Page 98 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 98
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
božanskega,kajti njene strukture, katerih shema vključuje družbeni po
ložaj vsakega posameznega državljana, predstavlja vesoljni red, prenesen
na družbo. S tem pa tudi vsak posamezni vladar prejme utemeljitev iz
vajanja svoje oblasti: svojo avtoriteto ne uporablja v svojem, temveč v in
teresu celotne družbe, da, celo v interesu vsega vesoljstva. Dejstvo, da ti
interesi največkrat sovpadajo z njegovimi lastnimi, lahko torej obrazlo
žimo kot prijeten stranski učinek njegove, moralno vsekakor utemelje
ne, oblasti. Še jasneje se ta vidik pokaže pri Xunziju, najbolj racionalnem
vseh konfucijanskih filozofov. Skrivnost najidealnejše družbene uredi
tve je zanj eksplicitno najti v vpeljavi in ohranitvi jasno določenih soci
alnih meja. Ljudstvo sicer tudi pri Xunziju ne razpolaga z možnostjo ne
posrednega političnega odločanja, vendar je za obstoj države kljub vse
mu pomembno celo pomembnejše od samega vladarja:
天之生民,非為君也;天之立君,以為民也.
Nebo ni ustvarilo ljudstva zaradi vladarja, temveč je postavilo vladarja zaradi ljud
stva. (Xunzi 2014, Da lüe, 66)
傳曰:「君者、舟也,庶人者、水也;水則載舟,水則覆舟。」
Izročilo pravi: knez je ladja, ljudstvo pa voda. Le-ta nosi ladjo, vendar jo lahko tudi
preobrne. (ibid.)
Moisti so to zasnovo razvijali naprej, kajti bili so strogi pragmati
ki. Poglavitni kriterij pri vrednotenju različnih pojavnih oblik znotraj
družbene organizacije je pri njih predstavljalo načelo koristnosti. Zato je
Mo Dijeva družba strogo hierarhično ustrojena.
Zato izpostavlja (Mo 2014, Gui yi), da je vladanje in podrejanje v dr
žavi samo relativne narave, zakaj vsak vladar ima nad seboj še mogočnej
šega vladarja in nad kraljem ali cesarjem, torej nad nebeškim sinom, je
še samo nebo. Vsak vladar je hkrati nekomu podrejen in vsak podložnik
hkrati nekomu vlada. Podložniki imajo dolžnost poslušnosti in zvesto
be, vendar ti kreposti nista slepi. Kadar se nadrejeni zmotijo ali kadar so
nepravični, lahko podrejeni izrazijo svoje nezadovoljstvo.
V državi odločajo gornji sloji, ne pa tisti, ki na lestvici socialnih po
ložajev zavzemajo nižje mesto. Tisti, ki odločajo, se morajo zavzemati za
to, za kar menijo, da je dobro, in obratno. Zato bi po Mozijevem kon
ceptu morali imeti oblast plemenitniki in odličniki, ki pa naj bi hkra
ti predstavljali tudi najbolj krepostne državljane. Nižji sloji ljudstva bi
se jim morali pokoriti; vsak voditelj bi moral poznati in povzemati mne
nja vseh svojih podrejenih v celoto, to pomeni, da si mora iz njih usvariti
božanskega,kajti njene strukture, katerih shema vključuje družbeni po
ložaj vsakega posameznega državljana, predstavlja vesoljni red, prenesen
na družbo. S tem pa tudi vsak posamezni vladar prejme utemeljitev iz
vajanja svoje oblasti: svojo avtoriteto ne uporablja v svojem, temveč v in
teresu celotne družbe, da, celo v interesu vsega vesoljstva. Dejstvo, da ti
interesi največkrat sovpadajo z njegovimi lastnimi, lahko torej obrazlo
žimo kot prijeten stranski učinek njegove, moralno vsekakor utemelje
ne, oblasti. Še jasneje se ta vidik pokaže pri Xunziju, najbolj racionalnem
vseh konfucijanskih filozofov. Skrivnost najidealnejše družbene uredi
tve je zanj eksplicitno najti v vpeljavi in ohranitvi jasno določenih soci
alnih meja. Ljudstvo sicer tudi pri Xunziju ne razpolaga z možnostjo ne
posrednega političnega odločanja, vendar je za obstoj države kljub vse
mu pomembno celo pomembnejše od samega vladarja:
天之生民,非為君也;天之立君,以為民也.
Nebo ni ustvarilo ljudstva zaradi vladarja, temveč je postavilo vladarja zaradi ljud
stva. (Xunzi 2014, Da lüe, 66)
傳曰:「君者、舟也,庶人者、水也;水則載舟,水則覆舟。」
Izročilo pravi: knez je ladja, ljudstvo pa voda. Le-ta nosi ladjo, vendar jo lahko tudi
preobrne. (ibid.)
Moisti so to zasnovo razvijali naprej, kajti bili so strogi pragmati
ki. Poglavitni kriterij pri vrednotenju različnih pojavnih oblik znotraj
družbene organizacije je pri njih predstavljalo načelo koristnosti. Zato je
Mo Dijeva družba strogo hierarhično ustrojena.
Zato izpostavlja (Mo 2014, Gui yi), da je vladanje in podrejanje v dr
žavi samo relativne narave, zakaj vsak vladar ima nad seboj še mogočnej
šega vladarja in nad kraljem ali cesarjem, torej nad nebeškim sinom, je
še samo nebo. Vsak vladar je hkrati nekomu podrejen in vsak podložnik
hkrati nekomu vlada. Podložniki imajo dolžnost poslušnosti in zvesto
be, vendar ti kreposti nista slepi. Kadar se nadrejeni zmotijo ali kadar so
nepravični, lahko podrejeni izrazijo svoje nezadovoljstvo.
V državi odločajo gornji sloji, ne pa tisti, ki na lestvici socialnih po
ložajev zavzemajo nižje mesto. Tisti, ki odločajo, se morajo zavzemati za
to, za kar menijo, da je dobro, in obratno. Zato bi po Mozijevem kon
ceptu morali imeti oblast plemenitniki in odličniki, ki pa naj bi hkra
ti predstavljali tudi najbolj krepostne državljane. Nižji sloji ljudstva bi
se jim morali pokoriti; vsak voditelj bi moral poznati in povzemati mne
nja vseh svojih podrejenih v celoto, to pomeni, da si mora iz njih usvariti