Page 96 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 96
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno

ga socialnega in kulturnega življenja, vseskozi ohranili osrednji struktur­
ni elementi gentilne družbe. Le-ti pa temelje na takšni obliki organiza­
cije, ki zahteva visoko stopnjo kooperativne sposobnosti (prim. Rošker
1988, 135).

Specifični zgodovinski prispevek kitajske civilizacije najdemo v oblikovanju spontano
razčlenjene in urejene skupnosti, ki je delovala z minimalnimi zunanjimi pritiski, saj
so bili subjekti navajeni na medsebojno kooperacijo in so zato lahko tuje potrebe doje­
mali kot svoje lastne. (ibid.)
Na politični ravni, torej na področju državne uprave, so Kitajci že
zelo zgodaj razlikovali osem različnih poklicnih razredov. Ti so navede­
ni že v Knjigi dokumentov (书经) in so sestavljeni iz kategorij živil, trgo­
vine in obrti, žrtvovanja, gradbeništva, izobraževanja, prava, gostoljubja
in vojske. (prim. Legge, Shu jing: 327)
V glavnem je državno-teoretski del Knjige dokumentov omejen na
opisovanje vloge vladarja, njegove funkcije in njegovega položaja v druž­
bi. Družbena vloga ljudstva ob tem skorajda ni omenjena.
Čeprav ortodoksno konfucijanska ideologija idejo oblasti in nad­
vlade največkrat izvaja iz »naravne pogojenosti« oblastniških struktur
znotraj družine, poznamo tudi posamične konfucijanske filozofe iz ob­
dobja dinastije Zhou, ki so razvili nastavke drugačne, alternativne ute­
meljitve oblasti. Tako je že Mencij obstoj vladarjev in podložnikov razlo­
žil s potrebo delitve dela, ki obstoja v vsaki družbi:

故曰:或勞心,或勞力;勞心者治人,勞力者治於人;治於人
者食人,治人者食於人:天下之通義也.
Zato pravimo: nekateri delajo z duhom, drugi s telesno močjo. Tisti, ki delajo z du­
hom, vladajo onim drugim in tisti, ki delajo s telesom, so podložni onim drugim. Tisti,
katerim oni drugi vladajo, le-te preživljajo, in tisti, ki vladajo drugim, dobivajo hra­
no od le-teh. To načelo velja za ves svet. (Mengzi 2012, Teng Wen Gong shang, 4)
Kar zadeva vprašanje vladanja in oblastniške moči, naletimo v Men­
cijevih delih na komponento, ki je pri njem veliko jasneje izražena, kot pa
v delih ostalih znamenitih filozofov, ki so se ukvarjali z vprašanji drža­
ve in državnosti: hierarhične strukture oblasti sicer tudi zanj predstavlja­
jo objektivno nujnost, katere ni potrebno prevpraševati. Vendar Mencij
v okviru teh struktur izključi oziroma popolnoma izbriše nivo individu­
alnosti. Ker so namreč zanj vsi ljudje po svojem bisvu enaki, nima prav
noben posameznik moralne pravice prevladanja nad katerim koli dru­
gim posameznikom. Oblast postane zaželena in celo nujna šele v okviru­
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101