Page 101 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 101
kurz 101  
Funkcija in metode propagande državne
ideologije na Kitajskem – primerjava
tradicionalnih in modernih razvojev

Tradicionalno izročilo

Kot vemo, so že najstarejši konfucijanski klasiki poudarjali pomen
vzgoje, in sicer tako za predstavnike etabliranega uradništva, kot
tudi za najnižje kroge prebivalstva. Konfucijanska država je lah­
ko nemoteno delovala samo ob izpolnjenem ideološkem predpogoju
ponotranjenja etičnih premis, ki se izražajo v nravnosti in obrednosti.
Tako so se predstavniki plemenitnikov lahko do politične oblasti do­
kopali samo preko državnega sistema izpitov, ki je temeljil na obvla­
danju formalnih in vsebinskih prvin konfucijanske doktrine. Inštru­
ment, ki naj bi zagotovil, da bodo enaka načela ponotranjila tudi širo­
ke množice »navadnega ljudstva« pa je predstavljala državna propa­
ganda, ki ima tudi na Kitajskem dolgo tradicijo. Propaganda, o kate­
ri je tukaj govora, predstavlja torej zavestni trud politične in družbene
elite, da posreduje ljudstvu takšen svetovni nazor, ki je v skladu s sve­
tovnim nazorom, zlasti pa z interesi nje same. Propaganda je torej že v
tradicionalni Kitajski predstavljala orodje oblikovanja mnenj in vpliva­
nja na vedenje ljudstva.

Interes kitajskih vladarjev za realizacijo tovrstnih ciljev dokumen­
tirajo že najzgodnejši viri. Cesarji so si s pomočjo propagande vselej po­
skušali zagotoviti zvestobo in poslušnost državljanov. Že v najzgodnej­
ših obdobjih je kitajska država poznala dve osnovni vrsti propagande:
a) pod »negativno« propagando razumemo literarno cenzuro,
b) pod »pozitivno« pa aktivno vzgojo in indoktrinacijo.
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106