Page 49 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 49
teorije države kot izraz (samo)razumevanja posameznika 49

Kar zadeva moralne kvalitete, za Mencija torej med ljudmi teoretično
ni razlik:

故凡同類者,舉相似也,何獨至於人而疑之?聖人與我同類
者。
Zato so si vse stvari, ki sodijo v isto vrsto, podobne. Zakaj naj bi o tem podvomili rav­
no takrat, ko gre za ljudi? Modrec in jaz sodiva k isti vrsti. (Mengzi 2012, Gao­
zi shang, 7)

Vendar pa ideja o enakosti vseh ljudi pri Menciju ostaja ujeta v spone
abstraktno teoretičnih konceptov. Glede konkretne prakse pa poudar­
ja pomembnost ohranitve distance med posameznimi družbenimi sloji,
zakaj samo ta naj bi omogočala kooperativno in učinkovito delitev dela.

Najpomembnejši konfucijanski nasprotnik Mencija je bil Xunzi 荀
子. Xunzijev nauk je poln svojstvenih idej, ki so na svoj način že pri­
pravljale teren za kasnejšo prevlado legalistične šole, idejne stvariteljice
vzpostavljajočega se centralističnega absolutizma. Zato med predstavni­
ki ortodoksnega, na morali, nravnosti in klanski povezanosti temelječe­
ga konfucianizma nikoli ni bil posebno priljubljen. V nasprotju z Men­
cijem je Xunzi svoj idejni sistem izgrajeval na strogo racionalistični osno­
vi. Te osnove, ki je bistveno vplivala na njegov celotni nauk, tudi v Xun­
zijevi teoriji države ni mogoče spregledati. Njegove ideje so v tradicio­
nalni Kitajski predstavljale enega redkih poskusov mehanističnega vi­
denja stvarnosti. Tako nebo zanj ni etični princip, temveč čista naravna
sila, ki deluje v skladu z mehanistično dojemljivimi zakonitostmi. Xun­
zi je na primer zapisal:

從天而頌之,孰與制天命而用之!望時而待之,孰與應時而
使之!
Bolje, kot da častimo nebo, je, da sooblikujemo in uporabljamo življenje, katero nam
je dano; bolje, kot da čakamo na najprimernejši čas, je, da svoja dejanja prilagodimo
času, v kakršnem živimo. (Xunzi 2014, Tian lun, 15)

Xunzi svoje teorije izvaja iz opisovanja posameznika: vsak človek
svoje življenje sicer dobi od narave, vendar je od njega samega odvisno,
kaj bo iz tega življenja ustvaril. Kot pravi konfucijanist pa seveda ne osta­
ja izključno na tem individualnem nivoju. Svoje ideje razvija naprej in jih
zaokroža na področju družbe in politike. Organizacija družbe zanj sicer
ne predstavlja nečesa a priori danega. Ker pa je človeška narava po njego­
vem mnenju hudobna, lahko ljudje v procesih uveljavljanja svojih posa­
mičnih interesov zaidejo v konflikte in intrige:
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54