Page 71 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 71
teorije države kot izraz razmerja med posameznikom
in družbo: konvencija 71
takšnemprimeru po Mo Dijevem mnenju prihaja do nesoglasij, ki one
mogočajo urejeno vladanje. Da se izognemo tovrstnim preprekam, je po
trebno uvesti strogo centralizacijo države.
Zakon fa 法
Ta moistična premisa je svojo natančno utemeljitev in nadgradnjo na
šla v okviru teorij legalistične šole. Ta šola je za nadaljni razvoj kitajskih
konceptov države izredno pomembna, saj je vplivala na vse bistvene po
litološke smernice kasnejših obdobij. Ustvarila je nauk politike oblasti.
Podobno kot Machiavelli, so tudi legalisti svoje mehanistično dojema
nje realizacije državne oblasti izvajali iz vidika vladarja. Osnove druž
bene ureditve niso videli v obrednosti, temveč v zakonu (法). Pod tem
pojmom so razumeli skoraj izključno kazensko pravo. To ima zanje vre
dnost v samemu sebi in z njim je mogoče že v kali zaobjeti prav vse druž
bene razvoje. Podobno kot moisti, so namreč tudi legalisti poudarjali
princip koristnosti. Razlika med moističnimi in legalističnimi načeli je
predvsem v tem, da so se moisti pri tem ravnali po posamezniku, legali
sti pa po absolutni državi, kajti v njej so videli tvorbo, ki je sama sebi na
men. Zato je bil poglavitni interes, iz katerega so izhajali legalisti, nemo
teno delovanje močne države. Zavzemali so se za absolutizacijo vladar
jeve oblasti in za popolni nadzor posameznika. Določene vzporednice
lahko opazimo tudi med daoizmom in legalizmom. Vendar pa so sku
pne točke, na katerih se ta dva nauka križata, največkrat posledica splo
šnega, celovitostno-univerzalističnega pogleda na svet.
Vlada po daoističnem nauku deluje skozi vsemogoči dao, katerega ni mogoče defini
rati. V legalizmu pa temu ustreza pojem fa, katerega največkrat prevajamo kot »pra
vo« ali »zakon«, čeprav bi ga bilo napačno razumevati v smislu juristično določene
norme. Zakaj »fa« je prvotno označeval veliko izenačenost (kakršna se izraža na pri
mer v gladini vode). Vedeti moramo, da napisan zakon nikoli ni veljal kot nekaj iz
ključno odločujočega, torej kot »ultima ratio«. Pojem»fa« se torej pri antičnih legali
stih uporablja kot sredstvo za vzpostavitev željenega reda v državi in družbi. Lahko
ga primerjamo z dobro znanim pojmom »wu wei« (ne-dejavnost, nevmešavanje, ne
-delovanje, obnašanje v skladu z naravo), katerega so uporabljali tako daoisti, kot tudi
legalisti. Morda se nam na prvi pogled zazdi paradoksalno, da se je nek državno
-pravni nauk, ki temelji na glorifikaciji oblasti, zavzemal za vladanje z ne-vmešava
njem. Vendar gre tukaj za nesporazum: v tem smislu je wu wei namreč metoda vlada
nja ali uprave, pri kateri vladar sicer konkretno ne stopa v ospredje in vendar vse ob
vlada in vsem ukazuje na naraven, skorajda avtomatičen način. Podobno so prvotno
in družbo: konvencija 71
takšnemprimeru po Mo Dijevem mnenju prihaja do nesoglasij, ki one
mogočajo urejeno vladanje. Da se izognemo tovrstnim preprekam, je po
trebno uvesti strogo centralizacijo države.
Zakon fa 法
Ta moistična premisa je svojo natančno utemeljitev in nadgradnjo na
šla v okviru teorij legalistične šole. Ta šola je za nadaljni razvoj kitajskih
konceptov države izredno pomembna, saj je vplivala na vse bistvene po
litološke smernice kasnejših obdobij. Ustvarila je nauk politike oblasti.
Podobno kot Machiavelli, so tudi legalisti svoje mehanistično dojema
nje realizacije državne oblasti izvajali iz vidika vladarja. Osnove druž
bene ureditve niso videli v obrednosti, temveč v zakonu (法). Pod tem
pojmom so razumeli skoraj izključno kazensko pravo. To ima zanje vre
dnost v samemu sebi in z njim je mogoče že v kali zaobjeti prav vse druž
bene razvoje. Podobno kot moisti, so namreč tudi legalisti poudarjali
princip koristnosti. Razlika med moističnimi in legalističnimi načeli je
predvsem v tem, da so se moisti pri tem ravnali po posamezniku, legali
sti pa po absolutni državi, kajti v njej so videli tvorbo, ki je sama sebi na
men. Zato je bil poglavitni interes, iz katerega so izhajali legalisti, nemo
teno delovanje močne države. Zavzemali so se za absolutizacijo vladar
jeve oblasti in za popolni nadzor posameznika. Določene vzporednice
lahko opazimo tudi med daoizmom in legalizmom. Vendar pa so sku
pne točke, na katerih se ta dva nauka križata, največkrat posledica splo
šnega, celovitostno-univerzalističnega pogleda na svet.
Vlada po daoističnem nauku deluje skozi vsemogoči dao, katerega ni mogoče defini
rati. V legalizmu pa temu ustreza pojem fa, katerega največkrat prevajamo kot »pra
vo« ali »zakon«, čeprav bi ga bilo napačno razumevati v smislu juristično določene
norme. Zakaj »fa« je prvotno označeval veliko izenačenost (kakršna se izraža na pri
mer v gladini vode). Vedeti moramo, da napisan zakon nikoli ni veljal kot nekaj iz
ključno odločujočega, torej kot »ultima ratio«. Pojem»fa« se torej pri antičnih legali
stih uporablja kot sredstvo za vzpostavitev željenega reda v državi in družbi. Lahko
ga primerjamo z dobro znanim pojmom »wu wei« (ne-dejavnost, nevmešavanje, ne
-delovanje, obnašanje v skladu z naravo), katerega so uporabljali tako daoisti, kot tudi
legalisti. Morda se nam na prvi pogled zazdi paradoksalno, da se je nek državno
-pravni nauk, ki temelji na glorifikaciji oblasti, zavzemal za vladanje z ne-vmešava
njem. Vendar gre tukaj za nesporazum: v tem smislu je wu wei namreč metoda vlada
nja ali uprave, pri kateri vladar sicer konkretno ne stopa v ospredje in vendar vse ob
vlada in vsem ukazuje na naraven, skorajda avtomatičen način. Podobno so prvotno