Page 81 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 81
teorije države kot izraz razmerja med posameznikom
in družbo: konvencija 81
Kolektivna odgovornost
Pod cesarjem Wu Dijem 武帝 (156–187 pr. n. št.) je bil konfucianizem
povzdignjen v državno ideologijo. Legalizem je bil sicer uradno zatiran,
tako kot vse ostale šole, vendar je nova konfucijanska državna ideologija
v sebi asimilirala nemalo elementov legalističnega nauka, zlasti, kar za
deva pravni sistem. V. A. Rubin je o tem zapisal:
Legalizem je imel posebno velik vpliv na legislaturo kitajskega imperija. To je tudi raz
laga za dejstvo, da so pravni kodeksi Kitajske v vseh kasnejših dinastičnih obdobjih po
udarjali vprašanje kaznovanja in celo v zadevah, ki niso bile povezane z zločini, več
krat naletimo na standardno formulo »vsak, kdor stori to in to, mora biti tako in tako
kaznovan«. Legalizem je prav tako vtisnil svoj pečat sami naravi sodnih procesov. Od
vetniki se jih niso smeli udeleževati in sodišča so delovala na podlagi predpostavke, da
je obtoženec kriv, vse dokler ne dokaže svoje nedolžnosti. Tudi praksa mučenja za iz
siljevanje priznanj je izhajala iz legalistične teorije. Isto velja za idejo kolektivne odgo
vornosti, ki je po zakonu dovoljevala likvidacijo vseh članov družinskega klana obto
ženca. Najnovejše raziskave kažejo na nujno potrebo ponovne preveritve teze, po ka
teri naj bi bila tradicionalna kitajska vlada izključno konfucijanske narave, in katere
doslej nihče ni prevpraševal.5 (Rubin 1976, 87)
Prevzem legalističnih elementov v konfucijansko državno doktrino
jasno kaže, da je dinastija Han predstavljala več, kot pa samo kronološko
naslednico dinastije Qin (edinega obdobja, v katerem je bil legalistični
nauk uporabljen tudi v praksi). Čeprav so se vladarji dinastije Han ideo
loško vselej distancirali od svoje predhodnice, pa so vendarle od nje pre
vzeli vrsto gospodarskih struktur in z njimi povezanih vidikov družbe
ne ureditve.
Prva vlada dinastije Han je najprej stabilizirala poenotenje države,
ki je bilo doseženo v obdobju dinastije Qin. Hanski vladarji so od dina
stije Qin prevzeli koncept politične enotnosti in se poleg tega lotili raz
vijanja novega politično-gospodarskega sistema, katerega zasnove je prav
tako oblikovala država Qin.
Fevdni sistem je bil v tem času že popolnoma propadel in na Ki
tajskem se je pričel razvijati nov vladajoči sloj, ki ga pri nas zaradi po
manjkanja ustreznejšega izraza največkrat imenujemo »plemenitniki«.
Plemenitnike je sestavljala vrsta velikih družinskih klanov, katerih go
spodarska osnova je bilo lastništvo veleposestev. Večinoma so živeli od
dohodkov zakupnin. Ponavadi je en del klana upravljal matično pose
5 Ta teza je bila medtem že večkrat dokazana in sodi k splošno veljavnim predpostavkam sodobne
sinologije (gl. Rošker 2013, 92ff).
in družbo: konvencija 81
Kolektivna odgovornost
Pod cesarjem Wu Dijem 武帝 (156–187 pr. n. št.) je bil konfucianizem
povzdignjen v državno ideologijo. Legalizem je bil sicer uradno zatiran,
tako kot vse ostale šole, vendar je nova konfucijanska državna ideologija
v sebi asimilirala nemalo elementov legalističnega nauka, zlasti, kar za
deva pravni sistem. V. A. Rubin je o tem zapisal:
Legalizem je imel posebno velik vpliv na legislaturo kitajskega imperija. To je tudi raz
laga za dejstvo, da so pravni kodeksi Kitajske v vseh kasnejših dinastičnih obdobjih po
udarjali vprašanje kaznovanja in celo v zadevah, ki niso bile povezane z zločini, več
krat naletimo na standardno formulo »vsak, kdor stori to in to, mora biti tako in tako
kaznovan«. Legalizem je prav tako vtisnil svoj pečat sami naravi sodnih procesov. Od
vetniki se jih niso smeli udeleževati in sodišča so delovala na podlagi predpostavke, da
je obtoženec kriv, vse dokler ne dokaže svoje nedolžnosti. Tudi praksa mučenja za iz
siljevanje priznanj je izhajala iz legalistične teorije. Isto velja za idejo kolektivne odgo
vornosti, ki je po zakonu dovoljevala likvidacijo vseh članov družinskega klana obto
ženca. Najnovejše raziskave kažejo na nujno potrebo ponovne preveritve teze, po ka
teri naj bi bila tradicionalna kitajska vlada izključno konfucijanske narave, in katere
doslej nihče ni prevpraševal.5 (Rubin 1976, 87)
Prevzem legalističnih elementov v konfucijansko državno doktrino
jasno kaže, da je dinastija Han predstavljala več, kot pa samo kronološko
naslednico dinastije Qin (edinega obdobja, v katerem je bil legalistični
nauk uporabljen tudi v praksi). Čeprav so se vladarji dinastije Han ideo
loško vselej distancirali od svoje predhodnice, pa so vendarle od nje pre
vzeli vrsto gospodarskih struktur in z njimi povezanih vidikov družbe
ne ureditve.
Prva vlada dinastije Han je najprej stabilizirala poenotenje države,
ki je bilo doseženo v obdobju dinastije Qin. Hanski vladarji so od dina
stije Qin prevzeli koncept politične enotnosti in se poleg tega lotili raz
vijanja novega politično-gospodarskega sistema, katerega zasnove je prav
tako oblikovala država Qin.
Fevdni sistem je bil v tem času že popolnoma propadel in na Ki
tajskem se je pričel razvijati nov vladajoči sloj, ki ga pri nas zaradi po
manjkanja ustreznejšega izraza največkrat imenujemo »plemenitniki«.
Plemenitnike je sestavljala vrsta velikih družinskih klanov, katerih go
spodarska osnova je bilo lastništvo veleposestev. Večinoma so živeli od
dohodkov zakupnin. Ponavadi je en del klana upravljal matično pose
5 Ta teza je bila medtem že večkrat dokazana in sodi k splošno veljavnim predpostavkam sodobne
sinologije (gl. Rošker 2013, 92ff).