Page 83 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 83
teorije države kot izraz razmerja med posameznikom
in družbo: konvencija 83

dejansko v marsikaterem pogledu predstavljal idejno osnovo legalizma, kajti na ta na­
čin ni bilo potrebno zapuščati konfucijanskih tal. Po drugi strani pa je k Xunzijevim
učencem sodil tudi Han Fezi in to dejstvo je njegovo ime seveda neposredno povezova­
lo z legalizmom. Zato je bilo težko njegove ideje razširjati kot idealne. Srednja pot, za
katero so se naposled odločili, je posebno poudarjala in razvijala ritualne knjige, v ka­
terih je zbran zelo heterogen material. Ker pa je v tematskem pogledu kljub vsemu tvo­
rila enoto, jo je bilo potrebno samo reinterpretirati in že se je lahko strnila tudi v notra­
njo celoto. (Bauer 1974, 108)
Glavni utemeljitelj te konfucijanske državne in vladarske doktrine
je bil, kot rečeno, Dong Zhongshu (179–104 pr. n. št.), eden najznameni­
tejših izobražencev dinastije Han. V svojih teorijah je elemente zgodnje­
konfucijanske etike in njenih kozmoloških špekulacij združil z legali­
stičnim, centralno ustrojenim sistemom zakonov in kolektivne odgovor­
nosti oziroma kontrole. Celotni teoretični koncept organizacije družbe
je pri Dong Zhongshuju temeljil na premisi medsebojnega vpliva med
človekom in naravo (nebom). Tako je nastal celovit, vseobsežen sistem
ustrezanj med kozmičnimi elementi in vsemi pojavnimi oblikami in la­
stnostmi človeške družbe. S tem je Dong Zhongshu odločilno vplival ne
samo na neposredno politično dogajanje svojega časa, temveč tudi na ce­
lotno kitajsko miselnost kasnejših obdobij.
Etični vidiki njegovih državnih teorij so povzeti v nauku o »treh bi­
stvenih faktorjih« (san gang 三綱) in »petih osnovnih pravilih« (wu
chang 五常/wu ji 五級). »Trije bistveni faktorji« pomenijo tri vrste
medčloveških odnosov, ki so bili po njegovem mnenju osnovni: (vladar­
podložnik, oče-sin, moški-ženska). K »petim osnovnim pravilom« pa
sodijo:
ren (仁, človečnost),
yi (義, pravičnost),
li (禮, obred, ritual, nravnost),
zhi (智, modrost),
xin (信, zaupanje, zanesljivost).
Te tri bistvene faktorje in teh pet osnovnih pravil so Dongovi učen­
ci pogosto med seboj povezovali v najrazličnejše kombinacije, čeprav on
sam teh povezav nikoli ni posebej poudarjal.
Iz petih osnovnih pravil je sestavljena krepost posameznika, iz treh
bistvenih faktorjev pa etika celotne družbe. Skovanka iz obeh izrazov
»gangchang« (綱常, bistveni fakor – osnovno pravilo) je v tradicionalni
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88