Page 158 - Puklek Levpušček, Melita, in Klaudija Šterman Ivančič, ur. Motivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 5
P. 158
- samoodzivanje – če smo se po primerjavi z nekim standardom, dobro izkaza-
li, se nagradimo, kadar smo slabi, se grajamo (Bandura, 1997).
Po Zimmermanu (2002) je samoregulacijski proces po svoji naravi cikličen in izvira iz
misli, občutkov in načrtovanega vedenja, ki so usmerjeni v doseganje postavljenih ciljev.
Povedano drugače: informacije, ki jih dobimo pri učnih izkušnjah, so uporabne za prila-
gajanje ciljem, izbiranje strategij in prizadevanje. Ta definicija se razlikuje tudi od definicij,
ki opišejo samouravnavanje učenja z metakognitivnega zornega kota ter poudarjajo znanje
in deduktivno mišljenje pri izbiri učne strategije. Čeprav ima metakognicija pomembno
vlogo, je samouravnavanje odvisno predvsem od prepričanj o sebi in posameznikovih ču-
stvenih odzivov. Krožni model samoregulativnega učenja je sestavljen iz treh faz, v katerih
oseba načrtuje, izvaja in vrednosti svoje učenje (Slika 15).

Slika 15: Socialno-kognitivni model samoregulacijskega učenja (Zimmerman, 2002: 67)
Faza predhodnega razmišljanja zadeva procese in prepričanja, ki so časovno pred uče-
njem in so nekakšna priprava na učenje. Identificirani sta dve vrsti procesov: prva so pro-
cesi, ki se nanašajo na analizo naloge. Druga faza, faza izpeljave in nadzora, vsebuje proce-
se, ki potekajo med učenjem in pripomorejo učencem k boljši osredotočenosti na nalogo
in optimalno izvedbo le-te, npr: strategije pri nalogi pomagajo pri učenju z zoženjem na-
loge na njene bistvene sestavine in pri smiselnejši organizaciji. Zadnja faza, t. i. faza sa-
morefleksije, vsebuje procese po učenju, kot so samovrednotenje in ocenjevanje dosežkov
Zimmerman, 2002).

158
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163