Page 104 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 104
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
je na podoben način kazala tudi že ob bližajočem se koncu vseh prej
šnjih dinastij. Razpad vsake posamezne dinastije je namreč spremljalo
naraščanje bede med agrarnim prebivalstvom in naraščajoča skorumpi
ranost uradništva. Ob koncu dinastije Qing so se tem pojavom pridruži
le še posledice vse obsežnejšega vdora zahodnega kapitala, ki so v tradici
onalni kitajski družbeni sistem vnesle krizo nesorazmerja v tradicional
nem sistemu družbeno pogojenih potreb in njih zadovoljitve, hkrati pa
je novi, polkolonialni status državi onemogočil uporabo tradicionalnih
metod reševanja kriznih situacij. Uradniki in predstavniki lokalnih ple
menitnikov so sami ječali pod pritiskom novih kapitalističnih tendenc;
zemlja, poglavitni temelj njihove ekonomske moči, je izgubljala na vre
dnosti, posledica tega pa se je pokazala v še obsežnejšem izžemanju lo
kalnega prebivalstva. Zato je bil državni etos uradništvu na pragu 20.
stoletja deveta skrb, prostorska in socialna distanca med cesarskim dvo
rom in ljudstvom pa je bila tako velika, da je v bistvu onemogočila kakr
šen koli vpliv na oblikovanje političnega mnenja širokih množic. Učin
kovitost vsake propagande je odvisna od njene usklajenosti s splošnimi
družbenimi in gospodarskimi pogoji. Tako je propagandi ob koncu di
nastije Qing uspelo samo še utrjevanje splošne socialne etike, ne da bi ob
tem bil dosežen tudi drugi, politični namen indoktrinacije, namreč splo
šna volja množic do ohranitve monarhije.
V obdobju republike, ko si je vladajoča nacionalna stranka (guomin
dang) prizadevala izgraditi moderno nacionalno državo, je Jiang Jieshi
(Chiang K’ai-shek) s pomočjo propagande poskušal ljudstvu posredova
ti ne samo določeno politično mnenje, temveč tudi nov sistem vrednot
in novo kulturo. Jiang je poskušal elemente te nove etike, ki je ustrezala
nastajajočemu kapitalizmu, povezati z določenimi vidiki konfucijanske
ga nauka. V ta namen je uvedel nadzor nad mediji in leta 1934 ustano
vil t. i. gibanje »novega življenja«. To gibanje je delovalo s pomočjo ob
sežnega omrežja 1300 lokalnih društev, ki naj bi med ljudstvom razširja
le 96 »osnovnih predpisov« te prenovljene morale. Sem sodijo, na pri
mer, naslednja pravila: jej neslišno, drži se pokončno, ne kadi, ne pljuvaj,
bodi hiter, uporabljaj domače proizvode itd. Vendar se nacionalistična
propaganda ni mogla pohvaliti s posebnim uspehom. Gibanje »novega
življenja« je popolnoma propadlo, zakaj ljudstvo v njem ni videlo niče
sar, za kar bi se lahko navduševalo. Osrednji vzrok za neučinkovitost na
cionalistične propagande, ki naj bi med ljudstvom širila lojalnost do vla
de in vladajoče stranke, je bil podoben, kot ob koncu monarhije: načela,
ki jih je propaganda poskušala vcepiti ljudstvu, niso ustrezala dejanskim
je na podoben način kazala tudi že ob bližajočem se koncu vseh prej
šnjih dinastij. Razpad vsake posamezne dinastije je namreč spremljalo
naraščanje bede med agrarnim prebivalstvom in naraščajoča skorumpi
ranost uradništva. Ob koncu dinastije Qing so se tem pojavom pridruži
le še posledice vse obsežnejšega vdora zahodnega kapitala, ki so v tradici
onalni kitajski družbeni sistem vnesle krizo nesorazmerja v tradicional
nem sistemu družbeno pogojenih potreb in njih zadovoljitve, hkrati pa
je novi, polkolonialni status državi onemogočil uporabo tradicionalnih
metod reševanja kriznih situacij. Uradniki in predstavniki lokalnih ple
menitnikov so sami ječali pod pritiskom novih kapitalističnih tendenc;
zemlja, poglavitni temelj njihove ekonomske moči, je izgubljala na vre
dnosti, posledica tega pa se je pokazala v še obsežnejšem izžemanju lo
kalnega prebivalstva. Zato je bil državni etos uradništvu na pragu 20.
stoletja deveta skrb, prostorska in socialna distanca med cesarskim dvo
rom in ljudstvom pa je bila tako velika, da je v bistvu onemogočila kakr
šen koli vpliv na oblikovanje političnega mnenja širokih množic. Učin
kovitost vsake propagande je odvisna od njene usklajenosti s splošnimi
družbenimi in gospodarskimi pogoji. Tako je propagandi ob koncu di
nastije Qing uspelo samo še utrjevanje splošne socialne etike, ne da bi ob
tem bil dosežen tudi drugi, politični namen indoktrinacije, namreč splo
šna volja množic do ohranitve monarhije.
V obdobju republike, ko si je vladajoča nacionalna stranka (guomin
dang) prizadevala izgraditi moderno nacionalno državo, je Jiang Jieshi
(Chiang K’ai-shek) s pomočjo propagande poskušal ljudstvu posredova
ti ne samo določeno politično mnenje, temveč tudi nov sistem vrednot
in novo kulturo. Jiang je poskušal elemente te nove etike, ki je ustrezala
nastajajočemu kapitalizmu, povezati z določenimi vidiki konfucijanske
ga nauka. V ta namen je uvedel nadzor nad mediji in leta 1934 ustano
vil t. i. gibanje »novega življenja«. To gibanje je delovalo s pomočjo ob
sežnega omrežja 1300 lokalnih društev, ki naj bi med ljudstvom razširja
le 96 »osnovnih predpisov« te prenovljene morale. Sem sodijo, na pri
mer, naslednja pravila: jej neslišno, drži se pokončno, ne kadi, ne pljuvaj,
bodi hiter, uporabljaj domače proizvode itd. Vendar se nacionalistična
propaganda ni mogla pohvaliti s posebnim uspehom. Gibanje »novega
življenja« je popolnoma propadlo, zakaj ljudstvo v njem ni videlo niče
sar, za kar bi se lahko navduševalo. Osrednji vzrok za neučinkovitost na
cionalistične propagande, ki naj bi med ljudstvom širila lojalnost do vla
de in vladajoče stranke, je bil podoben, kot ob koncu monarhije: načela,
ki jih je propaganda poskušala vcepiti ljudstvu, niso ustrezala dejanskim