Page 109 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 109
ekskurz: funkcija in metode propagande državne ideologije
na kitajskem primerjava tradicionalnih in modernih razvojev 109
Ena od nadaljnih značilnosti moderne kitajske propagande je tudi v tem,
da je za svoje cilje vselej uporabljala sredstva umetnosti. Medtem ko je
že tradicionalno cesarstvo, zlasti v obdobjih političnih kriz, poudarja­
lo politični pomen vsakršne literature, in se je zato književna ustvarjal­
nost le redko lahko izognila okvirom političnih interpretacij, je urad­
na slikarska umetnost monarhije vsaj občasno predstavljala tudi prostor
svobodnejšega izražanja zavesti, in prostor, kjer se je bilo brez neposre­
dnih sankcij mogoče izogniti statični omejenosti čiste formalnosti, ki je
v sklopu konfucijanistične obrednosti vselej imela politično funkcijo. Po
drugi strani pa je v tradicionalni monarhiji poleg uradne umetnosti, ki je
predstavljala faktor sooblikovanja in ohranjanja etablirane konfucijan­
ske kulture, vseskozi živela tudi populistična inačica ljudske umetnosti,
ki se je laže izmaknila nepopustljivim vajetim državne ortodoksije. Mao
Zedong je sklenil tudi tej »propagandni nedoslednosti« narediti konec.
To mu je delno tudi uspelo, in sicer ne z uporabo metod t. i. negativ­
ne propagande, torej z zatiranjem in prepovedmi ljudskega ustvarjanja,
temveč z njeno »pozitivno« integracijo v paleto načel socialistične dok­
trine. Pojem »množic« in premisa, po kateri ima edina veljavna Resnica
korenine prav v nepokvarjeni zavesti teh množic, je pri tem igral odločil­
no vlogo. S taktičnim uvajanjem te premise je Mao posamezniku (kot se­
stavnemu delu te »množice«) več ali manj onemogočil oblikovanje vsa­
kršne kritične miselnosti. Kitajski kmet in delavec sta bila namreč prvič
postavljena v vlogo ustvarjalnega dejavnika, ki sooblikuje družbo, drža­
vo, in s tem po tradicionalnih načelih organske povezanosti posamezni­
ka, s svojim socialnim in materialnim okoljem, ves kozmos.
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114