Page 39 - Puklek Levpušček, Melita, in Klaudija Šterman Ivančič, ur. Motivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 5
P. 39
2 raven (dosežki, višji od 407 točk in enaki ali nižji od 480 točk)
Opis ravni:
Druga raven bralne pismenosti v raziskavi PISA predstavlja mejo med tem, ali ima di-
jak znanja ter spretnosti, ki mu bodo pomagale pri aktivnem in produktivnem sodelova-
nju v družbi, ali ne. Dijak z bralnimi spretnostmi in znanjem na tej ravni zna v besedilu
poiskati informacijo, ki ustreza več kriterijem, primerja več značilnosti določenega vidika
besedila, prepozna bistvo in glavno idejo dela besedila, tudi če le-ta ni čisto jasno navedena,
oblikuje enostavnejše sklepe na podlagi besedila ter besedilo poveže z lastnimi izkušnjami.
79 % slovenskih 15-letnikov dosega to raven.
3 raven (dosežki, višji od 480 točk in enaki ali nižji od 553 točk)
Opis ravni:
Dijak, ki dosega to raven bralne pismenosti, uspešno rešuje naloge srednje komple-
ksnosti. Naloge na tej ravni od dijaka zahtevajo prepoznavo ter ugotavljanje povezanosti
med več deli besedila ter informacijami, ki ustrezajo več različnim pogojem. Pri besedilih,
ki zahtevajo interpretacijo na tej ravni bralni pismenosti, mora dijak med seboj integrira-
ti različne dele besedila, na podlagi tega identificirati poglavitno idejo le-tega ter samostojno
konstruirati pomen besede ali fraze. Ob tem mora različne informacije med sabo primerjati,
postaviti v kontrast ter jih kategorizirati. V večini primerov te informacije niso enoznačno
izpostavljene znotraj besedila in obstaja mnogo, tudi zavajajočih, podobnih podatkov. 53
% slovenskih 15-letnikov dosega to raven.
4 raven (dosežki, višji od 553 točk in enaki ali nižji od 626 točk)
Opis ravni:
Dijaki z doseženo četrto stopnjo bralne pismenosti uspešno rešujejo zahtevne bralne
naloge, ki zahtevajo prepoznavanje tudi prikritih delov določene informacije, lastno kon-
struiranje pomena različnih nians istega besedila, oblikovanje lastnih hipotez o besedilu ter
kritično ovrednotenje le-tega, ob čemer pa je treba upoštevati besedilo kot celoto. 24 % slo-
venskih 15-letnikov dosega to raven.
5 raven (rezultati, višji od 626 točk in enaki ali nižji od 698 točk)
Opis ravni:
Ta raven bralne pismenosti zahteva obvladovanje vseh vrst besedil, tudi nepoznanih
po obliki ali vsebini. Dijak, ki izkazuje kompetence na tej ravni, zna znotraj vsakršnega be-
sedila poiskati zahtevane informacije, izkazuje podrobno razumevanje le-tega ter izlušči
informacije, ki so za tako besedilo bistvene. Tak posameznik zna tudi kritično ovrednoti-

39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44