Page 67 - Puklek Levpušček, Melita, in Klaudija Šterman Ivančič, ur. Motivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 5
P. 67
Indeks zaznanega pozitivnega odnosa učiteljev do dijaka
Pozitiven odnos med učiteljem in učencem je bistven za vzpostavljanje učinkovitega
učnega okolja. Odnos učenca z učiteljem so številni avtorji že proučili iz najrazličnejših vi-
dikov. Tako je dobro pojasnjena pozitivna povezanost učiteljevega vrednotenja izobraže-
vanja in lastnega vrednotenja izobraževanja pri učencu (Murdock in Anderman, 2000),
pa tudi učinek akademske opore in spodbude s strani učitelja na učno motivacijo ter po-
sledično na učne dosežke posameznika (Regner et al., 2009). Tudi v našem prostoru sta
M. Puklek Levpušček in M. Zupančič (Puklek Levpušček in Zupančič, 2009) ugotovi-
li, da se sprejemanje s strani učitelja in pohvala po uspešno opravljenem delu pomembno
pozitivno povezujeta z zaznano učno samoučinkovitostjo učenca ter posledično z njego-
vo učno uspešnostjo. Raziskave kažejo tudi, da ima učno okolje, v katerem učenec zazna-
va, da se učitelj skupaj z njim trudi dosegati boljše rezultate in je med njima vzpostavljen
pozitiven odnos, ugoden učinek predvsem na učence, ki dosegajo slabše učne rezultate. V
takem okolju je bilo ugotovljenih manj disciplinskih težav, tovrstni učenci pa so poročali,
da se naučijo več (Gamoran, 1993, v OECD, 2010č).
Tudi v raziskavi PISA 2009 so dijaki ocenjevali odnos učiteljev do njih samih. Trdi-
tve, s pomočjo katerih so odnos ocenjevali, vključujejo oceno zanimanja učiteljev za nji-
hovo dobrobit, oporo s strani učiteljev, pripravljenost prisluhniti in pravično obravnava-
nje s strani učiteljev. Odgovori na tovrstna vprašanja tvorijo povprečni indeks zaznanega
pozitivnega odnosa učiteljev do dijaka, ki nam omogoča primerljivost z ostalimi državami
OECD. Povprečje indeksa na ravni držav OECD ima vrednost 0 s standardnim odklo-
nom 1, vrednosti indeksa za posamezno državo pa predstavljajo odklone od tega povpre-
čja v pozitivno ali negativno smer. Pozitivnejša in višja vrednost povprečnega indeksa na-
kazuje na pozitivnejši zaznan odnos učiteljev do dijaka.
Vprašanje ter pripadajoče trditve, ki tvorijo indeks zaznanega pozitivnega odnosa uči-
teljev do učenca, so naslednje:
Koliko se strinjaš z naslednjimi trditvami o učiteljih na tvoji šoli?
1 Dobro se razumem z večino učiteljev.
2 Večino učiteljev zanima, ali se dobro počutim.
3 Večina učiteljev pozorno posluša, kaj jim hočem povedati.
4 Če potrebujem dodatno pomoč, mi jo moji učitelji ponudijo.
5 Večina učiteljev me obravnava pravično.
67
Pozitiven odnos med učiteljem in učencem je bistven za vzpostavljanje učinkovitega
učnega okolja. Odnos učenca z učiteljem so številni avtorji že proučili iz najrazličnejših vi-
dikov. Tako je dobro pojasnjena pozitivna povezanost učiteljevega vrednotenja izobraže-
vanja in lastnega vrednotenja izobraževanja pri učencu (Murdock in Anderman, 2000),
pa tudi učinek akademske opore in spodbude s strani učitelja na učno motivacijo ter po-
sledično na učne dosežke posameznika (Regner et al., 2009). Tudi v našem prostoru sta
M. Puklek Levpušček in M. Zupančič (Puklek Levpušček in Zupančič, 2009) ugotovi-
li, da se sprejemanje s strani učitelja in pohvala po uspešno opravljenem delu pomembno
pozitivno povezujeta z zaznano učno samoučinkovitostjo učenca ter posledično z njego-
vo učno uspešnostjo. Raziskave kažejo tudi, da ima učno okolje, v katerem učenec zazna-
va, da se učitelj skupaj z njim trudi dosegati boljše rezultate in je med njima vzpostavljen
pozitiven odnos, ugoden učinek predvsem na učence, ki dosegajo slabše učne rezultate. V
takem okolju je bilo ugotovljenih manj disciplinskih težav, tovrstni učenci pa so poročali,
da se naučijo več (Gamoran, 1993, v OECD, 2010č).
Tudi v raziskavi PISA 2009 so dijaki ocenjevali odnos učiteljev do njih samih. Trdi-
tve, s pomočjo katerih so odnos ocenjevali, vključujejo oceno zanimanja učiteljev za nji-
hovo dobrobit, oporo s strani učiteljev, pripravljenost prisluhniti in pravično obravnava-
nje s strani učiteljev. Odgovori na tovrstna vprašanja tvorijo povprečni indeks zaznanega
pozitivnega odnosa učiteljev do dijaka, ki nam omogoča primerljivost z ostalimi državami
OECD. Povprečje indeksa na ravni držav OECD ima vrednost 0 s standardnim odklo-
nom 1, vrednosti indeksa za posamezno državo pa predstavljajo odklone od tega povpre-
čja v pozitivno ali negativno smer. Pozitivnejša in višja vrednost povprečnega indeksa na-
kazuje na pozitivnejši zaznan odnos učiteljev do dijaka.
Vprašanje ter pripadajoče trditve, ki tvorijo indeks zaznanega pozitivnega odnosa uči-
teljev do učenca, so naslednje:
Koliko se strinjaš z naslednjimi trditvami o učiteljih na tvoji šoli?
1 Dobro se razumem z večino učiteljev.
2 Večino učiteljev zanima, ali se dobro počutim.
3 Večina učiteljev pozorno posluša, kaj jim hočem povedati.
4 Če potrebujem dodatno pomoč, mi jo moji učitelji ponudijo.
5 Večina učiteljev me obravnava pravično.
67