Page 468 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 468
Izlaga tiga evangelia
oslepili inu pregovurili, de bi meinili inu mislili, aku bi lih ta farski stan veli-
ku častitiši bil inu vegši pred Bugom, taku bi ony vsaj vener tudi nekaj imej-
li, s katerim bi mogli prangati.
Ty s. zacramenti H takovimu je ta današni evangeljon nym tudi moral služiti, ravnu
inu s. evangeli neiso kakor de bi bil le-ta hišni oča en mišji mal gori naredil inu le k jejdi, ampak
h timu rezločeni
postavleni, temuč k pitju ništer dal, ker ony vsaj poyo: »Venite, comedite panem meum, et
1956. Pridite, jejte moj kruh in pijte moje vino. h glihoti, de eden bibite vinum meum.1956 Pridite, jejte moj kruh inu pyte moje vinu.«1957 Ampak
1957. Prg 9,5. od nih tuliku koker onu gre našimu GOSPUDU Bogu vselej taku, kar on štiffta inu ordna, tu
ta drugi ima.
1958. Svéten (SSKJ); kdor ni duhovno, versko
usmerjen oz. nima verskega, cerkvenega značaja; more od tiga Hudiča inu od teh njegovih preobernenu, šentovanu inu sra-
posveten; izposojeno iz lat. laicus (enak pomen). močenu biti. Taku se tudi timu s. vissokuvrejdnimu zacramentu godi, ka-
teri na le-ta praznik še današniga dne na tu nargrozovitiše šentovan bode
per teh papežnikih. Zakaj kakor je rečenu, taku ony le-ta praznik nikar
timu svetimu zacramentu k časti ne derže, sicer bi ony ta cejli zacrament
okuli nossili, temuč nym samim h časti inu ga vissoku povzdigujo nikar de
bi my imejli veliku od njega imejti, temuč le za tiga volo, de bi my vejdili,
kaj bi za en rezlotik bil mej enim farjem inu mej enim gmain človekom. V
drugih ričeh, gdi ie je Bug taku stvaril inu postavil, je onu ia dobru en rez-
lotik dellati. Kakor de ena žena ena žena, en mož en mož ostane, de je ena
posvitna gosposčina rezločena od teh podložnikov inu taku naprej z dru-
gimi posvitnimi stanuvi. De ony pak hote tukaj en rezlotik dellati, gdi je
Bug vus rezlotik gori vzdignil, de bi papež, škoffi, ja, s. Peter ali s. Paul
imel en bulši karst, en bulši evangelion imejti kakor sicer en gmain karsče-
nik, tu nej Christuseva maininga. Zatu je onu tudi krivu, de ony hote en
bulši zacrament imejti kakor drugi gmain karsčeniki, katere so ony laicos1958
ali gmain ludi imenovali, ker vsaj naš Izveličar, GOSPUD Christus, ta
zacrament (kakor je rečenu) nej gori postavil k rezlotku mej svojemi kars
čeniki, temuč k zglihainju (ravnu kakor ta karst inu ta evangelion), de bi
eden ravnu tulikain od njega imel imejti kakor ta drugi.
Kadar se s teimi Iest ne hočem zdaj govoriti od tiga grozovitiga malikovanja, kateru
s. zacramenti drigači, so ony s takovim okuli nošeinjem, z močjo inu s sylo v te ludy ugnali, de so
kakor je Christus
postavil, okuli hodi, pozabili, de kateri bi hotel tiga zacramenta prov nucati inu ga prav častiti,
taku se ž nimi malikuje. de bi ga imel jejsti inu pyti, kakor je tu Christus zapovédal. Takovo zapu-
vid ony karsčenikom nejso naprej deržali, temuč so nje vižali inu pregovu-
rili, de je z le-tim zacramentom zadosti, kadar ga ony vidio, pred nym
doli padejo inu ga molio, ker tu vsaj nej nega pravu česčene. Zakaj Christus
ga je ja le h timu ordnal, de bi se imel jeisti inu pyti inu se taku ta vera sku-
zi ta isti ima poterditi inu nikar h timu, de bi se le imel kazati, gori vzdi-
govati, gledati, okuli nossiti, moliti inu zapreti. Kateriga pak v tem, kar
Christus nej zapovédal, hoče krivu nucati, ta bode vidil, s kom je šaffti
imel inu kaj on od takoviga zacramenta bode ohranil. Zakaj aku je tu tellu
inu ta kry Christuseva iz zapuvidi pod kruhom inu vinom tukaj, kadar se
onu jej inu pye, taku je gvišnu, de gdi takoviga gori postavlenja nej inu
ludje le-ta zacrament k enimu drugimu, kakor ga je Christus zapovedal,
hočeo na druge riči obračovati, de nej več en zacrament, temuč enu zgul
malikovainje.
Per s. zacramentih ima Le-tu sim jest hotel ob kratkim za mladih ludy inu tudi za našo volo po-
glihota, vunanih ričeh vejdati, de se en vsakateri pred to gnusnobo varuje inu se vučy tiga Hudiča
inu stanuvih rezlotig
ostati. spoznati, kateriga je ta papež le-tukaj noter perpelal inu tu karsčanstvu rezločil,
katero je naš GOSPUD Bug hotel spravleno inu vkupe imejti. Zakaj ony fer-
damnajo inu pregainajo nas zatu, kir my ne hočmo miši inu podgane iz sebe
pustit dellati, de bi imeili prez pytja jejsti ali le-to edino štalt ali le polovico tiga
s. zacramenta hoteli vzeti. Zatu so ony taki ludje, katerim se ima spodobnu sov-
raž biti, potehmal ony zupar Christusa inu njegovo ordningo taku prevzetnu
inu
468
oslepili inu pregovurili, de bi meinili inu mislili, aku bi lih ta farski stan veli-
ku častitiši bil inu vegši pred Bugom, taku bi ony vsaj vener tudi nekaj imej-
li, s katerim bi mogli prangati.
Ty s. zacramenti H takovimu je ta današni evangeljon nym tudi moral služiti, ravnu
inu s. evangeli neiso kakor de bi bil le-ta hišni oča en mišji mal gori naredil inu le k jejdi, ampak
h timu rezločeni
postavleni, temuč k pitju ništer dal, ker ony vsaj poyo: »Venite, comedite panem meum, et
1956. Pridite, jejte moj kruh in pijte moje vino. h glihoti, de eden bibite vinum meum.1956 Pridite, jejte moj kruh inu pyte moje vinu.«1957 Ampak
1957. Prg 9,5. od nih tuliku koker onu gre našimu GOSPUDU Bogu vselej taku, kar on štiffta inu ordna, tu
ta drugi ima.
1958. Svéten (SSKJ); kdor ni duhovno, versko
usmerjen oz. nima verskega, cerkvenega značaja; more od tiga Hudiča inu od teh njegovih preobernenu, šentovanu inu sra-
posveten; izposojeno iz lat. laicus (enak pomen). močenu biti. Taku se tudi timu s. vissokuvrejdnimu zacramentu godi, ka-
teri na le-ta praznik še današniga dne na tu nargrozovitiše šentovan bode
per teh papežnikih. Zakaj kakor je rečenu, taku ony le-ta praznik nikar
timu svetimu zacramentu k časti ne derže, sicer bi ony ta cejli zacrament
okuli nossili, temuč nym samim h časti inu ga vissoku povzdigujo nikar de
bi my imejli veliku od njega imejti, temuč le za tiga volo, de bi my vejdili,
kaj bi za en rezlotik bil mej enim farjem inu mej enim gmain človekom. V
drugih ričeh, gdi ie je Bug taku stvaril inu postavil, je onu ia dobru en rez-
lotik dellati. Kakor de ena žena ena žena, en mož en mož ostane, de je ena
posvitna gosposčina rezločena od teh podložnikov inu taku naprej z dru-
gimi posvitnimi stanuvi. De ony pak hote tukaj en rezlotik dellati, gdi je
Bug vus rezlotik gori vzdignil, de bi papež, škoffi, ja, s. Peter ali s. Paul
imel en bulši karst, en bulši evangelion imejti kakor sicer en gmain karsče-
nik, tu nej Christuseva maininga. Zatu je onu tudi krivu, de ony hote en
bulši zacrament imejti kakor drugi gmain karsčeniki, katere so ony laicos1958
ali gmain ludi imenovali, ker vsaj naš Izveličar, GOSPUD Christus, ta
zacrament (kakor je rečenu) nej gori postavil k rezlotku mej svojemi kars
čeniki, temuč k zglihainju (ravnu kakor ta karst inu ta evangelion), de bi
eden ravnu tulikain od njega imel imejti kakor ta drugi.
Kadar se s teimi Iest ne hočem zdaj govoriti od tiga grozovitiga malikovanja, kateru
s. zacramenti drigači, so ony s takovim okuli nošeinjem, z močjo inu s sylo v te ludy ugnali, de so
kakor je Christus
postavil, okuli hodi, pozabili, de kateri bi hotel tiga zacramenta prov nucati inu ga prav častiti,
taku se ž nimi malikuje. de bi ga imel jejsti inu pyti, kakor je tu Christus zapovédal. Takovo zapu-
vid ony karsčenikom nejso naprej deržali, temuč so nje vižali inu pregovu-
rili, de je z le-tim zacramentom zadosti, kadar ga ony vidio, pred nym
doli padejo inu ga molio, ker tu vsaj nej nega pravu česčene. Zakaj Christus
ga je ja le h timu ordnal, de bi se imel jeisti inu pyti inu se taku ta vera sku-
zi ta isti ima poterditi inu nikar h timu, de bi se le imel kazati, gori vzdi-
govati, gledati, okuli nossiti, moliti inu zapreti. Kateriga pak v tem, kar
Christus nej zapovédal, hoče krivu nucati, ta bode vidil, s kom je šaffti
imel inu kaj on od takoviga zacramenta bode ohranil. Zakaj aku je tu tellu
inu ta kry Christuseva iz zapuvidi pod kruhom inu vinom tukaj, kadar se
onu jej inu pye, taku je gvišnu, de gdi takoviga gori postavlenja nej inu
ludje le-ta zacrament k enimu drugimu, kakor ga je Christus zapovedal,
hočeo na druge riči obračovati, de nej več en zacrament, temuč enu zgul
malikovainje.
Per s. zacramentih ima Le-tu sim jest hotel ob kratkim za mladih ludy inu tudi za našo volo po-
glihota, vunanih ričeh vejdati, de se en vsakateri pred to gnusnobo varuje inu se vučy tiga Hudiča
inu stanuvih rezlotig
ostati. spoznati, kateriga je ta papež le-tukaj noter perpelal inu tu karsčanstvu rezločil,
katero je naš GOSPUD Bug hotel spravleno inu vkupe imejti. Zakaj ony fer-
damnajo inu pregainajo nas zatu, kir my ne hočmo miši inu podgane iz sebe
pustit dellati, de bi imeili prez pytja jejsti ali le-to edino štalt ali le polovico tiga
s. zacramenta hoteli vzeti. Zatu so ony taki ludje, katerim se ima spodobnu sov-
raž biti, potehmal ony zupar Christusa inu njegovo ordningo taku prevzetnu
inu
468