Page 108 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 108
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
naključje,da je ideologija kitajskega komunizma vseskozi poudarjala po
zitivni pomen tradicionalne legalistične doktrine, tistega nauka torej, ki
se je že skoraj dve tisočletji poprej zavzemal za odstranitev vseh nelega
lističnih idejnih sistemov. Omenjen sežig vseh nelegalističnih knjig, ki
ga je leta 213 pr. n. št. izvedel Qin shi huangdi oziroma njegov kancler
Li Si, je s svojim uničenjem vseh pismenih virov najzgodnejšega izroči
la kitajski kulturi povzročil neprecenljivo škodo. Podobno lahko trdimo
tudi za ekscese kulturne revolucije, katere ikonoklastična zagnanost se
ni ustavila niti pred najdragocenejšimi spomeniki tradicionalne »fevda
listične« civilizacije.
Po končani kulturni revoluciji, po Maovi smrti in s postopnim go
spodarskim odpiranjem Kitajske navzven je vlada pod vodstvom Deng
Xiaopinga morala odstopiti od najbolj rigoroznih propagandnih sred
stev, kajti njihova oblika ni ustrezala vladajoči, spremenjeni politični lini
ji. Tako so povsod prisotne zvočnike polagoma nadomestili propagand
ni panoji, ki naj bi vzgojili nov tip potrošnika, Maove radikalne paro
le pa so zamenjali Dengovi izreki o »Iskanju resnice v dejstvih«, ki so
v svoji abstraktni neoprijemljivosti predstavljali fleksibilnejšo možnost
prirejanja posamičnih interpretacij aktualnim političnim potrebam.
Dengova linija je propagirala materialno blagostanje in razvoj samoini
ciativnega posameznika, kar je bilo v nasprotju s konfucijansko doktri
no, zato se je njegova ideologija zlasti na podeželju le počasi uveljavljala.
Največje nasprotovanje ljudskih množic pa je izzvala vse ostrejša kampa
nja populacijske politike, po kateri naj bi vsak zakonski par lahko imel
samo enega otroka, kar je bilo v očitnem nasprotju s tradicionalnimi in
teresi agrarne socialne strukture. Razširjanje želene samoiniciative posa
meznika, ki naj bi bilo v prid razvoju želenega poltržnega gospodarstva
pa je Dengovi vladi ušlo z vajeti leta 1989 ob obsežnih političnih demon
stracijah na Trgu nebeškega miru (Tian an men), katerih zahteve po de
mokraciji in svobodi posameznika so bile, kot vemo, na zverinski način
zadušene v krvi. Odtlej si kitajska vlada poglobljeno prizadeva elemen
te ideologije, ki so potrebni za gospodarsko odpiranje države, posredo
vati v paketu konfucijanskih kreposti poslušnosti in podrejanja posame
znika avtoriteti države. Zato ni čudno, da je študij vladajoče ideologije
spet na dnevnem redu vseh delovnih enot in državnih ter socialnih in
štitucij, četudi v nekoliko manjšem obsegu, kot v obdobju kulturnore
volucionarnega razcveta socialistične propagande. Pri tem ni potrebno
poudarjati, da je študij Maovih idej zamenjal študij Dengove miselnosti.
naključje,da je ideologija kitajskega komunizma vseskozi poudarjala po
zitivni pomen tradicionalne legalistične doktrine, tistega nauka torej, ki
se je že skoraj dve tisočletji poprej zavzemal za odstranitev vseh nelega
lističnih idejnih sistemov. Omenjen sežig vseh nelegalističnih knjig, ki
ga je leta 213 pr. n. št. izvedel Qin shi huangdi oziroma njegov kancler
Li Si, je s svojim uničenjem vseh pismenih virov najzgodnejšega izroči
la kitajski kulturi povzročil neprecenljivo škodo. Podobno lahko trdimo
tudi za ekscese kulturne revolucije, katere ikonoklastična zagnanost se
ni ustavila niti pred najdragocenejšimi spomeniki tradicionalne »fevda
listične« civilizacije.
Po končani kulturni revoluciji, po Maovi smrti in s postopnim go
spodarskim odpiranjem Kitajske navzven je vlada pod vodstvom Deng
Xiaopinga morala odstopiti od najbolj rigoroznih propagandnih sred
stev, kajti njihova oblika ni ustrezala vladajoči, spremenjeni politični lini
ji. Tako so povsod prisotne zvočnike polagoma nadomestili propagand
ni panoji, ki naj bi vzgojili nov tip potrošnika, Maove radikalne paro
le pa so zamenjali Dengovi izreki o »Iskanju resnice v dejstvih«, ki so
v svoji abstraktni neoprijemljivosti predstavljali fleksibilnejšo možnost
prirejanja posamičnih interpretacij aktualnim političnim potrebam.
Dengova linija je propagirala materialno blagostanje in razvoj samoini
ciativnega posameznika, kar je bilo v nasprotju s konfucijansko doktri
no, zato se je njegova ideologija zlasti na podeželju le počasi uveljavljala.
Največje nasprotovanje ljudskih množic pa je izzvala vse ostrejša kampa
nja populacijske politike, po kateri naj bi vsak zakonski par lahko imel
samo enega otroka, kar je bilo v očitnem nasprotju s tradicionalnimi in
teresi agrarne socialne strukture. Razširjanje želene samoiniciative posa
meznika, ki naj bi bilo v prid razvoju želenega poltržnega gospodarstva
pa je Dengovi vladi ušlo z vajeti leta 1989 ob obsežnih političnih demon
stracijah na Trgu nebeškega miru (Tian an men), katerih zahteve po de
mokraciji in svobodi posameznika so bile, kot vemo, na zverinski način
zadušene v krvi. Odtlej si kitajska vlada poglobljeno prizadeva elemen
te ideologije, ki so potrebni za gospodarsko odpiranje države, posredo
vati v paketu konfucijanskih kreposti poslušnosti in podrejanja posame
znika avtoriteti države. Zato ni čudno, da je študij vladajoče ideologije
spet na dnevnem redu vseh delovnih enot in državnih ter socialnih in
štitucij, četudi v nekoliko manjšem obsegu, kot v obdobju kulturnore
volucionarnega razcveta socialistične propagande. Pri tem ni potrebno
poudarjati, da je študij Maovih idej zamenjal študij Dengove miselnosti.