Page 86 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 86
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
obstojosnovnega principa Li 理. Feng Youlan je o tem zapisal: »Objek
tivni Li vsebuje tudi objektivna moralna načela« (Feng 1934, 916).
Obrednost predstavlja formalni del etičnih aspektov, ki so vsebova
ni v »Lijih« ljudi. Feng Youlan nadaljuje:
Narava človeka je skupek objektivno obstoječega Lija. Tako vsebuje tudi moralna na
čela. Sem sodijo: človečnost, pravičnost, nravnost /obrednost/ in modrost. (ibid.)
Najpomembnejša krepost je krepost sočlovečnosti oziroma vzaje
mnosti (仁), zakaj iz nje so izpeljane tudi vse ostale kreposti:
其所為仁者天地生物之心
Takoimenovana človečnost je duh neba in zemlje, ki ustvarja vsa bitja in vse stvari.
(Forke 1934a, 196)
Li je sicer večen in tvori celoto in vendar ga najdemo v prav vsakem
posamezniku. Zato so ljudje po Zhu Xijevem mnenju sicer različni, ven
dar njihova različnost ne izhaja iz njihovih individualnih zasnov v zaho
dnem smislu, temveč je določena predvsem na podlagi njihovega social
nega položaja. V skladu s to klasifikacijo obstoje tudi različne vrste nra
vstvenih oziroma obrednih pravil, po katerih naj bi se posamezniki rav
nali:
君有君之道, 臣有臣之道
Knez nosi v sebi nravstveni princip kneza, podložnik pa nosi v sebi nravstveni princip
podložnika. (Zhu 2014, Ren yi li zhi, Fu ming yi, 16)
Na področju obrednosti (nravnosti) in etike je Zhu Xi prispe
val veliko novega s svojo teorijo o »sredini«, katero je ponovno posta
vil v ospredje. Zato ni slučaj, da je v uradni konfucijanski kanon vklju
čil tudi delo, ki so ga pripisovali samemu Konfuciju, namreč Nauk o sre-
dini (中庸). Ponovno je poudaril idejo o »sredini« kot kvaliteti, v kate
ri se duh zbira okrog središča, kar ustreza tudi tradicionalnemu nazivu
kitajske države, namreč »cesarstvu Sredine« (中國). Kdor se drži sredi
ne, tako Zhu Xi, ta bo avtomatično živel v skladu z vsemi kvalitetami, ki
so v neokonfucianizmu veljale za osnovo človeškega bivanja, ki predsta
vlja združitev vseh mogočih sfer, harmonično ravnotežje vseh mogočih
nasprotij ob hkratnem obstoju slojev in razlik. Teh kvalitet ne gre ena
čiti s kompromisi, kajti sredina se ni vzpostavljala in ni bila dojeta kot
na primer točka, ki nastane šele z medsebojnimi vplivi nasprotij, temveč
prav nasprotno: tukaj gre za sredino, ki je ravno zato sredina, ker se niko
li ne premakne, saj uteleša nepremakljiv kriterij za vsa možna nasprotja.
To je celotno področje socialne nravnosti (obrednosti) prekrilo s tenčico
obstojosnovnega principa Li 理. Feng Youlan je o tem zapisal: »Objek
tivni Li vsebuje tudi objektivna moralna načela« (Feng 1934, 916).
Obrednost predstavlja formalni del etičnih aspektov, ki so vsebova
ni v »Lijih« ljudi. Feng Youlan nadaljuje:
Narava človeka je skupek objektivno obstoječega Lija. Tako vsebuje tudi moralna na
čela. Sem sodijo: človečnost, pravičnost, nravnost /obrednost/ in modrost. (ibid.)
Najpomembnejša krepost je krepost sočlovečnosti oziroma vzaje
mnosti (仁), zakaj iz nje so izpeljane tudi vse ostale kreposti:
其所為仁者天地生物之心
Takoimenovana človečnost je duh neba in zemlje, ki ustvarja vsa bitja in vse stvari.
(Forke 1934a, 196)
Li je sicer večen in tvori celoto in vendar ga najdemo v prav vsakem
posamezniku. Zato so ljudje po Zhu Xijevem mnenju sicer različni, ven
dar njihova različnost ne izhaja iz njihovih individualnih zasnov v zaho
dnem smislu, temveč je določena predvsem na podlagi njihovega social
nega položaja. V skladu s to klasifikacijo obstoje tudi različne vrste nra
vstvenih oziroma obrednih pravil, po katerih naj bi se posamezniki rav
nali:
君有君之道, 臣有臣之道
Knez nosi v sebi nravstveni princip kneza, podložnik pa nosi v sebi nravstveni princip
podložnika. (Zhu 2014, Ren yi li zhi, Fu ming yi, 16)
Na področju obrednosti (nravnosti) in etike je Zhu Xi prispe
val veliko novega s svojo teorijo o »sredini«, katero je ponovno posta
vil v ospredje. Zato ni slučaj, da je v uradni konfucijanski kanon vklju
čil tudi delo, ki so ga pripisovali samemu Konfuciju, namreč Nauk o sre-
dini (中庸). Ponovno je poudaril idejo o »sredini« kot kvaliteti, v kate
ri se duh zbira okrog središča, kar ustreza tudi tradicionalnemu nazivu
kitajske države, namreč »cesarstvu Sredine« (中國). Kdor se drži sredi
ne, tako Zhu Xi, ta bo avtomatično živel v skladu z vsemi kvalitetami, ki
so v neokonfucianizmu veljale za osnovo človeškega bivanja, ki predsta
vlja združitev vseh mogočih sfer, harmonično ravnotežje vseh mogočih
nasprotij ob hkratnem obstoju slojev in razlik. Teh kvalitet ne gre ena
čiti s kompromisi, kajti sredina se ni vzpostavljala in ni bila dojeta kot
na primer točka, ki nastane šele z medsebojnimi vplivi nasprotij, temveč
prav nasprotno: tukaj gre za sredino, ki je ravno zato sredina, ker se niko
li ne premakne, saj uteleša nepremakljiv kriterij za vsa možna nasprotja.
To je celotno področje socialne nravnosti (obrednosti) prekrilo s tenčico