Page 106 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 106
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
zvočnikov, ki so bili nameščeni v vseh vaseh in celo v vseh delovnih eno
tah (tovarnah, šolah, pisarnah ...). Ta sistem je vlada utemeljevala z dej
stvom, da želi možnost informiranja zagotoviti tudi posameznikom, ki
ne razpolagajo z radijskim sprejemnikom. Seveda pa je ta sistem po dru
gi strani predstavljal tudi totalitarno sredstvo »pranja možganov«, za
kaj noben posameznik se ni mogel izogniti poslušanju tovrstnih »in
formacij«, s katerimi so ga zasipali ti javni, na vsakem vogalu namešče
ni zvočniki, katerih ni bilo mogoče izključiti. Leta 1964 je na Kitajskem
obstojalo preko 2000 tovrstnih postaj za žično oddajanje in na podeželju
so našteli preko 6 milijonov zvočnikov.
Na podoben način je bila organizirana tudi centralna filmska indu
strija. Da bi tudi kmetom omogočala ogled filmov, ki dvigajo »moralno
zavest« posameznika, je vlada ustanovila premične ekipe, ki so potova
le po vsej deželi z nalogo, da predvajajo filme in s tem razširjajo vladajo
čo ideologijo na način, ki je atraktiven in dostopen tudi posameznikom
v najbolj oddaljenih vasicah. Zato je v »socialistični morali«, s katero so
bile zgodbe teh filmov prežete, opaziti ogromno elementov tradicional
ne konfucijanske etike: tako je ta morala poudarjala nravnost in spolno
vzdržnost, podrejanje osebnih, egoističnih interesov interesu skupnosti,
lojalnost partiji in Mao Zedongu, ki je tako prevzel vlogo tradicionalne
ga »nebeškega sinu«, spoštovanje in poslušnost do starejših, katere so
poslej največkrat utelešali izkušeni veterani iz obdobja borbe proti Ja
poncem in kasneje proti nacionalni stranki, ter nego »pravilnih« odno
sov med člani skupnosti. Pri tem je razmerje med partijo in posamezni
kom nadomestilo tradicionalno razmerje med vladarjem in podložni
kom, razmerje med funkcionarjem in poslušnim proletarcem pa tradici
onalno razmerje med očetom in sinom.
Leta 1964 je po Kitajskem potovalo preko 1.200 takšnih ekip, ki so
bile večinoma sestavljene iz mladih deklet. Odločilna prednost tovr
stnih ekip je bila zato tudi v tem, da so omogočale povezavo zabave z ne
posredno ustno propagando in agitacijo.
Vendar pa komunistična propaganda L. R. Kitajske ni ostala ome
jena na medijski prodor, temveč se je vseskozi ukvarjala tudi z aktivira
njem množic v okviru neštetih kampanj, katerih naloga je bila mobiliza
cija ljudskih množic. Dejstvo, da je tovrstna mobilizacija učinkovita že v
sami obliki, ne glede na vsebino posamičnih kampanj, katerim se ni po
polnoma odrekla niti sedanja vlada, ki se večinoma jasno distancira od
klasičnih maoističnih, zlasti pa kulturno-revolucionarnih metod, pa po
nazarja podatek o tem, da vrsta takšnih kampanj sploh ni vsebovalaiz
zvočnikov, ki so bili nameščeni v vseh vaseh in celo v vseh delovnih eno
tah (tovarnah, šolah, pisarnah ...). Ta sistem je vlada utemeljevala z dej
stvom, da želi možnost informiranja zagotoviti tudi posameznikom, ki
ne razpolagajo z radijskim sprejemnikom. Seveda pa je ta sistem po dru
gi strani predstavljal tudi totalitarno sredstvo »pranja možganov«, za
kaj noben posameznik se ni mogel izogniti poslušanju tovrstnih »in
formacij«, s katerimi so ga zasipali ti javni, na vsakem vogalu namešče
ni zvočniki, katerih ni bilo mogoče izključiti. Leta 1964 je na Kitajskem
obstojalo preko 2000 tovrstnih postaj za žično oddajanje in na podeželju
so našteli preko 6 milijonov zvočnikov.
Na podoben način je bila organizirana tudi centralna filmska indu
strija. Da bi tudi kmetom omogočala ogled filmov, ki dvigajo »moralno
zavest« posameznika, je vlada ustanovila premične ekipe, ki so potova
le po vsej deželi z nalogo, da predvajajo filme in s tem razširjajo vladajo
čo ideologijo na način, ki je atraktiven in dostopen tudi posameznikom
v najbolj oddaljenih vasicah. Zato je v »socialistični morali«, s katero so
bile zgodbe teh filmov prežete, opaziti ogromno elementov tradicional
ne konfucijanske etike: tako je ta morala poudarjala nravnost in spolno
vzdržnost, podrejanje osebnih, egoističnih interesov interesu skupnosti,
lojalnost partiji in Mao Zedongu, ki je tako prevzel vlogo tradicionalne
ga »nebeškega sinu«, spoštovanje in poslušnost do starejših, katere so
poslej največkrat utelešali izkušeni veterani iz obdobja borbe proti Ja
poncem in kasneje proti nacionalni stranki, ter nego »pravilnih« odno
sov med člani skupnosti. Pri tem je razmerje med partijo in posamezni
kom nadomestilo tradicionalno razmerje med vladarjem in podložni
kom, razmerje med funkcionarjem in poslušnim proletarcem pa tradici
onalno razmerje med očetom in sinom.
Leta 1964 je po Kitajskem potovalo preko 1.200 takšnih ekip, ki so
bile večinoma sestavljene iz mladih deklet. Odločilna prednost tovr
stnih ekip je bila zato tudi v tem, da so omogočale povezavo zabave z ne
posredno ustno propagando in agitacijo.
Vendar pa komunistična propaganda L. R. Kitajske ni ostala ome
jena na medijski prodor, temveč se je vseskozi ukvarjala tudi z aktivira
njem množic v okviru neštetih kampanj, katerih naloga je bila mobiliza
cija ljudskih množic. Dejstvo, da je tovrstna mobilizacija učinkovita že v
sami obliki, ne glede na vsebino posamičnih kampanj, katerim se ni po
polnoma odrekla niti sedanja vlada, ki se večinoma jasno distancira od
klasičnih maoističnih, zlasti pa kulturno-revolucionarnih metod, pa po
nazarja podatek o tem, da vrsta takšnih kampanj sploh ni vsebovalaiz