Page 38 - Puklek Levpušček, Melita, in Klaudija Šterman Ivančič, ur. Motivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 5
P. 38
analizi: hierarhično linearno modeliranje in korelacijo ničelnega reda dosežka s spre-
menljivko (tj. korelacijo med dosežkom in spremenljivko, pri čemer ne nadzorujemo učin-
kovanja drugih napovednikov). Da bi bila predstavitev odnosov ničelnega reda nazornejša
(da bi zajeli tako linearne kot morebitne nelinearne odnose med napovedniki in dosež-
kom), smo se odločili, da v naslednjem koraku ne uporabimo korelacij med napovedniki
in dosežkom, temveč da prikažemo, kakšne so povprečne vrednosti posameznih napove-
dnikov pri dijakih, ki so dosegli določeno raven bralne pismenosti. Rezultate take analize
lahko tudi primerjamo z rezultati mednarodnih analiz, predstavljenih v OECD (2010a).
V mednarodnih analizah so bile na osnovi niza statističnih principov določene mejne
vrednosti sedmih ravni bralne pismenosti (sicer ravni 1–6, a najnižja raven se deli na dve
podravni, 1a in 1b). Generirani so bili opisi posameznih ravni, in sicer na osnovi nalog, ki
so značilne za vsako tako raven (težavnost nalog je opredeljena po teoriji odgovora na po-
stavko). (OECD, 2009a)
Opis ravni dosežkov na šestih ravneh bralne pismenosti
1b raven (dosežki, višji od 262 točk in enaki ali nižji od 335 točk)
Opis ravni:
Dijak, ki dosega to raven bralne pismenosti, zna poiskati kratko, eksplicitno navedeno
informacijo znotraj danega besedila, ob tem pa sta mu poznana tako slog kot kontekst be-
sedila. Oblikovati zna preproste sklepe, kot je prepoznavanje kavzalne povezanosti med
dvema deloma besedila, tudi če nista oba navedena. Naloge na tej ravni od dijakov zahte-
vajo prepoznavanje določenega dela eksplicitno navedene informacije znotraj preprostega
besedila. Znotraj tovrstnega besedila so običajno navedeni znani simboli, slike ali pono-
vljeni deli besedila, ki služijo kot pomoč pri iskanju prave rešitve. 99 % slovenskih 15-le-
tnikov dosega to raven.
1a raven (dosežki, višji od 335 točk in enaki ali nižji od 407 točk)
Opis ravni:
Dijak, katerega bralni dosežek je na tej ravni, zna v besedilu poiskati vodilno misel oz.
informacijo o poznani temi ter prepoznati povezavo med idejami v besedilu in izkušnjami iz
vsakdanjega življenja. Tovrstna naloga od dijaka zahteva, da prepozna enega ali več delov
eksplicitno navedene informacije, prepozna glavni namen oz. idejo avtorja ali naredi pre-
prosto povezavo med delom besedila in življenjskimi izkušnjami. Zahtevani podatek iz
besedila v večini primerov izstopa. 94 % slovenskih 15-letnikov dosega to raven.
38
menljivko (tj. korelacijo med dosežkom in spremenljivko, pri čemer ne nadzorujemo učin-
kovanja drugih napovednikov). Da bi bila predstavitev odnosov ničelnega reda nazornejša
(da bi zajeli tako linearne kot morebitne nelinearne odnose med napovedniki in dosež-
kom), smo se odločili, da v naslednjem koraku ne uporabimo korelacij med napovedniki
in dosežkom, temveč da prikažemo, kakšne so povprečne vrednosti posameznih napove-
dnikov pri dijakih, ki so dosegli določeno raven bralne pismenosti. Rezultate take analize
lahko tudi primerjamo z rezultati mednarodnih analiz, predstavljenih v OECD (2010a).
V mednarodnih analizah so bile na osnovi niza statističnih principov določene mejne
vrednosti sedmih ravni bralne pismenosti (sicer ravni 1–6, a najnižja raven se deli na dve
podravni, 1a in 1b). Generirani so bili opisi posameznih ravni, in sicer na osnovi nalog, ki
so značilne za vsako tako raven (težavnost nalog je opredeljena po teoriji odgovora na po-
stavko). (OECD, 2009a)
Opis ravni dosežkov na šestih ravneh bralne pismenosti
1b raven (dosežki, višji od 262 točk in enaki ali nižji od 335 točk)
Opis ravni:
Dijak, ki dosega to raven bralne pismenosti, zna poiskati kratko, eksplicitno navedeno
informacijo znotraj danega besedila, ob tem pa sta mu poznana tako slog kot kontekst be-
sedila. Oblikovati zna preproste sklepe, kot je prepoznavanje kavzalne povezanosti med
dvema deloma besedila, tudi če nista oba navedena. Naloge na tej ravni od dijakov zahte-
vajo prepoznavanje določenega dela eksplicitno navedene informacije znotraj preprostega
besedila. Znotraj tovrstnega besedila so običajno navedeni znani simboli, slike ali pono-
vljeni deli besedila, ki služijo kot pomoč pri iskanju prave rešitve. 99 % slovenskih 15-le-
tnikov dosega to raven.
1a raven (dosežki, višji od 335 točk in enaki ali nižji od 407 točk)
Opis ravni:
Dijak, katerega bralni dosežek je na tej ravni, zna v besedilu poiskati vodilno misel oz.
informacijo o poznani temi ter prepoznati povezavo med idejami v besedilu in izkušnjami iz
vsakdanjega življenja. Tovrstna naloga od dijaka zahteva, da prepozna enega ali več delov
eksplicitno navedene informacije, prepozna glavni namen oz. idejo avtorja ali naredi pre-
prosto povezavo med delom besedila in življenjskimi izkušnjami. Zahtevani podatek iz
besedila v večini primerov izstopa. 94 % slovenskih 15-letnikov dosega to raven.
38