Page 93 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 93
teorije države kot izraz strukture oblasti 93
V tej izjavi je že čutiti zametke sistema denunciacije, ki je kasneje pred­
stavljal enega najpomembnejših vidikov, na katerih je slonela moistična
teorija države. Zvestoba vladarju, nadrejenemu, oziroma, abstraktno iz­
raženo, višji politični inštanci (= državi) je v tem okviru pomembnejša
od družinskih zvez. Tukaj prvič v zgodovini kitajskih teorij države nale­
timo na ločitev družine, (ki je bila še vedno označena kot izključno na­
ravna, »zasebno-socialna« tvorba) in države (kot politične inštitucije).
Zasebna sfera družine je bila v razmerju do politične sfere državnosti v
nedvoumno podrejenem položaju. Najpomembnejši predstavniki legali­
stične šole so kasneje, zlasti v obdobju dinastije Qin, vse te zasnove (lo­
čitev zasebne /družina/ in politične /država/ sfere, podreditev obredno­
sti, nravnosti in družine institucionalizirani državni oblasti, sistem de­
nunciacije itd.) razvijali in utemeljevali tudi v praksi.

Shang Yang se je, na primer, kot prvi s svojimi konkretnimi refor­
mami odločno zavzel za razbitje sistema velikih družin, katerih družin­
ske zveze so onemogočale uspešno realizacijo sistema denunciacije, ki je
predstavljal enega najosnovnejših faktorjev njegove totalitarno-centra­
listične doktrine. Istočasno pa je z omejevanjem patriarhalne očetovske
oblasti želel razviti samostojne sposobnosti posameznikov, ki naj bi po­
stali vestni bojevniki. Družine so se morale ločiti in oblikovati toliko
gospodinjstev, kolikor poročenih članov so imele. Ta posamezna gospo­
dinjstva so morala tudi ločeno plačevati davke. Tiste družine, v katerih
je živel več kot eden odrasel moški, so morale državi plačevati dvojne da­
jatve. Shang Yang je zasnoval sistem kolektivne odgovornosti, v katerem
je pet družin sestavljalo eno skupino, deset takšnih skupin pa združenje.
Vsi člani takšnega združenja so imeli dolžnost nadzorovanja vseh osta­
lih članov. Če nekdo na primer ni prijavil izdajalca in se je njegova nelo­
jalnost razvedela, ga je doletela grozljiva kazen: državni rabelj mu je pre­
sekal telo na dva kosa. (prim. Forke 1934b, I.: 452) Če pa je nekdo neko­
ga iz lastnega združenja, ki je to »zaslužil«, sam lastnoročno likvidiral,
je v zameno prejel nagrado.

Po kratkem obdobju ideološkega vladanja legalistične državne dok­
trine je ob pričetku obdobja dinastije Han konfucianizem postal ura­
dna državna ideologija. Kot rečeno, je ob tem sprejel vrsto legalističnih
elementov. Tako sta v novi konfucijanski teoriji država in družina (po­
novno) zrastli v enoto, vendar je bilo sedaj državi dovoljeno do določene
mere vplivati na oblikovanje družine (česar zgodnjekonfucijanski kon­
cepti niso predvidevali). Po drugi strani pa so sedaj posamezni družinski­
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98