Page 89 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 89
rije države kot izraz 89
strukture oblasti
Moč in oblast posameznika nad soljudmi v evropskih teorijah
države največkrat ne predstavljata a priori dane kvalitete, tem
več sta prej dojeti kot nujnost, ki izhaja iz skupnega življenja
med seboj ločenih, posamično bivajočih individuumov z različnimi in
teresi (različnimi voljami). Da bi se družba lahko izognila »nenadzoro
vanim« strukturam oblasti, se je morala oblast oziroma moč v Evropi
institucionalizirati. Ta institucionalizacija najde svoj najvišji izraz v po
litični organizaciji evropske države, ki s tem preprečuje ranljivo prepu
ščenost posameznika »divji« družbi in s tem dobi tudi najpomembnej
šo utemeljitev svoje eksistence: funkcija zaščitnega mehanizma tako v
evropski ideologiji postane ena poglavitnih funkcij države. Nadvlada in
oblast sta v moderni evropski državi utemeljeni v pravnem sistemu, ki
izhaja iz načelne enakosti vseh državljanov.
Tradicionalne kitajske teorije države pa nadvlado oziroma oblast
največkrat utemeljujejo kot nekaj naravno danega, kot kvaliteto, ki tvo
ri naravni sestavni del celotne kozmične ureditve, katere struktura je a
priori ponotranjena tako v sami družbi, kot tudi znotraj vsakega posa
meznika.
Vse do obdobja dinastije Han, torej vse do zlitja zgodnjekonfucijan
skih, univerzalistično koncipiranih teorij z oblastniškimi, moč in nad
vlado poveličujočimi, teorijami legalistov, je institucionalizirana držav
na prisila na Kitajske državljane, kot kaže, imela manj vpliva kot pa t.
i. »mikro-prisila« njihovega neposrednega socialnega okolja. Ta soci
alni pritisk je bil usmerjen proti vsakemu posamezniku, ki se ni obna
šal v skladu s pravili nravnosti/obrednosti. Ta ne-institucionalizirana
strukture oblasti
Moč in oblast posameznika nad soljudmi v evropskih teorijah
države največkrat ne predstavljata a priori dane kvalitete, tem
več sta prej dojeti kot nujnost, ki izhaja iz skupnega življenja
med seboj ločenih, posamično bivajočih individuumov z različnimi in
teresi (različnimi voljami). Da bi se družba lahko izognila »nenadzoro
vanim« strukturam oblasti, se je morala oblast oziroma moč v Evropi
institucionalizirati. Ta institucionalizacija najde svoj najvišji izraz v po
litični organizaciji evropske države, ki s tem preprečuje ranljivo prepu
ščenost posameznika »divji« družbi in s tem dobi tudi najpomembnej
šo utemeljitev svoje eksistence: funkcija zaščitnega mehanizma tako v
evropski ideologiji postane ena poglavitnih funkcij države. Nadvlada in
oblast sta v moderni evropski državi utemeljeni v pravnem sistemu, ki
izhaja iz načelne enakosti vseh državljanov.
Tradicionalne kitajske teorije države pa nadvlado oziroma oblast
največkrat utemeljujejo kot nekaj naravno danega, kot kvaliteto, ki tvo
ri naravni sestavni del celotne kozmične ureditve, katere struktura je a
priori ponotranjena tako v sami družbi, kot tudi znotraj vsakega posa
meznika.
Vse do obdobja dinastije Han, torej vse do zlitja zgodnjekonfucijan
skih, univerzalistično koncipiranih teorij z oblastniškimi, moč in nad
vlado poveličujočimi, teorijami legalistov, je institucionalizirana držav
na prisila na Kitajske državljane, kot kaže, imela manj vpliva kot pa t.
i. »mikro-prisila« njihovega neposrednega socialnega okolja. Ta soci
alni pritisk je bil usmerjen proti vsakemu posamezniku, ki se ni obna
šal v skladu s pravili nravnosti/obrednosti. Ta ne-institucionalizirana