Page 90 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 90
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
strukturaoblasti je lahko delovala samo, če je bil izpolnjen njen pred
pogoj: visoka stopnja psihičnega ponotranjenja kozmološko-univerzali
stičnega dojemanja narave vlade in oblasti. Šele v tem primeru je za po
sameznika namreč lahko izpolnjevala tudi funkcijo posredovanja občut
ka varnosti. Tovrstna, neposredna struktura pritiskov socialnega nadzo
ra in nadvlade je bila dolga stoletja skoraj popolnoma ločena od držav
ne politične organizacije. Šele z obdobjem dinastije Han se ta struktura
socialne oblasti prične vse jasneje prelagati v omrežje državnih inštitucij.
To se je posrečilo predvsem z ideološko integracijo legalističnega princi
pa medsebojne kontrole in denunciacije v formalne okvire konfucijan
ske doktrine. Ta princip je v legalizmu namreč predstavljal sestavni del
mehanistično izgrajenih državnih inštitucij.
Državnopravno utemeljen zakon je v vseh kasnejših obdobjih Ki
tajske lahko deloval samo v povezavi s tovrstno strukturo »mikro-obla
sti«, ki je bila v veliki meri odvisna od kriterijev obrednosti in nravnosti.
Ne glede na to, ali je nadvladovanje kot tako dojemano kot narav
no dana kvaliteta, ali pa kot čista potreba, izvirajo vse ideje njene obra
zložitve iz posamičnih ideoloških interpretacij družine oziroma družbe
ne delitve dela.
Družina
Večina evropskih državnih teoretikov je idejo družine kot naravno
dane strukture oblasti zanikala, kajti tovrstna ideja vodi do determina
cije oblasti z »naravno pogojenimi« mejami. V moderni evropski dr
žavi se ideja tovrstne determinacije v glavnem dejansko izniči, vendar le
tako, da hkrati odstopi prostor determinaciji s pomočjo »samodefinici
je« (preko zasebne lastnine) posameznika. Le-ta je mogoča samo v dr
žavi, katere idejno ogrodje temelji na razumu, izraženem v sistemu pra
va. Odklanjanje vsakršne »naravno pogojene« determinacije se je sprva
izražalo v odklanjanju funkcionalnih mehanizmov družinskega ustroja
oblasti. Osnova tega ustroja je namreč pragmatična, in često tudi emoci
onalna povezanost vseh članov družine, ki se razumejo kot enovita sku
pnost. Če pa izhajamo iz pojma izoliranega individuuma, potem razum
postane edina možnost, na katere osnovi lahko prihaja do enakovredne
komunikacije brez strahu, da bi se ob tem morali podrediti nejasnim,
subtilnim, nenadzorovanim »pravicam močnejšega«.
Medtem ko lahko znotraj zgodovinskega razvoja evropskih teorij
države opazujemo postopno spreminjanje družine v interesno skupnost,
ki deluje na podlagi razuma, v kateri se manifestira tudi ideja delitve dela
strukturaoblasti je lahko delovala samo, če je bil izpolnjen njen pred
pogoj: visoka stopnja psihičnega ponotranjenja kozmološko-univerzali
stičnega dojemanja narave vlade in oblasti. Šele v tem primeru je za po
sameznika namreč lahko izpolnjevala tudi funkcijo posredovanja občut
ka varnosti. Tovrstna, neposredna struktura pritiskov socialnega nadzo
ra in nadvlade je bila dolga stoletja skoraj popolnoma ločena od držav
ne politične organizacije. Šele z obdobjem dinastije Han se ta struktura
socialne oblasti prične vse jasneje prelagati v omrežje državnih inštitucij.
To se je posrečilo predvsem z ideološko integracijo legalističnega princi
pa medsebojne kontrole in denunciacije v formalne okvire konfucijan
ske doktrine. Ta princip je v legalizmu namreč predstavljal sestavni del
mehanistično izgrajenih državnih inštitucij.
Državnopravno utemeljen zakon je v vseh kasnejših obdobjih Ki
tajske lahko deloval samo v povezavi s tovrstno strukturo »mikro-obla
sti«, ki je bila v veliki meri odvisna od kriterijev obrednosti in nravnosti.
Ne glede na to, ali je nadvladovanje kot tako dojemano kot narav
no dana kvaliteta, ali pa kot čista potreba, izvirajo vse ideje njene obra
zložitve iz posamičnih ideoloških interpretacij družine oziroma družbe
ne delitve dela.
Družina
Večina evropskih državnih teoretikov je idejo družine kot naravno
dane strukture oblasti zanikala, kajti tovrstna ideja vodi do determina
cije oblasti z »naravno pogojenimi« mejami. V moderni evropski dr
žavi se ideja tovrstne determinacije v glavnem dejansko izniči, vendar le
tako, da hkrati odstopi prostor determinaciji s pomočjo »samodefinici
je« (preko zasebne lastnine) posameznika. Le-ta je mogoča samo v dr
žavi, katere idejno ogrodje temelji na razumu, izraženem v sistemu pra
va. Odklanjanje vsakršne »naravno pogojene« determinacije se je sprva
izražalo v odklanjanju funkcionalnih mehanizmov družinskega ustroja
oblasti. Osnova tega ustroja je namreč pragmatična, in često tudi emoci
onalna povezanost vseh članov družine, ki se razumejo kot enovita sku
pnost. Če pa izhajamo iz pojma izoliranega individuuma, potem razum
postane edina možnost, na katere osnovi lahko prihaja do enakovredne
komunikacije brez strahu, da bi se ob tem morali podrediti nejasnim,
subtilnim, nenadzorovanim »pravicam močnejšega«.
Medtem ko lahko znotraj zgodovinskega razvoja evropskih teorij
države opazujemo postopno spreminjanje družine v interesno skupnost,
ki deluje na podlagi razuma, v kateri se manifestira tudi ideja delitve dela