Page 42 - Jonatan Vinkler, Maja Šetinc in Blaž Javornik (ur.). Primož Trubar: Hišna postila 1595. Zbrana dela Primoža Trubarja 9.
P. 42
Izlaga tiga evangelia

117.  Bernard iz Clairvauxa (1090–1153), ustanovitelj Strašnu je onu, en terd rihtar, pruti katerimu se imaio ljudje z dobrimi delli perpraviti.
cistercijanskega meniškega reda. Najvplivnejši de ta sodni dan Item: na te svetnike klicati inu nyh za prošne uživati, aku ludje drigači ne
častilec Device Marije. naglu ima priti. hote ferdamnani biti. Zakaj taku so Christusa v tem papeštvi povsod ma-
118.  Se. lali, koku on k sodbi pride inu en meč inu šibo v ustih pela, kateru obuie
Koku se en karsčenik serd pomeini. Kadar pak Maria inu Iohannes njemu na strani stoyta, taku
119.  2 Pet 3,6–7. pruti le-timu ima so ty ludje teh istih inu druzih svetnikov za prošne yskali inu na to isto
perpraviti. vupali. Kakor ta dobri oča Bernhardus117 sebi tudi te misli della, kadar ta
120.  Lk 21,34–36. Nikar žrejti in se mati Maria nje synuvi te118 perkaže, taku on njei ništer ne more odpovej-
121.  Stok, tarnanje; izposojeno iz nem. Jammer skarbmi obložiti, dati. Tu je ja enu gvišnu znameinje, de ludje neiso obeniga zavupainja h
temuč fermi biti. Christusu imejli, temuč so verovali, Christus pride kakor en rihtar.
(enak pomen) (M. Snoj, Slovar jezika I.
Janeza Svetokriškega).  Fermi biti. Ampak v le-tim evangeliu vučy on nas drugači, zlasti, de on hoče
122.  Inu. II. priti nikar, de bi on nas hotel soditi inu ferdamnati, temuč odrešiti, po-
Moliti. magati, kar smo my njega prossili, uslišati inu tvoje krailestvu k nam per-
nesti. Tem pak, kateri neiso na njega verovali, so njegove karsčenike na
zemli sramotili inu martrali, teh istih rihtar on hoče biti inu nje straiffati;
takovu, pravi on, močnu verujte inu nikar na tem ne cbivlajte inu vesseli-
te se na moj prihod, zakaj on ima vam k bulšimu priti, de vy od grejhov,
Hudiča, smerti inu svita imate odreišeni inu skuzi mene vekoma izveliča-
ni biti. Tu se pravi, ja, častitu inu bogatu potroštati.

Ampak tukaj je še en štuk, nad katerim se te slabe visty zlu prestra-
šio, zakai ta GOSPUD pravi, ta sodni dan bode na naglim prišal,119 de se
tim ludem ravnu taku ima zgoditi kakor eni ptičici, katera zjutra semkaj
lety, je lačna inu ysče svoiga užytka, vupa, ona hoče ta isti najti kakor
dosehmal, ga tudi najde, sejde doli na gubnu, je vessela inu dobre vole, u
venim hipu pak, prejdan je ona počuti, ta mreiža nad njo vkupe pade, bo-
de ujeta inu zadavlena. Takovu vzamejo ty brumni bogaboječi človeiki k
serci inu kadar ony znajdejo iz vsakdainiga izkušeinja, koku hitru se je
onu zgudilu, de ludje padejo, bodo ony slabi inu cagovi nad tem, zakaj
ony mislio: »Gdu vej, koku bode tebe le-ta dan našal. Lahkaj on bode ob
tej uri prišal, kadar ti boš nermainje perpavlen inu njega narmainje boš
čakal, ali v le-tim ali v drugih greihih boš ležal, taku je onu tedaj s tabo
djanu inu bode iz le-tiga vesseliga dne en večni žalostni dan.«

Le-tukaj nas GOSPUD Christus tudi ne hoče prez trošta pustiti inu
vučij svoje karsčenike, koku si ony od le-te skarby imajo pomagati inu
pravi:

»Varite se pak, de vaša serca ne bodo preveč obložena s požertjem
inu s pianostjo inu skerbami tiga života inu de ta isti dan naglu ne pride
čez vas. Zakaj on bo prišal kakor en ptičy štrik čez vse te, kateri na zem-
li prebivajo. Zatu čujte vsak čas inu molite, de bote mogli vrejdni biti inu
ubeižati le-timu vsimu, kar se ima zgoditi, inu stati pred Synom tiga člo-
veka.«120

Tu je uže en cilu žlahten inu potreban vuk, kateri bi nam nikuli več
ne imel iz naših serc priti. Ta GOSPUD ne prepoveduje jeisti inu pyti;
taku on tudi ne vely kakor ta papež, de bi ludje imejli vse pustiti ležati inu
stati, v ven klošter ijti inu duhovni biti; ne, jejte inu pyte, tu vam Bug
dobru vosči, yščite tudi vašiga užitka, zakaj zatu je Bug tu dellu zapove-
dal. Ampak pred tem se vy varujte, de vaša serca le s takovim ne bodo
taku zlu obložena, de bi vy per tem mojga prihoda pozabili. Temuč bodi-
te fermi inu čuječi, tu je, čakajte ga vsako uro inu hip inu deržite se za
tiga volo v Božym strahu inu v dobri vejsti. Tu pustite tu pervu biti.

Potle taku tudi molite, de vy bote mogli vseim izkušnavam inu iamru121
ubeižati iuu122 vrejdni biti stati pred Synom tiga človeka. Kakor je takovu v
Očanašu, v teh dvejh puslednjah prošnjah, lipu zapopadenu: »Ne vpelaj nas

v izsku-

42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47