Page 92 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 92
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno

ju pomenila­izraz spoštovanja do vseh, ki vrednote tradicije posredujejo
kasnejšim generacijam to pa so v prvi liniji seveda starši. Ker je bila drža­
va dojeta kot družina, je bilo krepost spoštovanja mogoče prenesti tudi
na razmerje med vladarjem in podložnikom. Tako je krepost »xiao« –
spoštovanja do starejših in nadrejenih – postala trdno vezivo, ki je pove­
zovalo ogrodje socialne strukture. Konfucij je spoznal, da predstavlja ta
krepost predpogoj, ki omogoča »red in varnost« družbenega sistema.
Njegov učenec You Ruo 有若je to takole formuliral:

其為人也孝弟,而好犯上者,鮮矣.
Zelo malo je takšnih ljudi, ki bi v zasebnem življenju spoštovali svoje starše in starej­
še brate, medtem ko bi se v javnosti upirali nadrejenim. (Kongzi 2012a, Xue er, 2)
Tudi Konfucijeva teorija pravilnih imen (正名, gl. prejšnje poglavje)
pravzaprav temelji na osnovi te univerzalistične enovitosti države, dru­
žine in posameznika.
Tudi Xunzi je povezavo med državo in družino videl v ideji oblasti.
Država in družina sta dela iste celote, saj obe potrebujeta voditelja:
君者、國之隆也,父者、家之隆也
Knez je glavar države, tako kot je oče glavar družine. (Xunzi 2014, XI)
Xunzijeva interpretacija države je v glavnem zelo pragmatična.Tako
je prav on, kot rečeno, predstavljal prvega vplivnega izobraženca Kitaj­
ske, ki je obrednost oziroma nravnost postavil na racionalne temelje. Si­
cer je obrednost/nravnost tudi njemu pomenila osnovo vladanja, vendar
hkrati nekaj, kar je človek umetno ustvaril. Ker je dvomil v obstoj in­
stinktivne, prirojene dobrote, ki naj bi se na primer manifestirala v ču­
stvih posameznika do staršev in do družine, Xunzi konfucijanski krepo­
sti spoštovanja ni mogel izkazati tolikšne pomembnosti, kot ostali kon­
fucijanisti. Zato »xiao« zanj ne predstavlja osnove »naravne morale«.
Še jasneje opazna je ta tendenca pri predstavnikih moistične in legali­
stične šole. Tako Mo Dijev koncept »univerzalne ljubezni« (jian ai 兼
爱) še odločneje zavrača konfucijanski koncept pietete in tesnih čustve­
nih zvez znotraj družine, kajti moistom je bila ta vrsta ljubezni »preoz­
ka«; zato naj bi povzročala pristranost ljudi. Nepristranost, za kakršno
se je zavzemal Mo Di, pa po drugi strani izhaja iz tistih norm, katere ko­
renine je najti v absolutni avtoriteti države:

Vse, kar slišimo, pa naj bo dobro ali slabo, moramo sporočiti nadrejenim. To, kar nad­
rejeni označujejo kot dobro, moramo vsi sprejeti kot dobro; to, kar nadrejeni označuje­
jo kot slabo, pa moramo vsi sprejeti kot slabo. (Mo 2014, 101)
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97