Page 79 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 79
teorije države kot izraz razmerja med posameznikom
in družbo: konvencija 79

se tudi v pogledu države držijo principov ne-delovanja, torej tudi ne-vladanja, anar­
hije. Daoisti omalovažujejo vso prisilo in vse zakone. (Forke 1934a, 75)
Han Feijevo videnje družbenega ustroja je izrazito tehnično-meha­
nistično. Politične posledice tovrstnega videnja so razvidne tudi iz nasle­
dnjega citata:

用眾而舍寡。
Pomembne so množice, ne ozirajmo se na manjšine. (Han 2014, Xian xue, 8)
Kot rečeno, je to izhodišče vladajoča interpretacija L. R. Kitajske
označila za prvo zasnovo kitajskih spoznavnih teorij. Hou Wailu vidi iz­
vor takšne spoznavne teorije v njegovi interpretaciji strukturnega prin­
cipa (li 理). (Poleg osnovnega principa dao 道razlikuje Han Fei namreč
še vrsto posamičnih principov, katere dao ustvarja, in ki se pojavljajo v
najrazličnejših stvareh in oblikah. Imenuje jih »li« ; ta strukturni prin­
cip se pri njem manifestira kot različne kvalitete, značilnosti, ali lastno­
sti objektov resničnosti. Han Fei je zapisal:

凡理者,方圓、短長、麤靡、堅脆之分也。
Vse strukturne principe lahko razdelimo v kvadrataste in okrogle, dolge in kratke, gro­
be in fine, trde in lomljive. (ibid., Jie Lao, 25)
V poglavju o Laoziju pa navaja:

短長、大小、方圓、堅脆、輕重、白黑之謂理。理定而物易割
也。…。故欲成方圓而隨其規矩,則萬事之功形矣。
Dolgo in kratko, veliko in majhno, trdo in lomljivo, lahko in težko, belo in črno, vse to
so strukturne lastnosti stvari. Ko enkrat določimo osnovno strukturno lastnost stvari,
jih je lahko razlikovati. Če sledimo zakonitostim teh lastnosti, bomo lahko učinkovito
uporabljali vse stvari. (ibid., 29)
Kot vidimo, strukturnih lastnosti ni mogoče ločiti od objektivne re­
sničnosti stvari, katero opredeljuje, kajti samo, kadar imamo objektivno
stvar, lahko govorimo tudi o njeni dolžini, velikosti, barvi in ostalih zna­
čilnostih oziroma lastnostih. Različne stvari imajo različne značilnosti
in lastnosti. To je mišljeno z izrazom »lastnosti vsega obstoječega«. Po­
leg tega Han Fei navaja, da je lastnosti določene stvari mogoče spozna­
ti. Če hočemo spoznati dao, moramo najprej spoznati različne lastno­
sti različnih stvari. To pomeni, da se ne moremo zmotiti, če le sledimo
zakonitostim vseh stvari. Tako kot zakonitosti objektivnega sveta zago­
tavljajo, da kozmos neoporečno deluje v teku procesa naravnega razvo­
ja, in da zato v naravi vlada red, preglednost in možnost nadzora, lahko
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84