Page 73 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 73
teorije države kot izraz razmerja med posameznikom
in družbo: konvencija 73

Zato nikakor ni čudno, da so tudi posamične metode, s katerimi
naj bi bilo mogoče doseči to idealno stanje, pri obeh omenjenih šolah
takorekoč diametralno nasprotne. Po legalističnem konceptu je stanje
­»nevmešavanja« namreč mogoče doseči samo s strogim in neomajnim
izvajanjem mehanističnih zakonov. Legalisti so namreč zastopali mne­
nje, da je zakone tem laže odpraviti, čim strožji so. Zakoni pa naj bi osta­
li v veljavi tudi potem, ko bi bilo idealno stanje že doseženo, takrat se­
veda samo še kot potencialna, teoretično delujoča sila. Tukaj se nam po­
novno razkrije strogi legalistični pragmatizem, v katerem cilj posveču­
je sredstva.

»Fa 法«, ki predstavlja osrednji koncept legalistične doktrine, je
neke vrste podaljšan naravni zakon, katerega obstoj je v kontekstu njiho­
vih diskurzov za blagor človeštva kot celote nujno potreben in sicer kljub
temu, da izvira od človeka, in da je narejen za enega samega človeka – na­
mreč za absolutnega vladarja.

Morala sama legalistom nikakor ne zadostuje kot trdna osnova av­
toritativne države. Legalistična doktrina za delovanje države ni predvi­
dela nobene sile, ki bi obstojala zunaj nje. Zato se niso ukvarjali z etič­
nimi kvalitetami, kot so na primer človečnost ali pravičnost. Izhajali so
iz hudobnosti (zla) človekove narave, katero je po potrebi mogoče tudi s
silo spreminjati. Zato so javno podvomili v obvezujočo vrednost tradici­
je, kar zadeva njeno uporabo pri reševanju kasnejših, drugačnih situacij.

Ta premisa je vse tradicionalne vrednote postavila na glavo. Spoštovanje do starejših,
bratska ljubezen, modrost, pravičnost in celo zvestoba – vse te kreposti so postale zločin­
ske lastnosti, ki so bile vseobsežnim interesom države in vladarja samo v napoto. (Ba-
uer 1974, 95)

Te teorije so seveda zelo dobro ustrezale okoliščinam takratnega raz­
pada fevdalnega sistema na Kitajskem. Zato tudi ni naključje, da jih je
kot prva sprejela prav državica Qin, v kateri je bil fevdalni sistem naj­
manj razvit in v katerem so bili nehanski narodi najmočneje zastopani.
Hou Wailu, predstavnik modernih raziskovalcev zgodovine kitajske fi­
lozofije iz L. R. Kitajske, je o pogojih in vzrokih nastanka legalistične
miselnosti zapisal naslednje:

‚禮 ‚ 與 ‚法‘ 的思想鬥爭, 早在春秋中就已經開始. ‚禮
‚ , ‚法‘ 都是古代的法權形式. 代表奴隸主貴族的利益的
思想家, 極力維護已搖搖欲滅的 ‚ 禮 ‚ 制, 而代表新興
階級和階層利益的思想家, 則高唱 ‚法‘ 制, 主張不分貴
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78