Page 85 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 85
teorije države kot izraz razmerja med posameznikom
in družbo: konvencija 85

tudi ponovno oživitev mističnih tradicij konfucijanstva. Zhu Xi je sta­
rodavne mistične ideje izvornega konfucijanstva vpletel v tedanji uradni
konfucijanski kanon. Tako je poudarjal pomen Štirih knjig (四書) kon­
fucianizma, ki so zato kmalu postale celo važnejše od Petih klasikov (五
經). Pri tem gre za naslednja dela:
Lun yu (論語, Razprave),
Da xue (大學, Velika učenost),
Zhong yong (中庸, Nauk o sredini),
Mengzi (孟子, Mencij).

Sam je bil mnenja, da predstavljajo njegovi komentarji k »Štirim kji­
gam« njegovo najpomembnejše delo. Praktične posledice teh interpreta­
cij pa so kmalu pridobile tudi ogromen politični pomen. V letu 1313 je
mongolski cesar Ren Zong 仁宗 dinastije Yuan odredil uporabo uradne
interpretacije kanonskih del Zhu Xija kot edini kriterij državnih izpi­
tov. Ta praksa se je nadaljevala tudi v obdobjih dinastij Ming (明, 1328–
1644) in Qing (清, 1644–1911).

Bistveni del Zhu Xijevega nauka tvorijo metafizične teorije. Med­
tem ko je bila v evropski zgodovini politična stvarnost le redko poveza­
na z metafizičnimi ali celo mističnimi pojmi, so le-ti v okviru Zhu Xi­
jevih interpretacij tvorili osnovo etične utemeljitve sistema, na katerem
je temeljila organizacija družbe in države. Šele ta osnova je sploh omo­
gočila naraščajočo ideologizacijo politike, ki je od enajstega stoletja na­
prej predstavljala bistveno specifično značilnost strukture kitajske dr­
žavnosti.

Zhu Xi se je zelo obširno ukvarjal s pojmom daota, ki je zanj, tako
kot za večino ostalih konfucijancev, predstavljal najvišji nravstveni za­
kon. Njegovo obravnavanje daota mu je v L. R. Kitajski občasno zagoto­
vilo celo sloves daoističnega filozofa, v kar pa velja podvomiti:

南宋著名道學家中, 最有代表性的是朱熹.
Zhu Xi je bil najznamenitejši predstavnik daoistične filozofije v obdobju južne dina­
stije Song.« (Hou 1980, 304)
Objektivna vrednost daota je izpeljana iz objektivne vrednosti
osnovnega principa »Li 理«, ki tvori osrednji pojem Zhu Xijeve filozo­
fije (prim. prejšnje poglavje). Njegova formalna pojavna oblika na nra­
vstveno-etičnem področju se izraža v konceptu »obrednosti« (li 礼).
Le-ta predstavlja celovit sistem osnovnih pravil praktične morale. Ta
pravila seveda vsebujejo objektivno kakovost, tako kot je objektiven tudi
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90