Page 85 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 85
Slika 2: Jaz kot učitelj – model čebule (prav tam)
za njihovo uporabo ter čustvenih elementov. Povsem na površini so (5) metode in tehnike
dela oziroma učiteljevo ravnanje, ki jih vsak učitelj v svoji lastni praksi najlažje prilagaja.
Plasti, ki so v globini, vplivajo na bolj površinske plasti, so pa manj dostopne zavesti
in jih težje spreminjamo. Po tem modelu učiteljeva avtentična osebnost, njegova poklic-
na identiteta, pojmovanja in kompetence določajo učiteljeve strategije poučevanja in s tem
kakovost za učenčeve učne priložnosti. Če želimo spreminjati strategije poučevanja, bi
morali torej ob tej plasti spreminjati tudi učiteljevo avtentično osebnost, poklicno identi-
teto ter pojmovanja in kompetence.
Tretji model prikazuje, kaj se dogaja v učitelju v neki konkretni okoliščini (npr. dogo-
dek v razredu, pogovor s starši, zahteva ravnatelja …), preden se nanjo odzove (gl. Sliko 3).
Slika prikazuje intrapsihične procese, ki potekajo v učitelju od zaznave okoliščine do akci-
je oziroma intervencije – cikel ORJI (Schein, 1998).
S slike vidimo, da učitelj okoliščine najprej (1) zazna oziroma opazuje – O (observati-
on), nato se (2) emocionalno odzove – R (reaction), na temelju zaznave in lastnega doži-
vljanja (3) okoliščine analizira, predeluje in presoja – J (judgement), nato se nanje (4) odzo-
85
za njihovo uporabo ter čustvenih elementov. Povsem na površini so (5) metode in tehnike
dela oziroma učiteljevo ravnanje, ki jih vsak učitelj v svoji lastni praksi najlažje prilagaja.
Plasti, ki so v globini, vplivajo na bolj površinske plasti, so pa manj dostopne zavesti
in jih težje spreminjamo. Po tem modelu učiteljeva avtentična osebnost, njegova poklic-
na identiteta, pojmovanja in kompetence določajo učiteljeve strategije poučevanja in s tem
kakovost za učenčeve učne priložnosti. Če želimo spreminjati strategije poučevanja, bi
morali torej ob tej plasti spreminjati tudi učiteljevo avtentično osebnost, poklicno identi-
teto ter pojmovanja in kompetence.
Tretji model prikazuje, kaj se dogaja v učitelju v neki konkretni okoliščini (npr. dogo-
dek v razredu, pogovor s starši, zahteva ravnatelja …), preden se nanjo odzove (gl. Sliko 3).
Slika prikazuje intrapsihične procese, ki potekajo v učitelju od zaznave okoliščine do akci-
je oziroma intervencije – cikel ORJI (Schein, 1998).
S slike vidimo, da učitelj okoliščine najprej (1) zazna oziroma opazuje – O (observati-
on), nato se (2) emocionalno odzove – R (reaction), na temelju zaznave in lastnega doži-
vljanja (3) okoliščine analizira, predeluje in presoja – J (judgement), nato se nanje (4) odzo-
85