Page 146 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 146
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno

Pomen oziroma interpretacijo koncepta harmonije si bomo na kratko
ogledali tudi v kontekstu druge generacije modernega konfucijanstva,
katere glavni predstavniki so Mou Zongsan 牟宗三, Xu Fuguan 徐
復觀, Tang Junyi 唐君毅 in Fang Dongmei 方東美. Zato si tukaj na
kratko oglejmo, kaj imajo povedati o legitimaciji konfucijanstva in har­
moniji.

Eden najbolj nadarjenih Xiong Shilijevih 熊十力 učencev je nedvo­
mno bil Mou Zongsan, ki velja za osrednjega in verjetno (v filozofskem
smislu) najpomembnejšega predstavnika druge generacije modernih
konfucijancev. Glede legitimnosti konfucijanskega nauka zastopa ena­
ko mnenje kot Xiong (gl. zgoraj). Mou namreč v svojem odgovoru na
vprašanje »pravilnega« konfucijanstva v glavnem sledi kriterijem avto­
nomne etike in enote razuma in čustev; zato prišteva k »legitimni« li­
niji konfucijanstva iz obdobja Zhou samo Konfucija, Mencija in avtor­
je oziroma komentatorje klasičnih del Pot sredine (Zhong yong 中庸) ter
Knjiga premen (Yi jing 易經). V nasprotju z njimi naj bi Xunzi pripadal
stranski (torej ne povsem »legitimni«) liniji, saj naj bi zastopal tako ime­
novano »etiko heteronomije« (Lee 2001, 73).

Mou se z vprašanjem harmonije vsaj na eksplicitni ravni ne ukvarja
veliko. Nekaj namigov na harmonično življenje v družbi najdemo v nje­
govem delu O Summum Bonum (Yuan shan lun), v katerem si prizadeva
obrazložiti metodo harmonizacije (oziroma uskladitve) sreče in dobro­
te. V tem delu se na kratko posveti tudi vprašanju interpretacije izvorno
konfucijanskega termina »harmonija ravnovesja« (zhong he 中和). Tu­
kaj v prvi vrsti ne gre zgolj za družbeno konotacijo harmoničnosti, ka­
kršno imajo v mislih novi ideologi L. R. Kitajske, temveč prej za njihove
idejne osnove, ki temelje v popolnosti individualnega (in hkrati absolu­
tno integralnega) moralnega sebstva.

我之個體生命之存在是既成的, 雖是既成的, 但可改善.
因此, 茲並無定性的存在, 此如佛家說無定性眾生, 推之,
凡天地萬物都是既成的存在, 但亦都非定性的存在. 一切
存在都可涵泳在理性底潤澤中. 此既中庸所謂… »致中和,
天地位焉, 萬物育焉.
Obstoj mojega individualnega življenja je izpopolnjeno dejstvo, a vseeno vsebuje mo­
žnost izboljšanja. Zato to ni obstoj fiksno določene narave. Ta obstoj je, kot pravijo bu­
disti, neopredeljeni obstoj vsega bivajočega. Vse, kar obstaja, je v tem izpopolnjenem dej­
stvu obstoja, a hkrati je ta obstoj neopredeljen (nima fiksno določene narave). Vse biva­
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151