Page 88 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 88
avnavane snovi uvrščajo v pet vsebinskih sklopov: Aktivno spodbujanje dijakov s strani
učitelja; Usmerjenost na praktično uporabnost; Uporaba avdio-vizualnih pripomočkov; Pa-
sivna vloga dijakov in Motivacijski pristop k obravnavi učne snovi.2

Ob analizi odgovorov učiteljev o obravnavi učne snovi glede na pogostost udeležbe na
stalnem strokovnem izobraževanju in usposabljanju smo ugotovili, da se statistično zna-
čilne razlike (p < 0,05) pojavljajo pri vseh obravnavanih sklopih razen pri sklopu Moti-
vacijski pristop k obravnavani snovi. Pri tem je zanimivo, da so učitelji, ki so se pogosteje
udeleževali nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja, pri pouku zaznali večjo prisotnost
značilnosti, ki se združujejo v sklope Aktivno spodbujanje dijakov s strani učitelja, Usmer-
jenost na praktično uporabnost in Uporaba avdio-vizualnih pripomočkov. Pri sklopu Pa-
sivna vloga dijakov, ki edini izrazito predstavlja tradicionalni pogled na poučevanje, pa so
učitelji, ki so se pogosteje izobraževali in usposabljali, zaznavali značilnosti tega sklopa pri
pouku manj pogosto od tistih, ki so se redkeje udeleževali nadaljnjega strokovnega izobra-

vi po ocenah učiteljev in dijakov. Na ta način smo v nadaljnjih analizah ohranili pet faktorjev oz. v nadaljevanju vse-
binskih sklopov obravnavanja snovi, ki so identični pri učiteljih in pri dijakih. Prvi vsebinski sklop povzema podatke o
tem, kako aktivno učitelji spodbujajo dijake, in smo ga poimenovali Aktivno spodbujanje dijakov s strani učitelja in vklju-
čuje 5 postavk. Drugi vsebinski sklop zajema usmerjenost učiteljev k vključevanju praktične uporabnosti učne sno-
vi v obravnavo nove učne snovi. Poimenovali smo ga Usmerjenost na praktično uporabnost in vključuje 4 postavke. Tre-
tji vsebinski sklop zajema uporabo avdio-vizualnih pripomočkov za obravnavo nove učne snovi. Poimenovali smo ga
Uporaba avdio-vizualnih pripomočkov in vključuje 2 postavki. Četrti vsebinski sklop zajema dejavnike, ki kažejo na le
majhno aktivnost pri vključevanju dijakov v obravnavo nove učne snovi. Poimenovali smo ga Pasivna vloga dijakov in
vključuje 4 postavke. Peti vsebinski sklop zajema motivacijske dejavnike, ki jih učitelji vključujejo v obravnavo nove
učne snovi. Poimenovali smo ga Motivacijski pristop k obravnavi snovi in vključuje 2 postavki.
2 Vsebinski sklop Aktivno spodbujanje dijakov s strani učitelja vključuje postavke: Spodbujam dijake, da o obravnavani snovi
postavljajo vprašanja; Spodbujam dijake, da o snovi izražajo mnenja (tudi kritična); V razlago vključujem dijake tako, da tudi sami
kaj razložijo; Spodbujam dijake, da iščejo primere o obravnavani snovi; Dijaki povedo svoje mnenje o obravnavani snovi, tudi če je
drugačno od mojega.
Vsebinski sklop Usmerjenost na praktično uporabnost vključuje postavke: Razlago navezujem na poklicno področje, za
katerega se dijaki usposabljajo (npr. zidar, strojni tehnik …);Dijakom predstavim uporabno vrednost obravnavane snovi (kje in kako
bodo lahko znanje uporabili); Večino snovi, ki jo podajam, lahko dijaki uporabljajo v praksi; Dijake učna snov pritegne zato, ker je
tesno povezana z njihovim poklicnim področjem.
Vsebinski sklop Uporaba avdio-vizualnih pripomočkov vključuje postavke: Novo snov ponazarjam z videoposnetki in
slikovnimi prikazi; Med razlago uporabljam avdio-vizualna sredstva.
Vsebinski sklop Pasivna vloga dijakov vključuje postavke: Razlago berem iz knjige, učbenika, svojih zapiskov; Dijaki sprašujejo
in odgovarjajo samo, če to od njih zahtevam (jih neposredno izzovem); Dijaki si sproti zapisujejo samo to, kar jim naročim; Med
razlago dijaki samo prepisujejo s table in prosojnic.
Vsebinski sklop Motivacijski pristop k obravnavi učne snovi vključuje postavke: Novo snov obravnavam na zanimiv način;
Dijake učna snov pritegne zato, ker jo predstavim na zanimiv način.

88
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93