Page 84 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 84
Clark in Peterson (1986) sta oblikovala model (Slika 5) medsebojne povezanosti in
sovplivanja med učiteljevimi kognitivnimi procesi in učiteljevim ravnanjem in tudi po-
sledicami učiteljevega ravnanja (torej zaznanimi učinki), ki sta ga postavila v širši socialni
kontekst. Avtorja (prav tam) navajata, da gre pri učiteljevih kognitivnih procesih za kro-
žno sovplivanje med učiteljevim (predaktivnim, medaktivnim in poaktivnim) načrtova-
njem in analiziranjem, učiteljevim odločanjem in učiteljevimi prepričanji, pojmovanji in
implicitnimi teorijami. Znotraj učiteljevega delovanja in zaznanih rezultatov oziroma po-
sledic v praksi pa gre za sovplivanje med ravnanjem učitelja, ravnanjem učencev in rezul-
tati učencev.

Slika 1: Model povezanosti učiteljevega razmišljanja in delovanja (Clark & Peterson, 1986)
Drugi model, ki ponazarja povezave med učiteljevimi pojmovanji in ravnanji, je t. i.
model čebule (Korthagen, 2004; Marentič Požarnik, 2005), ki ponazarja plastovitost uči-
teljeve osebnosti in prepričanja oz. pojmovanja uvršča v eno globljih plasti.
S slike vidimo, da je najgloblje in najtežje dostopna učiteljevemu spreminjanju (1) uči-
teljeva avtentična osebnost, neponovljiva celota njegovih psihofizičnih karakteristik, sledi
(2) učiteljeva najsplošnejša opredelitev lastne vloge – njegova poklicna identiteta (odgovor
na vprašanje: kdo sem, kadar sem učitelj, in kakšno je moje poslanstvo na šoli). Naslednjo
plast predstavljajo (3) učiteljeva prepričanja o različnih vidikih vzgojno-izobraževalnega
dogajanja: njegovi mentalni modeli, pojmovanja o znanju, učenju, poučevanju, pouku.
Sledi (4) plast kompetenc oziroma kompleksen sistem znanja, spretnosti, strategij in rutin

84
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89