Page 55 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 55
emancipatorični potencial neformalnega izobraževanja 55

cev diskurza kot ogledala, v katerih se objektivni, normativni in drugi
subjektivni svetovi lahko poljubno pogosto reflektirajo.

Slika 1: Racionalni diskurz – kooperativno delovanje oz. pridobivanje znanja.14
Formalna sestava treh svetov (subjektivni svet, objektivni svet, druž-
beni svet) pa nam lahko rabi tudi za operacionalizacijo racionalnega dis-
kurza, ki si jo lahko zamišljamo na koordinatnem sistemu, znotraj kate-
rega se lahko dosega (ne)soglasje (konsens ali disens) o dejstvih, veljavnih
normah in trditvah (gl. sliko 1).
V navezavi na sliko 1 si zdaj razliko med instrumentalnim in ko­
operativnim delovanjem v procesu pridobivanja znanja lahko shematič-
no predočimo takole:
1. Instrumentalno delovanje:
SUBJEKT → OBJEKT → FORMALNI KONCEPTI SVETA
2. Kooperativno delovanje:
SUBJEKT/OBJEKT ↔ SUBJEKT/OBJEKT ↔ (NE)FOR-
MALNI KONCEPTI SVETA
Razlika je torej v medsebojnem razmerju, ki je pri kooperativnem
delovanju vzajemno, dialoško in s pomočjo refleksivnosti udeleženih po-
teka v obe smeri. Če upoštevamo zgoraj navedene zakonitosti kognitiv-

14 Vse slike so nastavki za nadaljnjo diskusijo med obema avtorjema članka. Naredil jih je Janez Kolenc
Gregorič, kolikor mi je znano na podlagi v članku navedenih del in svojih dopolnil, ki naj bi se potrdila,
ovrgla, dopolnila in precizirala med najino nadaljnjo diskusijo in v debati z drugimi kolegicami in ko-
legi na projektu. Zaradi nenadne smrti Janeza Kolenca Gregoriča so te vizualne ponazoritve mišlje-
nja ostale v nedokončani obliki, ki ji ne želim vsiljevati svojih premis (opomba T. K.).
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60