzame nje na svoie rame, tu je on nym odpusty nyh
greihe inu vzame nje v svoj sčit inu brambo, de imajo pred tem volkum inu
drugimi dyvuimi zvirynami dobru žihri biti.
Rezlotik mej greišniki. Le-tukaj pak se vidi, kaj je za en rezlotik mej temi greišniki. V tem so
vsi greišniki glih, de se timu Hudiču k službi podveržejo zupar Božje poro-
Nepokurni greišniki. čenje, potler pak bodo vsi unglih. Zakaj nekateri inu ta vegši dejl si se ijm
pridigui inu pravi, kakor inu kar se kuli hoče, taku vsaj ostanejo potel kakor
poprej v greihih inu se cilu ništer ne pobulšajo, sebe sami troštajo inu mislio:
»Aj, onu nej pomankainja, Bug je milostiv, on te bode vselej vessel, si pridi ti
ali pegeruj gnade inu odpustka kadar hoč, jest čom tiga svita poprej še buile
užyti,
480
pastyrja zajde, zakaj ona ne more sama sebi svejtovati inu je vsak hip v farli-
kosti, de jo kej ta volk, kir sicer za njo hodi, popade inu požre. V takovi farli
kosti nejma cilu obeniga svejta ni pomuči, se ne more tudi s tem narmanšim
ni sčititi ni gori deržati, zakaj obena zvyr nej mej vsemi, katero je Bug taku
cilu prosto inu prez brambe stvaril. V glihi viži se s enim gréšnikom godi,
kateriga je ta Hudič od Buga inu njegove bessede odpelal inu v greih perpra-
vil, zakaj tukaj on nej oben hip žiher, potehmal naš sovražnik, ta Hudič (ka-
kor Petrus pravi), hodi okuli kakor en erjoveč lev inu gleda, koku bi on nas
1992. 1 Pt 5,8. mogel požrejti.1992
1993. Izposojevalec denarja, bankir, oderuh Koku Bug te greišnike V takovi farlikosti uže je le-tu ta edini trošt, de my eniga pastyrja ima-
ysče. mo, našiga lubiga GOSPUDA Christusa, kateri se nas oblasti inu nas yše
(Matija Kastelec in Gregor Vorenc:
Slovensko-latinski slovar). nikar zatu, de bi on za teh greihov volo nas hotel štraifati inu v ta pakal vrejči.
Zakaj tu je le hudičeva missal inu maininga, temuč kadar nas najde, de nas
hoče na svoje ramo z vesseljem položiti inu domu nesti, tam my pred tem
volkum moramo žihri ostati inu našo potrébo ali pašo na tu narbulše imejti.
Koku se pak le-tu zgody, veiste vy, de on svojo bessedo povsod očitu pusty
rezglassiti inu slovejti. V tei isti susseb slišimo, kakov grozovit jamer inu bu-
tora je ta greih, kateri nas v tu večnu ferdamnanje pahne. Ampak Bug, ta se
je iz očine lubezni čez nas, nepokorne greišnike inu otroke, usmilil inu sku-
zi svojga Synu od takoviga jamra en tak svit našil inu pomagal, de ne pege-
ruje od nas ništer, temuč de my tu s hvalo ali s hvaležnostjo gori vzamemo, na
GOSPUDA Christusa verujemo, se po Božji bessedi deržimo inu njemu vol-
ni inu pokorni ostanemo.
Koku se te ovčice Kadar uže te zmotne ali zahajoče ovčice, ty ubogi greišniki, takovu
najdejo. slišio, dobe enu zanessenje k Bugi iz takove pridige, per sami sebe mislio:
»Aj, kaj ti je tedaj v misli bilu, ti nesrečni človik, kadar ti eniga taku mi-
lostiviga Boga imaš, de se tudi neisi njegove vole deržal tar si se pustil timu
Hudiču v nepokorsčino pelati? Kaj tebi vsaj pomagajo ty sramotni denar-
ji, po katerih ti lakomnuješ? Ne bi bilu bulši en spodoben inu vsakaterimu
terpežliv dobičak z Bugom inu s častjo, kakor de ti hočeš pred Bugom inu
ludmy en nespodobni vuhernik1993 zmerjan inu za tiga volo ni sreče ni zdra-
uvja per takovim sramotnim dobičku imeti? Kaj tebi vsaj pomaga ta nepo-
šten, nečist leben? Ne bi bilu bulše v zakonu biti inu dobro vejst imejti,
kakor izvunaj tiga zakona v greihih inu v sramoti ležati inu vsak hip čaka-
ti tiga strašniga urtelna Božjiga? Kaj tebi pomaga žertje inu pyančovainje,
od kateriga h puslednimu tiga telessa bolezan, nagla smert inu končanje
pride? Skoraj, skoraj verni se inu od tiga pusti, prejden tebe Božji serd
prenagli, kateri bi vsaj tebi rad hotel milostiv biti, kadar bi le-ti sam hotel,
inu bi se skuzi takove svojevolne greihe nikar globokeši v to nemilost
Božjo ne vtikal.«
Kir se tu zgody, zlasti de ta serca v sebe gredo, tu premislio inu skuzi
Christusa en trošt zapopadejo, taku najde ta pastyr Jezus svoje zmotne ali
zahajoče ovčice, katere se po tiga pastyrja štimi obernejo inu v vsimu zanes-
senju k njemu teko inu vzame nje na svoie rame, tu je on nym odpusty nyh
greihe inu vzame nje v svoj sčit inu brambo, de imajo pred tem volkum inu
drugimi dyvuimi zvirynami dobru žihri biti.
Rezlotik mej greišniki. Le-tukaj pak se vidi, kaj je za en rezlotik mej temi greišniki. V tem so
vsi greišniki glih, de se timu Hudiču k službi podveržejo zupar Božje poro-
Nepokurni greišniki. čenje, potler pak bodo vsi unglih. Zakaj nekateri inu ta vegši dejl si se ijm
pridigui inu pravi, kakor inu kar se kuli hoče, taku vsaj ostanejo potel kakor
poprej v greihih inu se cilu ništer ne pobulšajo, sebe sami troštajo inu mislio:
»Aj, onu nej pomankainja, Bug je milostiv, on te bode vselej vessel, si pridi ti
ali pegeruj gnade inu odpustka kadar hoč, jest čom tiga svita poprej še buile
užyti,
480