Page 49 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 49
emancipatorični potencial neformalnega izobraževanja 49

Prispevek kritične teorije k transformativnemu
dojemanju izobraževanja

Kritična teorija o družbi, posebno še teorija komunikativnega de-
lovanja, je veliko bolj »previdna« od teorije družbenega delovanja. Na
tem mestu povzemava samo nekatere bistvene poudarke. Po Jürgenu
Habermasu (1984; 1985; 1987) se je v antropologiji potrebno na širo-
ko lotiti vprašanja o tem, kaj je družba. Konstitutivno podlago moder-
nih družb najde Habermas v prepletu socialnega sistema in življenjskega
sveta, ki je ekvivalent pojmu kulture. Za raziskovanje življenjskega sveta
neke družbe in torej tudi njenega spreminjanja pa je po Habermasovem
prepričanju v raziskovanju potrebno ohranjati in razvijati več raziskoval-
nih miselnih izhodišč in usmeritev t. i. refleksivne sociologije (Haber-
mas, 1984; 1985: 550). Potrebno je poseči v zgodovino družb, njihovega
nastajanja in spreminjanja, kakor to počne npr. Max Weber (1934/1988,
besedilo napisano 1904/1905). Raziskati je potrebno tudi dinamiko raz­
rednih bojev, kot sta jih, denimo, analizirala Ralph Bendix (1971) in C.
Wright Mills (1959 in 1967), se vprašati, kaj družba počne sebi in svojim
državljano­ m, ko deluje brez misli in spodbuja nemišljeno (gl. Kramberger
in Rotar, 2010 in 2011), kakšno politično in družbeno klimo s takšnim
delovanjem ali nedelovanjem ustvarja (Kolenc, 1993). Nadalje je potreb-
no upoštevati dosežke teorije strukturne diferenciacije in sistemsko-teo-
retični raziskovalni pristop. Pri izbiri raziskovalne strategije, ki jo bomo
ubrali, pa tudi ne smemo pustiti vnemar dosežkov fenomenologije, her-
menevtike, simboličnega interakcionizma, bourdieujevskih dognanj, to-
rej v mnogočem precej raznorodnih, a še zmerom inspirativnih prakse-
ologij oz. teorij družbenega delovanja, zlasti tistih, ki se ukvarjajo s kon-
ceptualizacijo vsakdanjega življenja in vsakdanjih družbenih praks.6

Z upoštevanjem teh miselnih izhodišč se mora kritična teorija druž-
be spoprijeti predvsem z vprašanjem razlikovanj, ki nastajajo med poj-
moma genesis (grško γένεσις, akt spočetja, rojstva, produkcije, izvira)
in telesis (grško τέλεσις, načrtovani razvoj)7. Potrebno je razviti misel, ki
zmore misliti genesis in telesis v njunem skupnem prepletu, ne da bi bila
reducirana na zgolj eno od postavk. Upoštevati je treba predpostavko, da
je družbeno spreminjanje možno samo s kontinuiranim izobraževanjem
oz. stalnim spoznavanjem in prepoznavanjem družbenih stanj, možno
je le tedaj, ko samopotrjevanje in preskušanje intelekta postane vsakda-

6 Omeniti je treba vsaj dva pomembna avtorja: Edwarda P. Thompsona (1980) in Michela de Certeau-
ja (1990/2007 in Certeau et al., 1994).

7 Pojem je neologizem, ki ga je v poznem 19. stoletju skoval Lester Frank Ward. Opisuje delovanje z
namenom doseganja zastavljenega cilja, običajno se nanaša na družbeni napredek skozi izobraževanje.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54