Page 89 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 89
rije države kot izraz 89  
strukture oblasti

Moč in oblast posameznika nad soljudmi v evropskih teorijah
države največkrat ne predstavljata a priori dane kvalitete, tem­
več sta prej dojeti kot nujnost, ki izhaja iz skupnega življenja
med seboj ločenih, posamično bivajočih individuumov z različnimi in­
teresi (različnimi voljami). Da bi se družba lahko izognila »nenadzoro­
vanim« strukturam oblasti, se je morala oblast oziroma moč v Evropi
institucionalizirati. Ta institucionalizacija najde svoj najvišji izraz v po­
litični organizaciji evropske države, ki s tem preprečuje ranljivo prepu­
ščenost posameznika »divji« družbi in s tem dobi tudi najpomembnej­
šo utemeljitev svoje eksistence: funkcija zaščitnega mehanizma tako v
evropski ideologiji postane ena poglavitnih funkcij države. Nadvlada in
oblast sta v moderni evropski državi utemeljeni v pravnem sistemu, ki
izhaja iz načelne enakosti vseh državljanov.

Tradicionalne kitajske teorije države pa nadvlado oziroma oblast
največkrat utemeljujejo kot nekaj naravno danega, kot kvaliteto, ki tvo­
ri naravni sestavni del celotne kozmične ureditve, katere struktura je a
priori ponotranjena tako v sami družbi, kot tudi znotraj vsakega posa­
meznika.

Vse do obdobja dinastije Han, torej vse do zlitja zgodnjekonfucijan­
skih, univerzalistično koncipiranih teorij z oblastniškimi, moč in nad­
vlado poveličujočimi, teorijami legalistov, je institucionalizirana držav­
na prisila na Kitajske državljane, kot kaže, imela manj vpliva kot pa t.
i. »mikro-prisila« njihovega neposrednega socialnega okolja. Ta soci­
alni pritisk je bil usmerjen proti vsakemu posamezniku, ki se ni obna­
šal v skladu s pravili nravnosti/obrednosti. Ta ne-institucionalizirana
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94