Page 145 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 145
preporod konfucijanstva in ambivalnentnost pojma harmonije 145

ljen za delovanje centralizirane države in je tudi v jasnem nasprotju s prej
omenjenim Konfucijevim zagovarjanjem različnosti:

故義以分則和,和則一,一則多力,多力則彊,彊則勝物.
Pravično je torej, da ustvarjamo harmonijo s pomočjo delitev. (Takšna) harmoni­
ja omogoča enotnost, enotnost pa zopet omogoča premoč. S premočjo lahko dosežemo
skrajne meje (države) in premagamo nasprotnike (ibid., Wang zhi, 19).
Poleg tega Xunzi ustvarjanje harmonije že eksplicitno poveže s kon­
ceptom kaznovanja:
刑政平,百姓和.
Z uvajanjem kazni bo vladanje uravnovešeno in ljudstvo bo živelo v harmoniji. (ibid., 26)
Disciplinske konotacije, kakršnim smo priča v dojemanju in razšir­
janju »harmonične družbe« v sodobni L. R. Kitajski, se torej precej ne­
posredno navezujejo na Xunzijeve interpretacije tega pojma. V tem smi­
slu so sicer konfucijanske, vendar se po svoji osnovni naravnanosti opi­
rajo na tisto nadgradnjo izvornega Konfucijevega nauka, ki je služila kot
osnova integracije despotskih elementov v novo državno doktrino, for­
mirano v obdobju dinastije Han.

Interpretacije modernih konfucijancev

V kontekstu pričujoče knjige je prav gotovo zanimivo pogledati, ali (in
do kakšne mere) se sodobni koncept »harmonične družbe«, ki predsta­
vlja pomemben element aktualne ideologije in se pogosto označuje kot
dediščina konfucijanske tradicije, povezuje s stališči modernega konfu­
cijanstva, ki predstavlja osrednjo strujo sodobne kitajske teorije.

Moderni konfucijanci so v glavnem izhajali iz neokonfucijanske fi­
lozofije, katere osnova pa ni bila Xunzijeva, temveč Mencijeva interpre­
tacija izvornega nauka. Zato so v Xunziju pogosto videli heretika in ga
niso prištevali k filozofom »pravega« konfucijanstva. Ta vidik je pou­
darjal že Xiong Shili, ki je bil učitelj večine predstavnikov druge genera­
cije modernega konfucijanstva:

Konfucijanstvo ohranja izvirno človeško dobroto, ki predstavlja najbolj bleščeč vidik
človeške narave. Ortodoksno konfucijanstvo, od Mencija pa vse do Wang Yangminga,
vztraja pri prepričanju, da je človeška narava izvorno dobra (z izjemo Xunzija). Xi­
ong sodi, da Xunzi ni dojel bistva konfucijanstva. (Yu 2002, 131)10

10 Izvirnik: Confucianism upholds original human goodness, that is, the shining aspect of human na-
ture. Orthodox Confucianism, from Mencius to Wang Yangming, insists that there is original be-
nevolence in human nature (with the exception of Xunzi). Xiong judges that Xunzi fails to reach the
essence of Confucianism.
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150