Page 34 - Puklek Levpušček, Melita, in Klaudija Šterman Ivančič, ur. Motivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 5
P. 34
Razumevanje v definiciji predstavlja bralčevo sposobnost oblikovanja pomena določe-
nega besedila, uporaba se nanaša na način branja, pri katerem gre za uporabo pridobljenih
informacij iz besedila pri razreševanju problemov, ki se navezujejo bodisi na besedilo ali
situacije izven besedila, reflektiranje pa pomeni povezovanje prebranega z lastnimi misli-
mi, predznanjem in izkušnjami. Osebni interes v definiciji predstavlja motivacijo za branje
v smislu osebnega interesa za branje (ibid.).

Lestvica bralne pismenosti

Dosežki učencev na testu bralne pismenosti so v raziskavi PISA opredeljeni s pomo-
čjo lestvice bralne pismenosti. Lestvica dosežkov bralne pismenosti je sestavljena s pomo-
čjo matematičnega modela teorije pojasnjevanja odgovorov (IRT), v katerem se upošteva
težavnost nalog (tj. odstotek učencev, ki so nalogo pravilno rešili) ter uspešnost učencev pri
reševanju teh nalog (tj. odstotek pravilnih odgovorov učenca). Na lestvici dosežkov bral-
ne pismenosti, ki jo dobimo iz modela, mesto vsakega učenca kaže na izraženost njegove
bralne pismenosti, mesto vsake naloge pa kaže na obseg bralne pismenosti v tej nalogi. Do-
sežek učenca na lestvici ponazarja stopnjo verjetnosti, da bo učenec z določenih mestom
(dosežkom) na lestvici pravilno odgovoril na vprašanje, ki je na istem mestu na lestvici (za-
radi svoje težavnosti).

Ciljna populacija v raziskavi PISA 2009

V raziskavi PISA je ključni kriterij ciljne populacije starost, ki je natančno opredelje-
na. V času izvedbe raziskave naj bi dijaki oz. učenci dopolnili starost 15 let in 3 mesece do
vključno 16 let in 2 mesecev. Učenci, ki so ustrezali osnovnemu kriteriju raziskave za t. i.
»PISA populacijo 2009«, so bili rojeni v koledarskem letu 1993 (od 1. januarja 1993 do
31. decembra 1993) in so obiskovali najmanj 7. razred osnovne šole. Glavnina 15-letnikov
v Sloveniji obiskuje 1. letnik srednje šole, nekaj jih je še v osnovni šoli, nekaj pa v 2. letni-
ku srednje šole.

Glede na razpoložljivo število 15-letnikov v celotni populaciji in skupno število sre-
dnjih šol v Sloveniji so v vzorec šol za glavni zajem podatkov vključene vse srednje šole z
vsemi izobraževalnimi programi, ki vpisujejo 15-letnike. V raziskavo PISA je potrebno
vključiti vse institucije, ki vpisujejo 15-letnike, zato so v vzorec poleg srednjih šol vključe-
ne tudi nekatere osnovne šole in institucije za izobraževanje otrok s posebnimi potreba-
mi ter institucije za izobraževanje odraslih, ki vpisujejo v osnovnošolske ter srednješolske
programe.

34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39