Page 35 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 35
teorije države kot izraz (samo)razumevanja posameznika 35

Kitajska­torej ni usmerila v monoteizem, temveč v pragmatično oprede­
ljeno iskanje idealne družbene ureditve. Razlog za to naj bi tičal v dej­
stvu, da je na Kitajskem že pred nastopom »osne dobe« prišlo do ve­
like religiozne krize, v kateri je nebo v vlogi najvišjega boga in najvišje
moralne instance izgubilo verodostojnost. Ker je torej ta moralno opre­
deljena religija iz zgodnjih obdobij zahodne dinastije Zhou izgubila ves
svoj moralni blišč, bi bilo težko premagati dvom, ki je medtem že prevla­
dal v najširših plasteh prebivalstva, in ponovno vzpostaviti teološko mi­
selnost, ki bi omogočila razvoj monoteističnega verovanja. Tega je nado­
mestila vera v racionalni ustroj vesoljstva in prejšnje »nebo« (tian) se je
spremenilo v »naravo«.

Zaradi nepoznavanja specifike tega zgodovinskega razvoja je na Zahodu dolgo pre­
vladovala predpostavka, po kateri je osrednja kitajska religija poznega obdobja Zhou
(katere glavni predstavnik naj bi bil seveda Konfucij) predstavljala najprimitivnejšo
raven religioznega verovanja. Hegel (1996, 320), denimo, je v svojem opisu te religije po­
udarjal dejstvo, da je bil Tian zgolj ideja konkretne družbene resničnosti, in da antič­
ni kitajski misleci (s Konfucijem na čelu) zato niso bili sposobni vpogleda v idejo tran­
scendence (Lee 2001, 199).
Konfucijanci so svoj nauk in svojo etiko razvijali na temelju imanen­
tne transcendence. Zgoraj opisana kreativna transformacija religije v eti­
ko je zato tudi temelj novega moderno konfucijanskega pojma subjek­
tnosti. Predstavniki druge generacije so namreč izhajali iz predpostav­
ke, da se je v (zgoraj opisanem) zgodovinskem procesu družbenih trans­
formacij na Kitajskem ideja neba oziroma narave (tian) transformirala iz
antropomorfne višje sile v nekaj, kar opredeljuje notranjo realnost vsa­
kega človeka (Fang in Li 1995, III/608). Tudi Fang Dongmei je zagovar­
jal podobno stališče:
Ta kultura se je sprva oblikovala na osnovi religioznega duha, a se je transformirala
v kulturo visoko razvite etike. Le-to je prevzel Konfucij in jo ustrezno uredil.16 (Fang
2004, 99)
Xu Fuguan je izhajal iz predpostavke, po kateri je izvorno konfuci­
janstvo poskušalo vzpostaviti osnovo moralnih odločitev v ideji subjek­
tne pravičnosti, ki naj bi kot osnovni kriterij nadomestila prejšnji strah
pred duhovi.17 Xu je izpostavil, da gre pri tej transformaciji za višjo ra­
ven duhovnega razvoja, kot ga najdemo v monoteističnih religijah, ki

16 這個文化傳統的形成, 主要的是從宗教精神體現出來, 而成為高度的倫理文化. 孔
子承受之而予以適當的整理.

17 Ali upanje na nebesa oziroma grozo pred trpljenjem v peklu.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40