Page 43 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 43
teorije države kot izraz (samo)razumevanja posameznika 43

centralističnem ustroju tradicionalne kitajske države. Izraz »centralisti­
čen« je mehanističen, ne pa organski. Zato ne ustreza označevanju tra­
dicionalnih kitajskih razmer (Guan 2014, Quan xiu, 172). Konfucijan­
stvo, ki se pojavi v obdobju vzhodne dinastije Zhou, je predstavljalo tisti
filozofski sistem, ki je to organsko dojemanje stvarnosti kot prvo formu­
liral in ga povzel v pragmatično ustrojenem teoretičnem sistemu druž­
be. Konfucijanska šola je svoje evropsko ime dobila po latinizirani inači­
ci imena svojega ustanovitelja Konfucija (Konfucij 孔夫子), medtem ko
se na Kitajskem zanjo skoraj izključno uporablja naziv »Ru jia = šola iz­
obražencev« (儒家).

Vloga posameznika v izvornem konfucijanstvu

Konfucijev idejni sistem je temeljil na identiteti individuuma, družbe
in države. Obstoj mogočne organizacije, okrepljene z družinskimi (in
tako tudi z emocionalnimi) vezmi, je skupaj z organsko povezavo med
klanskimi strukturami in sistemom družbenih položajev sestavljal moč­
no omrežje, na katerem je tovrstna enotnost slonela. Po Konfuciju vsa­
ka, tako naravna kot tudi družbena oblast, zgrajena po načelu hierarhij,
predstavlja podrejanje posameznika vladajočim silam v naravi in druž­
bi kot osnovni pogoj za obstoj kozmičnega oziroma družbenega reda. Pri
tem se nam postavlja vprašanje, kako je bilo mogoče, da je politična te­
orija, ki od najširših krogov ljudstva zahteva slepo podrejanje in poslu­
šnost, postala tako razširjena. Seveda bi na to vprašanje lahko odgovorili
s predpostavko, da je bila tradicionalnim Kitajcem zaradi različnih fak­
torjev, izhajajočih iz ekonomske in socialne strukture, socialna varnost
enostavno pomembnejša od individualne svobode. Na določenem nivo­
ju (na nivoju, ki ga lahko izpeljemo iz uporabe zahodnih socioloških me­
tod) ta predpostavka drži, vendar na zastavljeno vprašanje izključno z
njo ne moremo popolnoma zadovoljivo odgovoriti.

Vladar ima do svojega ljudstva enake dolžnosti, kot jih nravnost
pripisuje posameznemu državljanu, hkrati pa mora biti istemu ljudstvu
tudi za vzor.

德日新,萬邦惟懷;志自滿,九族乃離。王懋昭大德,建中于
民,以義制事,以禮制心,垂裕後昆。
Če se krepost /vladarja/ vsak dan obnavlja, potem ga spoštujejo v neštetih deželah. Če
pa je poln samovolje, ga bo zapustilo vseh devet razredov njegovega klana. Potrudi se,
o kralj, in razkrij svoje kreposti. Postavi načela za svoje ljudstvo: naj te v dejanjih vodi
pravičnost, v čustvovanjih nravnost. Tako boš postal velik vzor svojim naslednikom.
(Shang shu 2014, Zhong Huizhi gao, 2)
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48