Page 149 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 149
preporod konfucijanstva in ambivalnentnost pojma harmonije 149

izpostavlja Chenyang Li, da je med družinskimi člani, ki se med seboj dobro razu­
mejo, nepotrebno ali celo destruktivno, če se drug z drugim pogajajo o pravicah, ki jih
imajo eni glede na druge. In vendar: med stopnjo, na kateri so ljudje odvisni od mo­
drecev in tisto, na kateri prevlada harmonija, mora konfucijanstvo pustiti prostor za
nekaj manj idealnega. Kot pravi Shu-hsien Liu, moramo v danem zgodovinskem tre­
nutku zanikati tradicijo prav zato, da bomo postali zmožni, ponovno potrditi njen
ideal. (ibid., 298)13
Xu Fuguan se odkrito zavzema za takšno harmonijo človeških sku­
pnosti, ki je osnovana na enkratnosti in neponovljivosti vsakega posa­
meznika.
左轉昭公二十年晏子謂 »和如羹焉«, 羹是由各種不同的
味, 調和在一起, 而得到統一之味的. 所一 »和« 是各種有
個性的東西, 各不失其個性, 卻能彼此得到諧和統一之義.
V poglavju Dvajset let vojvode Zhaota iz Zuojevih komentarjev Spomladansko – je­
senskih letopisov pravi Yanzi: »Harmonija je takšna kot brodet«. Brodet vsebuje naj­
različnejše vrste okusa, ki se med seboj združijo v slastno celoto. Zato je pomen »har­
monije« v tem, da jo sestavljajo najrazličnejše kombinacije individualnih posebnosti.
Nobena od teh individualnih posebnosti v njej ne izgubi svoje enkratnosti, temveč se
lahko druga z drugo harmonično združujejo (Xu 2005, 127).
Moralnost, kakršno posamezniku za zagotovitev družbene harmo­
nije priporoča Tang Junyi, pa ni toliko osnovana na enkratnosti njegove­
ga individualnega bivanja, za kakršno se zavzema Xu Fuguan, niti na av­
tonomni svobodi moralnega sebstva ter njegove neskončne zavesti, ki je
v središču Mou Zongsanove pozornosti. Tangova ideja moralnosti veli­
ko bolj neposredno temelji na občutku prirojene odgovornosti posame­
znika, ki naj bi mu, podobno kot neokonfucijanski koncept »prazna­
nja« (liang zhi) služil kot kažipot skozi nepregledni pragozd vseh etič­
nih dilem in dvomov, s katerimi je soočen v svojem konkretnem življe­
nju. Kot pokaže naslednji citat, bo posameznik lahko prispeval svoj do­
prinos k višjemu cilju družbene harmonije zgolj na osnovi poslušnosti
temu notranjemu kažipotu odgovornosti:

13 Izvirnik: However, when the maturity of the people and the other conditions are adequately present
so that people who enjoy political rights can live together harmoniously, the system of rights might
also become less important or even unnecessary. As Chenyang Li suggests, between well-related fa-
mily members, »it is meaningless or even destructive to talk about their rights against each other«.
Yet between the stage that relies on sage rulers and the stage at which harmony prevails, Confucia-
nism must provide room for something less ideal. As Shu-hsien Liu says, in the current historical sta-
te »we have to negate the tradition in order to reconfirm the ideal of the tradition«.
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154