Page 95 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 95
teorije države kot izraz strukture oblasti 95
ujetništvobi ga onečastilo. Karizmatična oblast Dongovih cesarjev je
torej po eni strani takorekoč neomejena, saj pokriva vse, kar je »pod ne
bom« (tian xia 天下). Po drugi strani pa ostaja omejena na »cesarstvo
Sredine« (Zhongguo 中国), torej na eno državo med mnogimi. Tako je
Dong Zhongshu povezal princip legalistične, teritorialno omejene cen
tralne oblasti s konfucijansko idejo svetovne prevlade in ustvaril eno
vit koncept imperialne državne oblasti. Tako sta se pojma »tian xia 天
下« (vse, kar je pod širnim nebom) in »Zhongguo« (中国 cesarstvo
Sredine, Kitajska), odtlej uporabljala sinonimno. (prim. Frank in Stai
ger 1978, 1298)
Takšno razumevanje oblasti kot momenta povezave med naravo
(družino) in družbo (državo) se v nobenem od kasnejših obdobij kitaj
skega cesarstva ni bistveno spremenilo.
Delitev dela
Ideja oblasti, ki izhaja iz družbene delitve dela, se v splošnih diskurzih na
vadno ne utemeljuje neposredno z nespremenljivo naravo človeka, tem
več preko nujnosti, izhajajoče iz objektivno danih stvarnih pritiskov, ki
obstoje izven človekove osebnosti. Ker pojem oblasti po takšnem razu
mevanju prav tako sodi v sfero objektne pojavnosti, razpolaga posame
znik v njegovem okviru z možnostjo aktivnega poseganja v to sfero. To
mu omogoča vplivanje na oblast in celo spreminjanje oblasti, ne da bi bil v
zameno prisiljen spremeniti svojo lastno osebnost ali se ji celo odpoveda
ti. V obdobjih, ki so sledila srednjemu veku, evropske teorije države vpra
šanju izvora oblasti niso več pripisovale posebne pozornosti, temveč so
jo dojemale kot nujno dejstvo in so se raje posvečale iskanju takšne obli
ke njene institucionalizacije, ki bi zadovoljila kar največ potreb posame
znih državljanov. Državne teorije razsvetljenstva so to institucionaliza
cijo oblasti utemeljevale kot razumsko dano možnost osvoboditve izpod
jarma nekontrolirane, nepredvidljive strukture vladanja, kakršna naj bi
se oblikovala v stanju fiktivne »naravnosti«. Tudi v kasnejših delih nem
ških idealistov je iskanje svobode posameznika s pomočjo institucionali
zacije državne oblasti osrednjega pomena. Njihova receptivna zgodovina
je v bistvu brez kakršnega koli ponovnega prevpraševanja prevzela premi
so oblasti kot družbeno dane potrebe. Na Kitajskem pa je patriarhalna
družina vse do 19. stoletja predstavljala edino legitimno obliko ohranja
nja in reprodukcije osebnih razmerij nadvlade in podrejanja.
Kar zadeva družbeno potrebno delitev dela, so se v tradicionalni ki
tajski vaški skupnosti, ki je na splošno predstavljala faktično središče vse
ujetništvobi ga onečastilo. Karizmatična oblast Dongovih cesarjev je
torej po eni strani takorekoč neomejena, saj pokriva vse, kar je »pod ne
bom« (tian xia 天下). Po drugi strani pa ostaja omejena na »cesarstvo
Sredine« (Zhongguo 中国), torej na eno državo med mnogimi. Tako je
Dong Zhongshu povezal princip legalistične, teritorialno omejene cen
tralne oblasti s konfucijansko idejo svetovne prevlade in ustvaril eno
vit koncept imperialne državne oblasti. Tako sta se pojma »tian xia 天
下« (vse, kar je pod širnim nebom) in »Zhongguo« (中国 cesarstvo
Sredine, Kitajska), odtlej uporabljala sinonimno. (prim. Frank in Stai
ger 1978, 1298)
Takšno razumevanje oblasti kot momenta povezave med naravo
(družino) in družbo (državo) se v nobenem od kasnejših obdobij kitaj
skega cesarstva ni bistveno spremenilo.
Delitev dela
Ideja oblasti, ki izhaja iz družbene delitve dela, se v splošnih diskurzih na
vadno ne utemeljuje neposredno z nespremenljivo naravo človeka, tem
več preko nujnosti, izhajajoče iz objektivno danih stvarnih pritiskov, ki
obstoje izven človekove osebnosti. Ker pojem oblasti po takšnem razu
mevanju prav tako sodi v sfero objektne pojavnosti, razpolaga posame
znik v njegovem okviru z možnostjo aktivnega poseganja v to sfero. To
mu omogoča vplivanje na oblast in celo spreminjanje oblasti, ne da bi bil v
zameno prisiljen spremeniti svojo lastno osebnost ali se ji celo odpoveda
ti. V obdobjih, ki so sledila srednjemu veku, evropske teorije države vpra
šanju izvora oblasti niso več pripisovale posebne pozornosti, temveč so
jo dojemale kot nujno dejstvo in so se raje posvečale iskanju takšne obli
ke njene institucionalizacije, ki bi zadovoljila kar največ potreb posame
znih državljanov. Državne teorije razsvetljenstva so to institucionaliza
cijo oblasti utemeljevale kot razumsko dano možnost osvoboditve izpod
jarma nekontrolirane, nepredvidljive strukture vladanja, kakršna naj bi
se oblikovala v stanju fiktivne »naravnosti«. Tudi v kasnejših delih nem
ških idealistov je iskanje svobode posameznika s pomočjo institucionali
zacije državne oblasti osrednjega pomena. Njihova receptivna zgodovina
je v bistvu brez kakršnega koli ponovnega prevpraševanja prevzela premi
so oblasti kot družbeno dane potrebe. Na Kitajskem pa je patriarhalna
družina vse do 19. stoletja predstavljala edino legitimno obliko ohranja
nja in reprodukcije osebnih razmerij nadvlade in podrejanja.
Kar zadeva družbeno potrebno delitev dela, so se v tradicionalni ki
tajski vaški skupnosti, ki je na splošno predstavljala faktično središče vse